А сталося так, що 22 березня цього року, задовго до закінчення опалювального періоду, газову котельню, яка забезпечує теплом “фінське селище”, де розташовані чотири 16-квартирних будинки, ряд котеджів та гуртожитків, працівники Лохвицького УЕГГ за дорученням ДК “Газ України” взяли та й закрили. За борги ДП “Лохвицятеплокомуненерго”.
І враз у будинках стало холодно. Адже селище збудоване понад 20 років тому як тимчасове житло для спеціалістів, які прокладали магістраль “Уренгой – Помари – Ужгород”. Та ще й із припиненням подачі газу люди залишилися не тільки без тепла, а й без гарячої води. Звичайно, вони почали бити на сполох, звернулися із скаргами в Антимонопольний комітет України, до “Зорі Полтавщини”.
Найбільше обурило громадян те, що, позбавляючи їх тепла і гарячої води, місцеве підприємство – постачальник цих послуг поставилося до всіх однаково: нехай, мовляв, не буде тепла і гарячої води ні для тих, хто не платить, ні для тих, хто платить.
“Нас усіх “зачесали” під одну гребінку – і платників, і неплатників. Останніх значно менше. Так, у будинку № 3 такий фактично один. На пальцях можна перелічити несумлінних платників і в інших будинках. Доки ж пануватиме отака несправедливість: послугами за тепло користується той, хто не платить, а той, хто сплачує, не отримує їх вчасно?!” – йшлося в колективному листі мешканців “фінського селища” до редакції “Зорі Полтавщини”.
Задля справедливості скажемо, що з 53,8 тис. грн боргу за послуги централізованого опалення та гарячого водопостачання заборгованість населення складала 39,5 тис. грн. Але, на жаль, дієвої роботи з боржниками ДП “Лохвицятеплокомуненерго” не вело – тільки пальчиком сварило. І нарікання справних платників послуг були справедливими.
До речі, і на якість послуг, що надавалися, були чималі нарікання: й вода в опалювальний період не гаряча, і батареї часто-густо ледь теплі.
А тим часом з’ясувалося, що газівники заздалегідь попереджали комунальників про відсутність виділеного ліміту газу для підприємства на другу декаду березня цього року. Отже, час для дій у “Лохвицятеплокомуненерго” був.
Між тим, це підприємство, маючи заборгованість за газ та дебіторську заборгованість (до речі, заходи з її стягнення до боржників не вживалися), протягом 2005–2007 років перераховувало кошти іншим комунальним підприємствам – за матеріали, роботи, послуги. Так, тільки у 2006 році ДП “Лохвицятеплокомуненерго” перерахувало 29,3 тис. грн ДП Лохвицького ВУЖКГ “Комунсервіс”. Начебто за автопослуги. Хоча підтверджуючих документів про це підприємство не мало.
І що цікаво: начальником Лохвицького ВУЖКГ, директором ДП “Лохвицяводоканал”, керівником “Лохвицяжитло”, ДП “Комунсервіс” – підприємств, які мали дебіторську заборгованість перед “Лохвицятеплокомуненерго”, була… одна і та ж особа – Віктор Іванович Радько. Отакої!
Всі ці факти стали відомі після грунтовної перевірки, яку провели фахівці Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України. Вони встановили, що дострокове (22.03.2007 р.), до закінчення опалювального сезону 2006–2007 рр., припинення послуг централізованого опалення та гарячого водопостачання мешканцям житлових будинків №№ 3,4, що по вулиці Леніна, 59-а, та гуртожитків по вул. Леніна, 94, пр. Тесленка, 18-а, у Лохвиці, які своєчасно розрахувалися за послуги, є порушенням законодавства “Про захист економічної конкуренції” як зловживання монопольним (домінуючим) становищем на ринку названих послуг. Це призвело до ущемлення інтересів споживачів. Крім того, спеціалісти з’ясували, що укладені з населенням договори про надання названих послуг не відповідають умовам Типового договору, що теж є порушенням законодавства про захист економічної конкуренції.
Нещодавно адміністративна колегія Полтавського територіального відділення Антимонопольного комітету України винесла постанову, згідно з якою за названі порушення на КПТГ “Лохвицятеплоенерго” (так тепер називається ДП “Лохвицятеплокомуненерго”) накладено штраф у розмірі 1000 грн. Це підприємство зобов’язано укласти з населенням договори про надання послуг теплопостачання відповідно до норм чинного законодавства.
Окреме рішення адмінколегія винесла й на адресу Лохвицької міської ради, визнавши бездіяльність останньої, адже місцева влада не здійснювала належний контроль за забезпеченням населення житлово-комунальними послугами вчасно, необхідного рівня та якості, і цим самим створила умови для порушення конкурентного законодавства з боку тодішнього ДП “Лохвицятеплокомуненерго”.
– Вина й органу місцевої влади, і навіть райдержадміністрації тут очевидна, – вважає начальник Полтавського обласного територіального відділення Антимонопольного комітету України Володимир Оніщенко. – Вони фактично залишили споживачів наодинці з їхніми проблемами. Де ж ви були, панове, коли люди мерзли у своїх будинках, і як тепер їм дивитиметеся в очі?!
Сьогодні, на жаль, жителі “фінського селища” налаштовані песимістично.
– Нам тільки обіцяють краще життя, а насправді комунальні послуги рік у рік погіршуються, – говорить один з авторів колективної скарги Сергій Гребінник. – Ми хочемо жити в цивілізованій країні, де поважають права людини і виконують норми закону. Набридло, коли наші керівники тільки й запевняють нас у тому, що служитимуть народові вірою і правдою, а порядку як не було, так і немає…
Сумно це слухати в час, коли в державі набирає обертів нова виборча кампанія. Що отримають від нинішніх кандидатів у слуги народу мешканці “фінського селища”: золоті гори чи холодні оселі взимку – покаже час…