Минулої п’ятниці, 31 липня, з робочою поїздкою на Полтавщині побував міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський. Він ознайомився з роботою обласного комунального підприємства “Аеропорт – Полтава”, у Кременчуці відвідав ПАТ “Крюківський вагонобудівний завод”.
Зустріч міністра й керівників профільних обласних структур відбулася на території КП “Аеропорт – Полтава”. Оглянувши підприємство, він наголосив:
– Аеропорт буде. За рахунок власних внутрішніх резервів він зможе суттєво зменшити дотацію з обласного бюджету, що складає близько двох мільйонів гривень на рік. Для цього потрібна підтримка міністерства, першочергово стосовно підвищення тарифів. У аеропорту тарифи не піднімалися п’ять-шість років. Якщо підвищимо розмір оплати послуг хоча б удвічі, то проблема дотування з обласного бюджету закриється.
Він поінформував, що очільнику КП “Аеропорт – Полтава” поставлені завдання створити бізнес-план, почати активні перемовини з авіаперевізниками, притому результативні, з підписанням листів про наміри. “Якщо збереться критична маса, Міністерство інфраструктури та Державіаслужба допоможуть створити умови для перевізників, але важливо перейти від розмов до конкретних дій. Для повноцінного запуску аеропорту потрібні певні інвестиції. Декілька десятків мільйонів гривень необхідно вкласти в інфраструктуру підприємства. Це можна зробити, якщо знати, що сюди прийдуть регулярні авіаперевізники або чартери”, – додав Андрій Пивоварський.
На думку міністра, аеропорт знаходиться в кращому стані порівняно з подібними в інших містах. Посадовець наголосив: вартість закриття, а потім відновлення роботи структури буде суттєво вищою за розмір дотації з обласного бюджету.
– Ми розпочинаємо активну фазу спілкування з авіакомпаніями. Будемо під час перемовин укладати договори про наміри, можливо, підписувати меморандуми про співпрацю. На останніх сесіях обласної ради гостро порушувалося питання фінансування цього комунального підприємства, виплати зарплат, тому активно працюємо відносно перспективи аеропорту, – наголосив перший заступник голови облдержадміністрації Андрій Пісоцький.
Під час брифінгу з журналістами міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський розповів, що проблеми, які існують в Полтавській області, в основному не відрізняються від проблем інших регіонів.
– Стосовно доріг вони аналогічні з центральними, західними, південними регіонами України – недофінансування, ямковість. Друге загальнонаціональне питання – ваговий контроль, перевантаження на дорогах. Незабаром мають розпочати роботу транспортні інспектори. Спробуємо провести у серпні відповідні пілотні проекти на Полтавщині та ще в двох-трьох областях, проаналізувати результати проведення вагового контролю. Крім того, я поставив завдання, щоб під час перевірок авто обов’язково проводилася відеозйомка, аби не було спекуляцій і можливостей для корупції, – зазначив міністр.
За його словами, також порушувалися питання впровадження третього проекту зі Світовим банком, зокрема будівництва чергового відрізка дороги Київ – Полтава – Харків, а саме частини Полтава – Харків. Днями мають приїхати представники Світового банку, щоб провести фінальний аудит проекту й у вересні представити його на раді директорів.
***
На Крюківському вагонобудівному заводі міністр інфраструктури України Андрій Пивоварський ознайомився з роботою конструкторсько-технологічних підрозділів, виробництвом ходових частин для транспорту соціального призначення в півскатно-візковому цеху, а також технологією виробництва в корпусі пасажирського вагонобудування.
Наразі там чекає тендера сучасний тривагонний приміський дизель-поїзд, який створено конструкторами вагонобудівного заводу й виготовлено за його власні кошти. Як розповів голова правління ПАТ “КВБЗ” Анатолій Шабала, дизель-потяг успішно пройшов випробування на Львівській залізниці, де він, найімовірніше, й знайде свою прописку. Однак для вагонобудівників є важливим не тільки факт його продажу. Значно важливішим є питання державної програми щодо серійного виробництва й закупки таких дизелів для потреб усіх регіонів України, де на приміських маршрутах курсує зношена й застаріла техніка.
