Із 1 жовтня змінюється порядок призначення житлових субсидій. За рішенням Уряду запроваджуються поняття: соціальна норма житла та соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами, на які держава надаватиме пільги, субсидії та компенсації.
Так, соціальна норма житла (в порівнянні з нормами, на які надавалися субсидії раніше) стає вигіднішою для більшості отримувачів субсидій. А соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами розраховані на основі аналізу фактичних обсягів споживання природного газу, води та електроенергії, що дозволить державі забезпечувати соціальну підтримку на оплату реальних обсягів споживання цих послуг.
Крім цього, відсоток обов’язкового платежу сім’ї за житлово-комунальні послуги при призначенні житлових субсидій відтепер залежатиме виключно від доходів сім’ї.
Що таке субсидія і хто може нею скористатися?
Субсидія – це адресна безготівкова допомога сім’ї, яка надається на погашення витрат з оплати житлово-комунальних послуг.
Субсидія призначається одному із зареєстрованих членів домогосподарства, на якого відкрито особовий рахунок.
Субсидії призначаються для покриття різниці між розміром плати за житлово-комунальні послуги, скраплений газ, тверде та рідке пічне побутове паливо у межах соціальної норми житла та соціальних нормативів користування житлово-комунальними послугами з урахуванням пільг і обсягом визначеного Кабміном обов’язкового відсотка платежу.
Соціальна норма житла для призначення субсидії з 1 жовтня встановлюється, виходячи з 13,65 кв. м площі на одну особу та додатково 35,22 кв. м на домогосподарство.
Субсидія для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг призначається на шість місяців, а на оплату природного газу (електроенергії), що споживається на індивідуальне опалення, – на опалювальний період, починаючи з місяця звернення за її призначенням. Якщо оплата послуг з централізованого опалення проводиться лише в опалювальний період або за двоставковим тарифом, субсидія призначається на зазначений період, починаючи з місяця звернення за її призначенням.
Куди звернутися для призначення субсидії та які документи надати
Для призначення житлової субсидії необхідно звернутися до управління праці та соціального захисту населення за місцем реєстрації.
Прийом документів на призначення субсидії проводиться щоденно без обідньої перерви з 8-ї до 17-ї години (крім суботи та неділі).
Пенсіонери в управління праці та соціального захисту населення подають лише заяву і декларацію про доходи та майновий стан осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні.
Працюючі особи подають заяву і декларацію про доходи та майновий стан осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні, й довідки про доходи кожної зареєстрованої особи.
Якщо до складу сім’ї входять: працюючі пенсіонери – додатково подається довідка про заробітну плату; особи, які перебувають на обліку в центрі зайнятості, – довідка про перебування на обліку та розмір допомоги по безробіттю; особи, які навчаються (студенти), – довідка про отримання стипендії, якщо стипендія не виплачується – довідка про неотримання стипендії.
Довідки про розмір отримуваних доходів подаються за 6 попередніх місяців перед місяцем звернення.
Звертаємо увагу, що доходом сім`ї, крім пенсії, вважається: заробітна плата, стипендія, одержані аліменти, допомога по безробіттю, дохід від підприємницької діяльності, а також дохід від земельної частки (паю), зданої в оренду, тощо.
Якщо не працюєте – дані підтверджуються інформацією з трудової книжки.
Увага! Пенсіонери довідки про розмір призначеної пенсії не подають.
Звертаємо увагу, що у разі затвердження нових тарифів і цін на житлово-комунальні послуги субсидія призначається протягом трьох місяців з часу підвищення розміру платежів.
В окремих випадках, виходячи з конкретних обставин, що склалися в сім’ї, субсидії можуть призначатися, як виняток, за рішеннями комісій, які створені в усіх районах і містах області при райдержадміністраціях та міськ(рай)виконкомах. Рішення про призначення (непризначення) субсидій у таких випадках приймається на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї.
Субсидія не призначається у таких випадках: якщо серед зареєстрованих на житловій площі є працездатні особи, які не працюють, не вчаться протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням субсидії, та не перебувають на обліку в службі зайнятості як такі, що шукають роботу; якщо власник або особа, що зареєстрована разом з ним, здає за договором у найм або в оренду житлове приміщення (будинок); якщо у володінні зареєстрованих на житловій площі або членів їхніх сімей є додаткове житлове приміщення або більше одного транспортного засобу. При цьому не враховуються транспортні засоби, які не є об’єктами оподаткування, та транспортні засоби вітчизняного виробництва, які перебувають в експлуатації більш як 10 років з дати випуску, та інші транспортні засоби, що перебувають в експлуатації протягом більш як 15 років з дати випуску.
