Отже, роботодавцям перш за все слід звернути увагу на постанову Кабінету Міністрів України від 10.10.2012 р. № 914, яка внесла зміни до Порядку проведення Пенсійним фондом і його територіальними органами планових і позапланових перевірок платників єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування.
Для того, щоб зменшити кількість і частоту проведення перевірок, а також звузити коло суб’єктів господарювання, які підлягають під визначення високого й середнього ступенів ризику, передбачається переглянути критерії оцінки ступеня ризику від здійснення господарської діяльності платників єдиного внеску.
Критеріями, за якими оцінюють ступінь ризику від провадження господарської діяльності щодо нарахування, обчислення і сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування й інших платежів, контроль за нарахуванням і сплатою яких покладено на Пенсійний фонд, визначено порушення порядку нарахування єдиного внеску, а також порядку сплати єдиного внеску й подання звітності органам Пенсійного фонду.
Зокрема до високого ступеня ризику віднесені підприємства, які: використовують працю найманих осіб без нарахування єдиного внеску; зменшують у звітності суму нарахованого єдиного внеску за попередні періоди більш ніж на 20% загальної суми нарахованого єдиного внеску за останні 12 місяців, що передують звітному; порушують встановлені строки сплати єдиного внеску більш ніж на 365 днів.
До середнього ступеня ризику віднесені підприємства, що: зменшують у звітності суму нарахованого єдиного внеску за попередні періоди на 10–20% загальної суми нарахованого єдиного внеску за останні 12 місяців, що передують звітному; не дотримуються встановлених строків сплати єдиного внеску на 180–365 днів; порушують на понад 30 календарних днів встановлені строки подання звітності за три або більше звітні періоди поспіль; допускають помилки, неузгодженості у звіті, які призводять до заниження суми нарахованого єдиного внеску більш ніж на 25% суми нарахованого єдиного внеску за місяць.
Планові перевірки платників єдиного внеску з високим ступенем ризику проводять не частіше, ніж один раз на рік, із середнім – не частіше, ніж один раз на два роки, з незначним – не частіше, ніж один раз на п’ять років.
Прийняте урядом рішення сприятиме здійсненню перевірок, у першу чергу тих платників, які порушують законодавство у сфері загальнообов’язкового державного соціального страхування, і в цілому зменшить кількість планових перевірок платників.
Ще одне важливе і прогресивне законодавче рішення, яке дасть можливість значно зменшити кількість платіжних документів, які формуються платником для сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, – це прийнятий 16 жовтня 2012 року Верховною Радою України Закон України № 5455-VІ “Про внесення змін до ст. 8 Закону України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування” щодо сплати єдиного внеску”.
Закон змінює пропорції розподілу єдиного внеску. Адже на сьогодні в органах Пенсійного фонду України, на який покладено функцію його адміністрування, відкрито 88 рахунків для сплати єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування залежно від категорій платників та класів професійного ризику виробництва, визначених Законом України “Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування”.
Залежно від видів виплат, які нараховуються, один роботодавець нині формує від двох до семи платіжних документів. Нововведення, що запроваджуються з наступного року, дадуть можливість роботодавцям сплачувати нарахований єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування одним платіжним дорученням. Це відчутно спрощує механізм їхніх розрахунків зі сплати єдиного внеску.
З метою реалізації вищеназваного Закону України органами Пенсійного фонду України з 1 січня 2013 року будуть відкриті нові рахунки в органах Державної казначейської служби для зарахування єдиного внеску.