Таке sms-повідомлення мешканці Машівського району надійшло на мобільний телефон одразу після того, як із її рахунку пройдисвіти зняли 10 тисяч гривень.
Шахраїв “посилайте” одразу
У багатьох селах Карлівського району до спроб телефонного шахрайства вже звикли, і чергового дзвінка більшість людей подекуди очікують наперед, як атаки маніяка. Адже останнім часом такі “акції” прокотилися навалою: людям повідомляли телефоном: “Ваш син скоїв ДТП, тому терміново потрібні гроші, щоб заплатити свідкам, поліції і т. д.” або розповідали, що хтось із рідні затриманий за хуліганство чи бійку. Селяни вже були готові й реагували адекватно – або одразу посилали за “ближньою адресою”, або єхидно цікавилися: “А може, вам іще щось розказати? А ключі від моєї хати вам не потрібні?” У таких випадках зазвичай зловмисник одразу припиняє розмову. Жінки, що пасли гусей на вигоні, гуртом зреагували на такий дзвінок настільки емоційно, що шахрай “відбився” на першій хвилині розмови.
Коли турбує “служба безпеки банку”
Але, на жаль, не всі мешканці області достатньо проінформовані про таку загрозу. Днями у Машівському районі до жінки зателефонували зі “служби безпеки банку”. Говорили настільки переконливо, що та почала відповідати на запитання. Але тільки-но розмова закінчилася, одразу на її телефон надійшло sms-повідомлення про зняття з рахунку 10 тисяч гривень. Та й цього шахраям було мало – ще через кілька хвилин надійшла наступна sms: “Не реви, ще заробиш!..”
Sms-обман поширився в останні дні кількома центральними областями України. На деякі номери розсилається одразу по кілька таких повідомлень: від “служби безпеки” – про проблеми з карткою, від “адміністрації банку” – із проханням зателефонувати, щоб розблокувати картку тощо. Причому текст повідомлення – з банальними граматичними помилками. Вже це має насторожити власника телефона. Адже порядна банківська установа надсилає стандартні повідомлення, закладені в базу, а не набрані навмання.
Що треба знати
Співробітник банку, в тім числі представник служби безпеки, може мати доступ до номера вашої картки, прізвища, імені та по батькові. Але навіть якщо допустити, що він – шахрай, йому відомі лише деякі персональні дані, але він не має доступу до грошей на вашому рахунку. Для цього треба знати пін-код, СVV – тризначний код для перевірки справжності вашої картки під час оплати через Інтернет та здійснення інших операцій. Код CVV міститься на зворотному боці картки – це останні три цифри із семизначного числа поряд із місцем для підпису, які, як правило, візуально відділено від усього числа. Нікому сторонньому ні за яких обставин не повідомляйте ці три цифри. Якщо вас по телефону просять назвати семизначне число на звороті вашої банківської картки, це означає, що вам морочать голову зловмисники. Бо три останні цифри і є кодом CVV.
Щоб не стати жертвою подібних аферистів, треба зберігати спокій та не поспішати виконувати вимоги шахраїв. У жодному разі не перераховуйте грошей на вказані ними рахунки, краще за все просто проігнорувати дзвінок, поклавши слухавку. Про подію обов’язково повідомте поліції. Ніде не афішуйте номер банківської картки.
Молодь зазвичай реагує на спроби телефонного шахрайства грамотно. Коли одній із знайомих доньки повідомили про негаразди з карткою по телефону, вона спокійно запитала свої персональні дані – прізвище, ім’я та по батькові. “Співробітниця банку” відповіла, що такою інформацією не володіє, а дівчина на це спокійно зауважила: “То про що мені з вами говорити?” Обман не вдався.
Ольга ЩЕГЛОВА
“Зоря Полтавщини”