В окремих випадках, виходячи з конкретних обставин, що склалися в сім’ї, субсидії можуть призначатися, як виняток, за рішеннями комісій, які створені в усіх районах і містах області при райдержадміністраціях та міськ(рай)виконкомах. Рішення про призначення (непризначення) субсидій у таких випадках приймається на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов проживання сім’ї.
Розмір обов’язкової частки плати за житлово-комунальні послуги для отримувачів субсидії з 1 жовтня 2014 року визначатиметься у такому порядку: 1) обчислюється середньомісячний сукупний дохід сім’ї за попередні 6 місяців; 2) середньомісячний сукупний дохід ділиться на кількість членів домогосподарства, і таким чином визначається середньомісячний дохід на одну особу; 3) дохід на одну особу ділиться на розмір прожиткового мінімуму на одну особу з розрахунку на місяць (у 2014 році – 1176 грн), тобто визначається співвідношення середньодушового доходу родини до розміру прожиткового мінімуму на одну особу; 4) отриманий результат ділиться на 2, а потім множиться на 15% (за базовий варіант взято обов’язкову плату за житлово-комунальні послуги у розмірі 15% доходу родини при доході на одного члена сім’ї на рівні двох прожиткових мінімумів), і таким чином визначається відсоток обов’язкової плати за житлово-комунальні послуги.
Приклад. У житловому приміщенні зареєстрована сім’я, що складається з чоловіка, дружини та двох дітей. Розмір плати за житлово-комунальні послуги, виходячи із соціальних норм та соціальних нормативів користування послугами, становить 400 гривень. Чоловік та дружина працюють, дохід за 6 місяців складає 24 000 гривень.
Середньомісячний сукупний дохід сім’ї складає 4 000 грн (24 000 грн:6=4 000 грн). На одну особу – 1 000 грн (4000:4=1000 грн). Визначається обов’язкова частка плати за послуги (%): 1 000:1176:2х15%=6,38%. Тобто сім’я повинна сплачувати за житлово-комунальні послуги 255,2 грн (4 000х6,38%), а решта плати за житлово-комунальні послуги є субсидією (400 грн – 255,2 грн =144,8 грн).
Що таке компенсації додаткових витрат на оплату комунальних послуг?
Право на отримання компенсації мають родини, середньомісячний сукупний дохід яких за попередні шість місяців не перевищував величини прожиткового мінімуму для сім’ї.
Середній прожитковий мінімум сім’ї, що обраховується як сума прожиткових мінімумів для кожного її члена з урахуванням належності до основних соціальних і демографічних груп населення, визначається індивідуально для кожної сім’ї – залежно від її складу.
Із 1 січня 2014 року прожиткові мінімуми встановлено у таких розмірах: для дітей віком до 6 років – 1032 грн; для дітей віком від 6 до 18 років – 1286 грн; для працездатних осіб – 1218 грн; для осіб, які втратили працездатність, – 949 грн.
Приклад. У житловому приміщенні мешкає сім’я з двох працездатних осіб і двох дітей віком 5 та 10 років. Розрахуємо прожитковий мінімум цієї сім’ї: 1218 грн (розмір прожиткового мінімуму для працездатних осіб) х 2 особи (батько та мати) + 1286 грн (прожитковий мінімум для дітей від 6 до 18 років) + 1032 грн (прожитковий мінімум для дітей до 6 років) = 4754 грн. Отже, якщо за попередні шість місяців середньомісячний дохід сім’ї менший за 4754 грн, то така сім’я має право на компенсацію.
До складу сім’ї включаються лише особи, які зареєстровані у житловому приміщенні (квартирі чи будинку).
Якщо будь-хто із працездатних членів сім’ї надає інформацію про відсутність доходів за будь-який місяць протягом періоду, за який визначається сукупний дохід, до розрахунку приймається дохід такого члена сім’ї на рівні прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Водночас орган соціального захисту перевіряє достовірність даних, отриманих від заявника. Це відбувається шляхом подання запитів до податкових органів і отримання від них інформації про доходи осіб, які звертаються. Надмірно перераховані кошти мають бути повернуті до бюджету.
(Матеріали надано департаментом праці та соціального захисту населення ОДА).
Людина звільнена з роботи з державної установи за п.1 ст.40 КЗпП за розпорядженням державних органів про “ліквідацію” цієї установи і не працевлаштована, тобто не має ніякого доходу саме з вини держави. Рік перебування на обліку у центрі зайнятості не дав позитивного результату.
Але коли ця людина звертається по субсидію, то вважається, що вона має дохід на рівні прожиткового мінімуму, тобто 1218 грн. на місяць.
Хіба це не очевидне шахрайство?