Андрій Пивоварський був приємно вражений побаченим і назвав Крюківський вагонобудівний завод зразком сучасного машинобудівного підприємства, де створена повна лінійка як вантажних, так і пасажирських вагонів усіх типів, міжрегіональні швидкісні двосистемні електропоїзди, міжрегіональний поїзд локомотивної тяги, поїзди метро, ескалатори, візки для вагонів усіх типів. Звісно, держава повинна підтримувати саме такі підприємства й проводити активну політику щодо розміщення замовлень на нові види транспорту. Про це йшлося й на одному із засідань колегії Міністерства інфраструктури щодо виконання доручення Прем’єр-міністра України Арсенія Яценюка стосовно КВБЗ. Міністр запевнив, що уже найближчим часом в українських підприємств з’явиться можливість значно збільшити обсяги виробництва.
– Утім покладатися тільки на державу не варто, – наголосив він, – війна поглинає значну частину коштів національного бюджету. Тому потрібно шукати альтернативні варіанти відродження інфраструктури, як це роблять у всьому світі. Є сподівання, що усі ці питання вдасться врегулювати завдяки ухваленню нового Закону про залізничний транспорт, який уже знаходиться на розгляді у Верховній Раді.
Пріоритетними напрямами у низці проблем міністр назвав заміну старих вагонів на нові, стан залізничного полотна й оновлення тяглової техніки за умови відмови від повної монополії держави у цих питаннях і залучення до їх вирішення приватних інвесторів. При цьому він наголосив, що перевага під час тендерів буде надаватися українським виробникам із найвищим рівнем локалізації. Щодо інвесторів і зарубіжних виробників, то головною умовою їхньої присутності в Україні буде створення спільних підприємств із залученням українських працівників і сплатою податків до українського бюджету, – наголосив Андрій Пивоварський.
Анатолій Шабала на це зауважив, що ПАТ “КВБЗ” готове до таких новацій. Більше того, уже працює над створенням лінійки із дев’яти моделей сучасних електровозів. Навіть планує за власний кошт виготовити одну із них, сподіваючись, що в прозорій боротьбі з конкурентами отримає перемогу в тендері, й “Укрзалізниця” обов’язково її придбає. А допоки підприємство змушене виживати, працюючи на 44 відсотки від потужності. Це означає, що із 6 тисяч персоналу роботу має тільки половина. Основна продукція – вантажні вагони для Росії – майже не виготовляється. РФ шляхом зупинки дії сертифікатів закриває свій ринок для крюків’ян.
Водночас остання новинка – бані-пральні на колесах – уже зацікавила замовників. Після остаточного висновку міжвідомчої комісії співпрацю обіцяють і в оборонному відомстві. Вагонобудівники готові почати серійне виробництво, як тільки буде замовлення від уряду. Дослідний зразок комплексу щойно повернувся із зони АТО й отримав найкращі відгуки бійців.
– Ідея розробити такі бані з’явилася цього року, – розповів Олег Шкабров, керівник проектно-конструкторського управління заводу. – Подібні комплекси для потреб армії були ще в радянські часи. Але зараз нові вимоги, тож прийнято рішення створити принципово нову машину, оснащення якої дозволяє комфортно прийняти душ та випрати солдатську білизну, одяг.
Якщо вагонобудівники почули від міністра певні оптимістичні прогнози, то у питанні будівництва в Кременчуці нового мосту через Дніпро він був значно лаконічнішим. Зупинившись дорогою на автомобільному полотні нинішнього мосту, він на власні очі мав можливість переконатися, у якому жахливому стані перебуває цей об’єкт інфраструктури. Однак відверто зізнався, що грошей ані на капітальний ремонт, ані на нове будівництво у держави немає.
***
У робочій поїздці Полтавщиною міністра інфраструктури України Андрія Пивоварського супроводжували перший заступник голови облдержадміністрації Андрій Пісоцький, заступник голови обласної ради Володимир Микійчук, народний депутат України Юрій Шаповалов.
Анна ВАСЕЦЬКА
Анна ЧАПАЛА (фото)
“Зоря Полтавщини”
Галина НЕСТЕРЕНКО
Журналіст