Очевидно, наші постійні читачі ознайомилися із публікаціями “Зорі Полтавщини” “Протестуємо проти проекту “вбивчого” наказу” (18 серпня) та “Війна на інформаційному фронті” (1 вересня). І все ж нагадаємо їхню суть. Міністерство інфраструктури України ще в липні ц.р. задекларувало економічно необґрунтоване підвищення тарифів на приймання та доставку вітчизняних періодичних друкованих видань за передплатою. Запропоновані тарифи здорожують послуги поштовиків, а саме Українського державного підприємства поштового зв’язку (УДППЗ) “Укрпошта”, на 100–120 відсотків. Розрахунок підвищення вартості послуг є непрозорим, адже у проекті вищеназваного наказу немає навіть формули розрахунку вартості доставки видань із різною кількістю сторінок та різним форматом.
Звісно, журналістська спільнота Полтавщини, України вибухнула протестами проти такої сваволі чиновників. Відповідні листи з усіх регіонів держави були надіслані в Адміністрацію Президента України, Кабінет Міністрів, Міністерство інфраструктури. І реакція не забарилася. Втім досить дивна. “Видання газет і журналів давно втратило свою соціальну функцію і є видом підприємницької діяльності, а їхні власники зацікавлені в отриманні максимальної вигоди”, – зазначив перший заступник міністра інфраструктури Володимир Шульмейстер. “Блискуче” роз’яснення. Отже, увесь той обшир інформації “Зорі Полтавщини” про захисників Вітчизни, вшанування пам’яті полеглих за незалежність України Героїв, проблеми й досягнення трудівників різних галузей народного господарства, діяльність органів центральної і місцевої влади, розповіді про буденні клопоти, біди громадян, захист їхніх інтересів і конституційних прав – ніщо інше, як “вид підприємницької діяльності”. А співзасновники “Зорі Полтавщини” – трудовий колектив, обласна рада, облдержадміністрація – “зацікавлені в отриманні максимальної вигоди”. Звісно, кожен судить по собі. Втім ми справді зацікавлені максимально ефективно забезпечити конституційне право громадян на отримання об’єктивної інформації. І державні структури, тим паче центрального рівня, повинні б бути найпершими союзниками у цьому, а не лобістами вузьковідомчих інтересів. Але, на жаль, маємо те, що маємо. Зокрема катастрофічні поразки в інформаційній війні з північним агресором. І насамперед тому, що на Сході практично відсутні українські газети. Наші бійці у зоні АТО не раз і не двічі передавали через волонтерів, які доставляють “Зорю Полтавщини” на передову, а це близько 500 екземплярів щономера, щиру подяку редакції за можливість отримати друковану інформацію з рідного краю. Можливо, у них, а також у багатотисячної читацької аудиторії, варто б запитати, чи втратило видання соціальну функцію? Проте, за “доброю” традицією, – з міністерських кабінетів видніше…
Водночас, як нам повідомили у секретаріаті Національної спілки журналістів України, з огляду на суспільну важливість порушених питань Глава Адміністрації Президента України Борис Ложкін надіслав офіційного листа до Уряду з пропозицією “невідкладно розглянути звернення, відповідно до компетенції вжити заходів щодо виконання законодавства про підтримку преси і про результати поінформувати авторів та Адміністрацію Президента України”.
Крім того, Глава АПУ зазначив, що позиція першого заступника міністра інфраструктури України Володимира Шульмейстера про те, що “видання газет і журналів давно втратило свою соціальну функцію”, не відповідає сучасним засадам державної інформаційної політики.
Ми усвідомлюємо, що це лише перший крок у нашій спільній справі щодо встановлення цивілізованих відносин з монополістом – розповсюджувачем преси. Адже “Укрпошта” гне своєї. У листі, який надійшов до “Зорі Полтавщини” за підписом виконуючого обов’язки першого заступника генерального директора УДППЗ “Укрпошта” Віктора Слободянюка, повідомляється, що підвищення тарифів на приймання та доставку вітчизняних періодичних друкованих видань дозволить наблизити їх до рівня беззбитковості. Далі йдуть нарікання на Закон України “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів”, який, на думку автора, завдає збитків “Укрпошті”. Також повідомляється про “різноманітні заходи” “Укрпошти”, які “спонукають людей здійснювати передплату періодичних друкованих видань”. Ось і виходить за цією логікою, що друковані ЗМІ, протестуючи проти тарифної вакханалії, доводять до збитковості УДППЗ, яке ще й акції з підвищення передплати для невдячних партнерів організовує. Та чи так це насправді? Чи хоче і може відомство шукати інші шляхи ефективності й беззбитковості, ніж за рахунок громадян і газет країни? Висновок очевидний.
У згаданому листі дуже слушно зазначається, що “у наданні послуг з розповсюдження періодичних друкованих видань УДППЗ “Укрпошта” і видавництва (редакції) є партнерами, тому наше підприємство (“Укрпошта”. – Ред.) зацікавлене у співпраці, спільному вирішенні проблемних питань і відпрацюванні узгодженої політики щодо розповсюдження періодичних друкованих видань за передплатою”. Поки що, на жаль, подібні “грані партнерства” обертаються диктатом монополіста для газет і передплатників. Запускається механізм здорожчання періодики, який призведе до зниження тиражів, а отже, й до збитковості “Укрпошти” в тому числі. Невже комусь вигідний програшний у всіх відношеннях варіант?..
P.S. На підтвердження зовсім не партнерського ставлення “Укрпошти” до вітчизняних друкованих видань і передплатників (якщо не сказати антидержавного диктату в досягненні своїх вузьковідомчих інтересів) редакція “Зорі Полтавщини” буквально в день виходу цього номера газети отримала від Полтавської дирекції УДППЗ “Укрпошта” “пропозиції” щодо цін на доставку нашого видання в 2016 році. Не вдаючись у деталі, зазначимо, що ціна підвищиться щонайменше на 91%, тобто майже у 2 рази! За рахунок чого покрити ці “загарбницькі” апетити поштовиків, які ще називають себе нашими партнерами?! Як кажуть, “говори до гори, а гора горою…” Тоді що, на Майдан!
Редколегія Всеукраїнської громадсько-політичної
газети “Зоря Полтавщини”.