Як раніше знайомилися юнаки й дівчата? На вечорницях, вечірках, балах. Століттям раніше питання одруження вирішувалося зазвичай просто: мати і батько чекали сватів.
Тепер інші часи. Діти самі визначають свою долю, користуючись іноді допомогою газетно-журнальних свах, не забувають і про Інтернет. Статистика кінця ХХ століття в Україні та Білорусі свідчила, що
50 відсотків жінок знаходять свою половинку на роботі чи під час навчання у вузах, 20 – на корпоративах, 10 – на відпочинку. Нині, у кризовий час, жінкам, як ніколи раніше, хочеться мати міцне й надійне плече, впевненість і захист. Чоловікові ж потрібно бути і захисником, і господарем, і годувальником.
Комп’ютер дає недостатньо відомостей, не показує, чи підходять духовно двоє, чи мають спільні смаки і вподобання. Кажуть, що в одній шлюбній агенції у Філадельфії через це стався такий чудернацький випадок: на прохання клієнта підібрати йому подругу – невисоку на зріст, веселу і таку, що любить ловити рибу, – комп’ютер порадив одружитися із… пінгвінкою.
А як же справжні свахи? Невже у наш комп’ютеризований час їхнє вміння “відчути” жениха й наречену нікому не потрібне? Не вірте! Свахи, які знають свою справу, потрібні у будь-які часи.
Марина Валюшина (тут і далі прізвища змінено) у своїй справі – неабиякий спеціаліст. За фахом вона педагог. Та відтоді як у 1995 році втратила роботу, почала “шукати себе” на іншому поприщі. Разом із подругою по нещастю Галиною Король відкрили свій бізнес. Спочатку читали оголошення жінок, які бажали заміжжя, висилали їм свою адресу. Зібрали картотеку, де жінок було вдвічі більше за женихів. Вони розпочинали особисте знайомство з претендентами.
Марина Валюшина зазначає:
– Тепер дуже вибагливі наречені. Одним потрібен заможний жених. Іншим – “робітник” на дачу. А чоловіків цікавлять молоді дівчата, до 23 років. Доводиться часто-густо проводити “роботу” з клієнтами, щоб знизити рівень вимог, їхню кількість.
А Галина Король додає:
– Свасі потрібні знання психології, етикету. Потенційного жениха треба вміти привабити, зацікавити чеснотами майбутньої нареченої, її особливостями… Для кожної пари – свій сценарій знайомства. Наведу лише один із них: якось познайомила пані Марина дівчину 25 років із молодим чоловіком 28 років. Дівчині юнак не сподобався, вищий за неї лише на 2 сантиметри, худорлявий, в окулярах. Вона так і сказала Марині: “Зустрічатися з ним не буду…” А юнак, навпаки, наполягав. Щовечора зустрічав Марину біля під’їзду і вимагав організувати побачення, пропонував їй великі гроші, аби вмовила дівчину на шлюб із ним. І Марина тоді “створила” сценарій: цілий місяць майбутній жених мав залишати квіти на підвіконні кімнати коханої (вона жила в одноповерховому будинку), потім два тижні анонімно мав дзвонити по телефону й читати вірші, а ще протягом місяця вести світські бесіди, проявляти свій інтелект та почуття гумору. А потім зникнути… За три дні дівчина прибігла до свахи і молила повернути хлопця. Так Анна і Костя одружилися. Нині у них вже двоє дітей: хлопчик і дівчинка.
– Наступного року Сергійко піде в школу, – сказала Марина Валюшина. – Це наше перше вдало організоване знайомство. Сьогодні усі й не пригадаєш…
Марина поділилася секретами такої непростої і корисної справи: привчати жінку до конкретного чоловіка і навпаки. Квіти, телефонні дзвінки, спільні прогулянки – недорого і неважко, якщо хочеш зустріти свою половинку.
Є у цих свах і свої мрії. Сьогодні більшість наречених віком від 35 до 45 років у своїх невдачах звинувачують батьків, які вимагали спочатку навчатися, а потім – сім’ї з пелюшками і каструлями… От і засиділися у дівках з червоними дипломами і науковими званнями…
Мріють свахи модернізувати свою справу. Орендувати корабель і відправити пари у подорож хоча б на два тижні у круїз. У таких “замкнених” компаніях найкраще знайомитися, закохуватися… Може, у Полтаву всі парами повернуться… Але нині з кораблем проблема. Галина взагалі вважає, що в Україні справжнім свахам довести свій професіоналізм складно. Тому дві ентузіастки діють під псевдонімами. Може, й праві. Адже у них занадто тонка і нервова робота.
Світлана ПОЛІЩУК.