Напередодні нового навчального року батькам варто звернути увагу на те, скільки часу проводять їхні діти біля екранів комп’ютерів, ноутбуків і планшетів. Оскільки навантаження на очі з початком навчання зросте.
Науково доведено, що надмірне використання гаджетів учнями загрожує їхньому здоров’ю. Про це говорить завідувач лабораторії безпеки умов життєдіяльності дітей, доктор медичних наук Аліна Платонова. В інтерв”ю виданню “Голос України” вона розповіла, що протягом шести років фахівці Інституту громадського здоров’я імені
О. М. Марзєєва НАМН України в реальних умовах вивчали особливості експлуатації у школах електронних книжок, підручників, ноутбуків, планшетів, рідерів та їхній вплив на стан здоров’я дітей. Уперше проведено дослідження впливу читання дітьми навчального матеріалу з екранів різних портативних пристроїв.
– Нами встановлено, – зазначила фахівець, – що розміщення роутерів у загальноосвітніх навчальних закладах відбувається хаотично, без будь-яких обґрунтувань з точки зору охорони здоров’я учнів і вчителів від впливу електромагнітних випромінювань, що створюються пристроями Wi-Fi. Під час досліджень ми виявили, що в разі порівняння планшетів з паперовими підручниками та е-рідерами, найбільш небезпечним для учнів є використання на уроках планшетів. Безпечними для органа зору, нервової системи та опорно-рухового апарату залишаються традиційні підручники на папері, оскільки око людини еволюційно здатне сприймати зображення в умовах відбитого світла, тобто з паперу. Умовно безпечними залишаються е-рідери (електронні книги).
Вперше науково доведено, каже спеціаліст, що використання учнями електронних пристроїв під час шкільних занять призводить до формування патологічної “передньої” робочої пози, що є прямою загрозою здоров’ю та супроводжується обмеженням кута зору, ризиком розвитку короткозорості, зорової та нервової втоми, функціональним порушенням вегетосудинної та опорно-рухової систем, а у подальшому – дистонії, сколіозу.
За результатами досліджень обґрунтовані і сформовані вимоги до оснащення комп’ютерних класів і використання в школах електронних пристроїв. На підставі висновків Інституту вперше в країні розроблений проект відповідних державних санітарних норм і правил. На жаль, упродовж п’яти років, каже Аліна Платонова, проект документа Міністерством охорони здоров’я України, куди його згідно з чинним законодавством направили, не розглядався. А тим часом наведені фахівцями рекомендації необхідні в загальноосвітніх, професійно-технічних, позашкільних, оздоровчих закладах і корисні для організації робочого місця дитини за комп’ютером вдома.
Так, не дозволяється ставити комп’ютери в напівпідвальних і цокольних приміщеннях. Кімната з ПК повинна мати достатнє природне і штучне освітлення. Температура повітря в ній – плюс 19–21 градус, відносна вологість повітря – 40–60 відсотків. Площа приміщення на одного учня в комп’ютерному класі має становити не менш як 4,5 кв. м за умови використання рідкокристалічних моніторів і відсутності на робочому місці принтера. Якщо стоять монітори на основі електронно-променевих трубок і принтери, площа має бути не меншою
6 кв. м.
Після 45 хвилин роботи з ПК треба зробити фізичні вправи для профілактики загальної втоми організму.
Безперервна робота з екраном ПК, за рекомендацією фахівців, для учнів старших класів на першій годині занять не повинна перевищувати 30 хвилин, на другій – двадцяти. Максимальний час для учнів 8–9-х класів – 25 хвилин, 6–7-х класів – 20, 2–5-х класів – 15 хвилин. Для навчання 5–6-річних дітей та першокласників основ роботи з ПК безперервні заняття повинні тривати не більше 10 хвилин.
Захищаємо дітей від впливу комп’ютерів
Опубліковано: 7 Серпня 2017