– Федоре Федоровичу, цієї осені відбудуться вибори до Верховної Ради України. Розкажіть, будь ласка, про роль і місце адміністративних судів у виборчому процесі та особливості судового розгляду справ виборчої категорії.
– Відповідно до календарного плану основних організаційних заходів із підготовки і проведення виборів народних депутатів України вже наприкінці липня розпочинається виборчий процес. Власне з цього моменту можуть виникати спірні й навіть конфліктні ситуації, розв’язання яких законом покладено на адміністративні суди. Саме тому їхня роль у виборчому процесі є надзвичайно важливою, оскільки результатом судового розгляду виборчих справ є правова оцінка діяльності учасників цього процесу та захист їхніх прав, свобод та інтересів від порушень.
Щодо особливостей судового провадження у виборчих справах, то вони визначені окремими статтями Кодексу адміністративного судочинства України. Це, зокрема, статті 172–175, а також 177–179.
Слід зазначити, що Законом України “Про вибори народних депутатів України” від 17 листопада 2011 року усунуто недоліки попереднього виборчого законодавства та виключено всі процесуальні норми, які регламентували процедуру розгляду адміністративними судами виборчих спорів і суперечили деяким приписам Кодексу адміністративного судочинства України.
Зазначений кодекс передбачає, що право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій або їхніх членів мають суб’єкти відповідного виборчого процесу, крім виборчої комісії.
Право оскаржувати рішення, дії чи бездіяльність органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, що порушують законодавство про вибори, мають виборча комісія, кандидат, партія, які є суб’єктами виборчого процесу.
Оскаржувати дії чи бездіяльність кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори, мають право відповідно кандидат, партія, які є суб’єктами виборчого процесу.
А от виборець може оскаржити рішення, дію чи бездіяльність зазначених суб’єктів у разі, якщо вони порушують виборчі права або інтереси щодо участі у виборчому процесі його особисто.
Слід наголосити, що стосовно справ виборчої категорії встановлено скорочені строки розгляду. За загальним правилом суд має їх розглянути у дводенний строк після надходження позовної заяви, але не пізніше, ніж за дві години до початку голосування. Адміністративні ж справи за позовними заявами, що надійшли у день голосування, вирішуються судом до закінчення голосування. Тобто суд зобов’язаний вирішити справу в найкоротший строк, іноді за лічені години, та незалежно від часу доби.
Такі ж самі скорочені строки передбачені для оскарження судових рішень. Апеляційна скарга має бути подана у дводенний строк з дня проголошення рішення, а якщо воно ухвалене до дня голосування, то не пізніш як за чотири години до початку голосування.
– А яким чином визначити, до якого саме суду необхідно звертатись з позовною заявою?
– Дії чи бездіяльність кандидатів у депутати, їхніх довірених осіб, партії, їхніх посадових та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів від суб’єктів виборчого процесу, що порушують законодавство про вибори, а також рішення, дії чи бездіяльність територіальних (окружних) виборчих комісій щодо підготовки та проведення виборів народних депутатів України, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових та службових осіб оскаржуються до окружного адміністративного суду відповідно за місцем вчинення дії чи місцем, де ця дія повинна бути вчинена, або за місцезнаходженням відповідної комісії чи органу.
Усі інші рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій або їхніх членів (тобто не пов’язані з підготовкою та проведенням виборів), а також засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації оскаржуються до місцевого загального суду як адміністративного суду (тобто до відповідного районного, міського, міськрайонного, районного у місті суду) за місцезнаходженням відповідача.
Місцевими загальними судами за місцезнаходженням відповідних комісій також розглядаються усі адміністративні справи щодо уточнення списку виборців.
Рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії щодо встановлення нею результатів виборів оскаржуються до Вищого адміністративного суду України, а всі інші рішення, дії або бездіяльність Центральної виборчої комісії, члена ЦВК – до Київського апеляційного адміністративного суду.
– Чи є якісь обмеження щодо строків подання позову?
– Такі обмеження існують. Кодексом адміністративного судочинства України визначено, що позовні заяви щодо виборчих спорів можуть бути подані до суду в п’ятиденний строк із дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності, але не пізніше двадцять четвертої години доби, що передує добі голосування. Позовні заяви щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, її членів, які мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці, може бути подано до суду в дводенний строк з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності.
Зауважу, що недотримання цих строків матиме наслідком залишення позовної зави без розгляду.
– Законом України “Про вибори народних депутатів України”, зокрема статтею 11, встановлено, що суди мають організувати свою роботу під час виборчого процесу, в тому числі у вихідні дні та в день голосування, таким чином, щоб забезпечити прийом та розгляд документів щодо підготовки та проведення виборів, позовних заяв, скарг та звернень виборчих комісій у встановлені строки та спосіб. Яким чином буде забезпечуватись виконання цієї вимоги в очолюваному Вами суді?
– Безумовно, ця вимога закону буд
е виконуватись у Полтавському окружному адміністративному суді протягом усього виборчого процесу. Зокрема вже наприкінці липня суд переходить на особливий графік роботи в режимі чергування. Прийом позовних заяв та інших документів у виборчих справах буде здійснюватись щоденно до 24 години, а напередодні та в день голосування – цілодобово. Також буде забезпечено невідкладну доставку апеляційних скарг та справ до суду апеляційної інстанції, вжито ряд інших організаційних заходів щодо створення належних умов для реалізації громадянами права на судовий захист своїх виборчих прав, свобод та інтересів. До речі, представникам засобів масової інформації у суді завжди надається безперешкодний доступ до всіх відкритих судових засідань, і період виборчого процесу не буде винятком. Детальнішу інформацію з питань організації роботи суду під час виборів бажаючі можуть отримати безпосередньо в суді або на веб-сторінці суду в мережі Інтернет: (http://adm.pl.court.gouv.ua).