У Полтавському обласному інституті післядипломної педагогічної освіти імені М.В. Остроградського для освітян проведено міжнародний науково-практичний семінар “Базові принципи та механізми впровадження методики рефлексивного навчання “Філософія для дітей”. Учителі ознайомилися із сучасними освітніми практиками рефлексивно-мисленнєвого розвитку учнів за програмою американського педагога Метью Ліпмана “Філософія для дітей”.
Семінар провів один із палких послідовників методики Ліпмана – доктор філософії, професор Джінван Парк. Він – завідувач відділу етики Кйонсанського національного університету (Південна Корея), президент Міжнародного об’єднання “Філософія для дітей країн Азії та Океанії”, член Міжнародного товариства “Філософська освіта країн Азії та Океанії у розвитку демократії” під егідою ЮНЕСКО. До Полтави науковець приїхав за сприяння швейцарського фонду “Скорочення ризиків”.
Як зазначив професор Джінван Парк, курс “Філософія для дітей” – це один із шляхів до розвитку демократії. “На своїх уроках учителі мають вчити дітей перш за все критично мислити й формулювати судження, а вже потім переходити до дій. За цією програмою філософія у школі вивчається не як окремий предмет, а скоріше як допоміжний”, – наголосив професор.
Курс “Філософія для дітей” розроблений у кінці 1960-х років. Програма, яка розрахована на 11 класів, вже має переконливі результати, зокрема у математиці рівень знань учнів зріс на 36 відсотків, а із гуманітарних предметів – на 66 відсотків.
– Учитель після опрацювання цієї методики повинен спілкуватися із класом так, як із співтовариством дослідників. У свою чергу учні активно читають художні твори, які мають філософське навантаження і спонукають до роздумів, – наголосила доцент Інституту філософської освіти і науки Національного педуніверситету імені М.П. Драгоманова (м. Київ) Юлія Кравченко.
Ректор Полтавського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені М.В. Остроградського Віталій Зелюк зазначив, що на сьогодні методику Ліпмана успішно впроваджує Полтавська гімназія № 31.
Курс “Філософія для дітей” формує навички самостійного мислення, а також вправність у викладенні власної думки й аргументації сприяє створенню нових теоретичних рішень. Основний шлях її реалізації – сократівський діалог, коли усі учасники – рівноправні. Тож методика Ліпмана є однією із основ розвитку демократії.
Оксана БІЛЕНЬКА
“Зоря Полтавщини”