Три мільйони гривень щомісяця – така ціна нелегальних пасажирських перевезень на теренах нашої області. Саме такої суми, з огляду на неконтрольовану діяльність перевізників, недораховується обласний бюджет. Жорстокий бій цьому виду діяльності вирішили дати представники влади. Перший заступник голови облдержадміністрації Андрій Пісоцький провів спеціальну нараду, де заявив про принципову позицію керівництва області. Представники влади, правоохоронці, фахівці транспортної інспекції та обласної спілки перевізників, громадські активісти намагалися знайти шляхи подолання нелегального бізнесу і спрямування його в русло легальності та безпечності. Але цих шляхів поки що не видно. Бо державні управлінці намагаються навести лад у недосконалій системі транспортних міжміських перевезень ще з 2010 року. Рейдові перевірки на дотримання транспортного законодавства виявляють порушників, їх штрафують, але “шпарини” законодавства допомагають тим, хто їх шукає. Тож віз і нині там.
Якщо говорити конкретно, то основна проблема – у міжобласних перевезеннях, які здійснюються на Харків, Київ, Дніпропетровськ. І справа не в наявності ліцензій на пасажироперевезення. Підприємці з ліцензіями, маскуючись під нерегулярні перевезення, працюють регулярно, вносять хаос у офіційну маршрутну мережу, відбирають маршрути у легальних перевізників, чим спричиняють навіть ліквідацію автовокзалів.
Закон “Про автомобільний транспорт” передбачає, що регулярні перевезення мають здійснюватися через автостанції. І реальний пасажиропотік та надходження до бюджету визначаються через кількість проданих квитків. У такому випадку потрібно буде показати свої справжні доходи, а цього робити ніхто не хоче, пояснював начальник Головної транспортної інспекції у Полтавській області Володимир Кужіль. Він також зазначав, що на папері частини популярних серед пасажирів фірм-перевізників взагалі не існує. Але, йшлося на нараді, величезні біл-борди із рекламою їхніх послуг можна побачити по всьому місту, і чи не з усіх ефірів лунає їхня реклама.
Інший бік цієї ж проблеми полягає в тому, наголосив директор департаменту інфраструктури і туризму облдержадміністрації Сергій Марчишинець, що автобуси таких перевізників не відповідають встановленій законом категорійності, вони зазвичай переобладнані із вантажних на пасажирські, і є небезпечними для перевезення пасажирів.
Як же боротися із цим явищем? Представники контролюючих структур говорили про необхідність змін до законодавства, нарікали на мораторій, оголошений Кабінетом Міністрів щодо перевірок суб’єктів підприємницької діяльності, а також очікують кінця червня, коли вступить у дію нова редакція Кодексу України про адміністративні правопорушення, де штраф за нелегальні перевезення замість нинішніх 340 гривень передбачений у розмірі 17–34 тисяч гривень. Тоді, мовляв, перевізникам дешевше буде працювати легально.
Категорично не погоджується з цими аргументами голова Полтавської обласної асоціації автомобільних перевізників Галина Залізняк, адже в рамках кримінальних проваджень можливість перевірок ніхто не скасовував, а нинішня діяльність нелегальних перевізників і є кримінальною. І нарікає на недостатню роботу контролюючих структур у цьому напрямку: “Щодня з Полтави відправляється чимало незаконних рейсів у бік Харкова, Києва. Я не розумію, як можна їх не бачити, якщо вони вже кілька років щодня відправляються з одного і того ж самого місця – площі біля залізничного вокзалу “Полтава Київська”. Солідарний із нею і голова Всеукраїнської громадської організації “Антикорупційний народний комітет” Микита Кашницький. Він переконаний, що в діючому законодавстві достатньо важелів, аби вирішити проблему нелегальних перевезень. Щороку збитки в цілому по Україні через такий вид незаконної діяльності, за його словами, складають один мільярд доларів США. Організація вже розробляє план боротьби із цим явищем і незабаром презентуватиме його у всіх областях України. Він також переконаний, що пасажири при ліквідації таких напівлегальних перевезень незручностей не відчуватимуть, адже на зміну нелегальним перевізникам одразу прийдуть легальні й заповнять цей великий трафік власним транспортом.
Але якими б не були старання у боротьбі з таким бізнесом, економічні закони про те, що попит завжди породжує пропозицію, ніхто не скасовував. І пересічному пасажиру набагато зручніше забронювати місце в автобусі телефоном, що головне, у ввічливого диспетчера, знати, що пізно вночі автобус під’їде і забере пасажира у зручному для нього місці, розрахуватися за проїзд безпосередньо в автобусі, доїхати до місця призначення хоч і в переобладнаному, але зручному транспортному засобі, до того ж швидко. А ще у нелегальних перевізників цілком зручний графік – вони відправляються щогодини, а якщо мова йде про київський напрямок, то, за необхідності, пасажира підвезуть до аеропорту “Бориспіль”. Жодну із перелічених послуг представники легальних перевезень наразі не пропонують. І про їхню перспективу на нараді чомусь не йшлося. А наша ментальність вже така, що про страхування, яке передбачене у квитку, офіційно придбаному в касі автовокзалу, ми згадуємо в останню чергу.
* * *
На порозі – курортний сезон. І в контролюючих структур буде чимало роботи щодо перевірки діяльності тих перевізників, які возитимуть організовані групи людей до морських узбереж, екскурсійними маршрутами тощо. У сфері таких послуг мова не йде не те що про легальність та наявність ліцензій на здійснення пасажирських перевезень, а навіть про безпечний технічний стан транспортних засобів та стан здоров’я водіїв.
Тож і виходить, що, користуючись послугами таких перевізників, можна покладатися лише на везіння. Куди в такому разі приїдемо, та чи й доїдемо?..
Олена ІГНАТЕНКО
“Зоря Полтавщини”