Незважаючи на те, що адміністрування єдиного внеску загальнообов’язкового державного соціального страхування покладено на Державну податкову інспекцію, одним із важливих завдань Фонду на сьогодні залишається формування та ведення реєстру застрахованих осіб та їх ідентифікація. Для цього створено автоматизований банк відомостей на основі інформаційної бази персоніфікованого обліку, який щомісяця поповнюється актуальними даними по кожній застрахованій особі.
На даний час кожна працююча особа має персональну облікову картку в Державному реєстрі застрахованих осіб. У ній за весь період трудового життя, починаючи з 2000 року, накопичуються відомості про заробіток, сплачені внески, страховий стаж з усіх місць роботи та інші відомості, необхідні для правильного призначення пенсії та соціальних виплат, гарантованих Конституцією України. Зокрема наразі без відомостей з реєстру не буде можливості нараховувати допомогу по тимчасовій втраті працездатності, допомогу по безробіттю, призначати субсидію, отримувати ваучер для підтримки конкурентоспроможності осіб на ринку праці тощо.
Чинним законодавством встановлено пряму залежність розміру пенсії від величини отриманої заробітної плати, з якої сплачені внески, і практично реалізується страховий принцип “пенсія залежно від сплачених внесків”. Обов’язок по нарахуванню та сплаті платежів законодавчо покладено на роботодавців. Усі дані, зміни та уточнення до них вносяться на підставі звітів про нарахування єдиного внеску, що подаються роботодавцями.
На сьогодні трапляються непоодинокі випадки надання помилкової звітності. Типовими помилками страхувальників є некоректне відображення сум та періодів за листками непрацездатності або нарахування та відображення сум відпускних за поточний та на майбутній періоди, допущення помилок у полі “Прізвище, ім’я, по батькові”. Актуальним залишається питання щодо відображення інформації про осіб, які призвані або мобілізовані на військову службу.
Іноді страхувальники, щоб уникнути виявлення недоїмки, подають звіт, який не відповідає бухгалтерській звітності й не відображає нарахування єдиного внеску. Так наймані працівники втрачають періоди страхового стажу. Отже, заповнення таблиць звітності – справа дуже важлива, бо йдеться про повне зарахування страхового стажу працівників та визначення належних їм соціальних виплат.
Окрім того, для зарахування повного стажу необхідно, щоб розмір нарахованої заробітної плати був не нижчим за законодавчо встановлений розмір мінімальної заробітної плати та повністю сплачені нараховані внески. Територіальні органи Пенсійного фонду України спільно із Державною податковою інспекцією у співпраці зі страхувальниками проводять роботу над виправленням помилок у звітах. Але й кожному працівнику необхідно контролювати обчислення і сплату роботодавцем обов’язкових платежів від фонду оплати праці. Завдяки Державному реєстру застрахованих осіб реалізовано принцип саморегулювання відносин між роботодавцем та робітником, який сприяє посиленню контролю за інформацією, що надходить зі звітів роботодавців, та зрештою забезпечує високий рівень відповідальності до платіжної дисципліни страхувальників.
Отже, функціонування Державного реєстру застрахованих осіб забезпечує захист прав і свобод застрахованих осіб у сфері пенсійного страхування, оскільки кожен громадянин може особисто ознайомитись з відомостями, що відображені у його персональній обліковій картці, звернувшись до територіального управління Пенсійного фонду України або зареєструвавшись на ВЕБ-порталі електронних послуг Пенсійного фонду України за адресою
portal.pfu.gov.ua. Своєчасний контроль за особистими даними загальнообов’язкового державного соціального страхування – це відсутність клопоту під час призначення (перерахунку) пенсії та інших соціальних виплат.
Управління Пенсійного фонду України Київського району в м. Полтаві.