Як реалізувати на практиці об’єднання громад

Одна із активно обговорюваних нині тем – децентралізація та об’єднання територіальних громад. Що це означає, які наслідки матиме для кожного жителя Полтавщини і всього нашого краю? Про це вестимемо мову як із прихильниками реформування, так і з його опонентами. Спробуємо визначити аргументи “за” і “проти”, щоб рішення про об’єднання, які будуть приймати місцеві ради, базувалися виключно на фактах та розрахунках, а не на емоціях.
Про основні засади майбутньої реформи – розмова з першим заступником голови обласної державної адміністрації Андрієм ПІСОЦЬКИМ, оскільки саме на нього покладено координацію дій виконавчої влади з цих питань.
– Нині дуже складний для України час, тож доречне питання децентралізації, а отже, перерозподілу влади і ресурсів?
– Так, ситуація насправді надскладна. І тому саме зараз, як ніколи, є необхідність зробити Україну сильною державою. А сильною держава стає тоді, коли влада між різними рівнями й органами розподілена так, щоб діяв принцип субсидіарності. Він полягає у тому, що держава виконує лише ті функції, здійснення яких не під силу громадянам, об’єднанням громадян та територіальним громадам, коли до компетенції органів урядування вищого рівня належить виконання лише тих завдань, які не можуть бути ефективно реалізовані на нижчому рівні. При такому підході з’являється дуже чітка ніша відповідальності.
 – Яким чином відбувається підготовка до реформування, хто цим займається безпосередньо?
– Відповідальність за підготовку до реформування покладено на обласні державні адміністрації. Рядом нормативних та законодавчих документів уже унормовано ті етапи реформи, які відбуваються. У квітні минулого року розпорядженням Кабінету Міністрів України було схвалено Концепцію реформування місцевого самоврядування та територіальної організації влади в Україні, де дуже чітко прописані основні завдання: забезпечення доступності та якості публічних послуг, які надаються відповідно до державних стандартів, з урахуванням забезпечення територіальної доступності, належної матеріально-технічної бази, відкритості інформації про послуги, порядок та умови їх надання і, звичайно, професійності надання цих послуг.
У цьому ж контексті прийняті закони про співробітництво та про об’єднання територіальних громад, урядом затверджена методика, якою потрібно керуватися при підготовці перспективних планів утворення нових громад. Хочу підкреслити, що мова жодним чином не йде про механічне укрупнення. Ми говоримо про створення спроможних громад. Таких, які будуть готові забезпечити надання населенню усього спектра публічних послуг у галузі освіти, охорони здоров’я, соціального захисту, житлово-комунального господарства, пожежної безпеки тощо. Формула проста: збільшення повноважень, збільшення ресурсів, збільшення відповідальності.
Насправді процес децентралізації уже розпочався минулого року з прийняттям бюджету на 2015 рік. У рамках змін до Бюджетного кодексу, які діють з початку цього року, в Україні запроваджена нова система міжбюджетних відносин, в рамках якої уряд дав більший ресурс місцевим бюджетам, але водночас збільшив відповідальність за видатки.
– А яке ставлення людей до такого реформування? Чи досліджували Ви, хто буде підтримувати реформу, а хто – категорично виступати проти?
– Так, уже зараз видно, що є досить чітко виражені як прихильники об’єднання громад, так і противники цього процесу. Найчастіше люди заперечують те, що є незрозумілим, а отже, викликає недовіру. Для того, щоб донести об’єктивну інформацію про реформу, в усіх областях створені Офіси реформ. Їхнє завдання – забезпечення комунікації, інформування, роз’яснення і сприяння широкому обговоренню питань про об’єднання громад. До складу нашого Офісу реформ входять експерти – фахівці, які мають досвід роботи в органах місцевого самоврядування, займаються питаннями економічного розвитку територій. Звичайно, кільком людям не під силу донести інформацію до кожного жителя області, але сподіваємося на ефект реплікації, адже зустрічі будуються таким чином, що консультації та обмін думками відбуваються із сільськими, селищними, міськими головами, депутатами рад, активістами громадських організацій.
Усі розуміють, що реформа давно назріла, що є приклад європейських держав, у першу чергу Польщі, яка понад 20 років тому успішно провела адміністративно-територіальну реформу і нині активно розвиває не тільки міста, а й невеликі населені пункти. Реформування дасть можливість багатьом сільським населеним пунктам отримати імпульс для розвитку, бо вони стануть центрами громад. Тобто для мешканців сільських територій послуги, які вони отримували в районних центрах, значно наблизяться.
Звичайно, ми усвідомлюємо, що ідеального варіанту об’єднання громад одразу знайти не вдасться. Але ніхто не “тисне згори цифрою”. Є мета – зробити громади спроможними, а отже – комфортними для життя людей. І ми будемо втілювати цю мету без популізму, спокійними і виваженими кроками, економічними розрахунками і максимально широким обговоренням.

Ірина ДУДКА
Експерт Офісу реформ

Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.