Розбиті дороги, забруднене довкілля, непридатна до вживання вода в колодязях – такі наслідки діяльності підприємств нафтогазового комплексу в багатьох населених пунктах Полтавщини, як і в інших нафтогазоносних регіонах нашої країни. Це те, що вже маємо нині. Втім екологічна ситуація може погіршуватися…
До редакції звернувся мешканець села Супрунівка Полтавського району Анатолій Пожар, який має дачну ділянку в селі Васьки Зіньківського району. Він розповів, що поблизу цього села триває розробка нафтогазових родовищ, а поряд із житловими будинками селян зробили відстійники, куди відкачують відходи нафтогазового виробництва.
– Під’їзна дорога автотраси Опішня–Котельва до села Васьки вже практично повністю розбита важкою спецтехнікою, і відновлювати її найближчим часом навряд чи хто буде. Не може не викликати тривоги і якість води в колодязях. А ще, поряд із буровими вишками протікає Ворскла – загублять річку! Адже, схоже, нікому немає діла до наших проблем, – бідкається Анатолій Пожар.
– Ми з чоловіком переїхали з Дніпропетровська до Васьків років із 10 тому і з того часу проживаємо тут постійно, – додає Валентина Миколаївна Ващенко. – Я пам’ятаю, наскільки м’якою і смачною тоді була колодязна вода, і якою жорсткою вона стала зараз. Хоча її смакові якості нібито й не змінилися, але накип на каструлях, який утворюється під час приготування їжі, свідчить про погіршення якісних показників цієї життєдайної рідини. На мою думку, це – вплив відходів нафтогазових розробок. Ну і на дорогах ями, вибоїни великі виникли через постійний рух важкого транспорту.
Варто додати, що свого часу Валентина Миколаївна працювала в Дніпропетровській обласній санепідстанції.
* * *
– Маємо укладену соціальну угоду з ГПУ “Полтавагазвидобування”, яке веде розробку нафтогазових свердловин на землях Опішнянської селищної ради. Згідно з угодою зазначене підприємство виділяє нам певну суму коштів. За ці кошти в нинішньому році ми будемо ремонтувати дорогу у Васьках. Уже є відповідна угода, визначено підрядника на виконання робіт, тож дорога найближчим часом буде ремонтуватися. До речі, за зверненням мешканців Васьків рік-півтора тому коштами й засобами ГПУ “Полтавагазвидобування” було відремонтовано місток через річку. Допомагає газопромислове управління й у вирішенні інших соціальних питань, наприклад, у розчищенні доріг від снігу, – так у телефонній розмові прокоментувала ситуацію тимчасово виконуюча обов’язки селищного голови, секретар Опішнянської селищної ради Зіньківського району Юлія Масюк. – Що до відстійників, я вперше про це чую. Тож мені особисто потрібно все оглянути на місці.
За кілька днів ми знову зв’язалися з Юлією Масюк, вона запевнила, що ніяких відстійників поблизу Васьків не побачила, а роботи з ремонту місцевої дороги вже фактично розпочалися. З приводу якості води, за її словами, жодних звернень від мешканців Васьків, а їх там загалом проживає близько 30 осіб, не надходило. Не зверталися до селищної ради васьківці і з приводу необхідності ремонту дороги.
* * *
Звісно, добре, що видобувники вуглеводнів переймаються проблемами місцевих громад, але ж дороги важким транспортом цієї галузі руйнуються не лише поблизу Васьків чи ще якогось окремого населеного пункту. До того ж у великому радіусі довкола забруднюються поверхневі води. Можна зрозуміти керівників місцевого самоврядування, для яких важлива кожна копійка до бюджету громади. Але… На жаль, не так легко виміряти, що ж ліпше: видобутий природний газ чи загублене для майбутніх поколінь довкілля. Проблему могла б вирішити комплексна державна програма економічного розвитку регіонів, у якій були б враховані всі плюси й мінуси розробки надр. Та чи до таких “дрібниць” нині владі? Як зазначив під час робочої поїздки Полтавщиною голова Державної служби України з безпеки на транспорті Михайло Ноняк, кругова порука й протиріччя в нормативно-правовій сфері зводять нанівець навіть роботу мобільних пересувних габаритно-вагових пунктів. Адже після визначення понаднормової ваги, трохи відстоявшись осторонь контрольного пункту, важковагові фури, як правило, без жодних штрафних санкцій (їх нікому справляти, бо відсутня така служба) продовжують рух у заздалегідь визначеному напрямку. Тоді хто і як може врятувати наші багатостраждальні дороги, які просто не розраховані на нинішні навантаження? Питання риторичне…
Людмила ДАЦЕНКО
“Зоря Полтавщини”