На мою адресу надходить значна кількість звернень полтавчан з двома типовими запитаннями: чому комуністи не беруть участь у голосуваннях у Верховній Раді України і стосовно чого зменшені та скасовані видатки з бюджету на 2014 рік?
Чому не голосують комуністи? Така політична позиція фракції Компартії України пов’язана з кричущими порушеннями законодавства і Конституції України, які чиняться в нинішній час: безпеці і загрозі життю людей та їхнього майна, політичним переслідуванням (в першу чергу наших товаришів по партії), порушенню прав людей на право розмовляти рідною мовою, віросповідання, захоплення приміщень органів державної влади, місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій, політичних партій, приватних осіб тощо. Тому фракція Компартії України у Верховній Раді України заявила, що вона не буде брати участь у голосуваннях доти, поки нинішня влада не візьме на себе відповідальність за те, що коїться у країні, та заявить, що вона неухильно дотримуватиметься законів України і забезпечить конституційні права і свободи громадян та розблокує проблему незаконно захоплених бойовиками приміщень і, в першу чергу, Компартії України. Люди наголошують на тому, що демократія і законність не можуть бути сьогодні з дубиною чи автоматом і в масці, тому владі слід кінчати із беззаконням.
В цілому позиція комуністів викликала схвальний відгук серед багатьох громадян через те, що боротьба комуністів за долю своїх товаришів по партії і за звільнення незаконно захоплених приміщень, на думку людей, є боротьбою за права дуже багатьох людей і організацій, які потерпають від беззаконня. Хоча серед законопроектів, які розглядає парламент, є багато таких, які Компартія, безсумнівно, підтримала б, і це в першу чергу документи, направлені на підтримку армії, безпеки держави, роззброєння бойовиків та притягнення до відповідальності винних за порушення законодавства.
Щодо політики “затягування пасків”, які на вимогу Міжнародного валютного фонду ініціював і запроваджує нинішній Уряд, то люди запитують, на що зменшено видатки, а які скасовані? Про зменшення коштів на утримання органів влади говорити не буду, бо цього прагнули всі. Але не можу не акцентувати увагу на тому, що зменшено видатки на:
– державну підтримку вугледобувних підприємств на часткове покриття витрат із собівартістю готової товарної вугільної продукції – 1,13 млрд гривень;
– охорону праці та підвищення техніки безпеки на вугледобувних підприємствах – 65 млн гривень;
– реалізацію пілотного проекту щодо запровадження державного регулювання цін на лікарські засоби для лікування осіб з гіпертонічною хворобою – 158,4 млн гривень;
– придбання медичного обладнання ДУ “Науково-практичний медичний центр дитячої кардіології та кардіохірургії Міністерства охорони здоров’я України” – 70 млн гривень;
– придбання медичного автотранспорту – 625 млн гривень;
– надання пільгового довгострокового державного кредиту молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла – 54,1 млн гривень (залишено кошти у сумі 25,9 млн грн для надання пільгових довгострокових державних кредитів молодим сім’ям та одиноким молодим громадянам на будівництво (реконструкцію) та придбання житла за договорами, укладеними з позичальниками у 2013 році);
– надання фінансової підтримки громадським організаціям фізкультурно-спортивної спрямованості та молодіжним і дитячим організаціям для реалізації відповідних заходів – 62,1 млн гривень;
– медичне лікування, реабілітацію та санаторне забезпечення особового складу Збройних сил України, ветеранів військової служби та членів їх сімей, ветеранів війни – 100,4 млн гривень;
– одноразові виплати жінкам, яким присвоєно почесне звання України “Мати-героїня”, інвалідам і непрацюючим малозабезпеченим особам та особам, які постраждали від торгівлі людьми, – 3, 565 млн гривень;
– покриття дефіциту коштів Пенсійного фонду України для виплати пенсій, у тому числі покриття витрат, пов’язаних з обслуговуванням боргових зобов’язань, – 3,986 млрд гривень;
– субвенцію з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату державної соціальної допомоги на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, грошового забезпечення батькам-вихователям і прийомним батькам за надання соціальних послуг у дитячих будинках сімейного типу та прийомних сім’ях за принципом “гроші ходять за дитиною” – 53, 82 млн гривень.
Скасовано:
– фінансову підтримку громадських організацій інвалідів та ветеранів, заходи з відвідування військових поховань і військових пам’ятників та з увічнення Перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941 – 1945 років – 78,78 млн гривень;
– санаторно-курортне лікування ветеранів війни, осіб, на яких поширюється чинність законів України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту”, “Про жертви нацистських переслідувань”, та інвалідів – 109, 56 млн гривень;
– фінансування харчування (сніданками) учнів 5–11 класів загальноосвітніх навчальних закладів у розмірі 607 млн гривень;
– фінансування заходів по забезпеченню реалізації інвестиційного проекту з оснащення закладів охорони здоров’я сучасним високотехнологічним медичним обладнанням – 140 млн гривень;
– забезпечення житлом інвалідів війни, воїнів-інтернаціоналістів, громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, інвалідів по зору та слуху, військовослужбовців, звільнених у запас або у відставку, для відселення їх із закритих та віддалених від населених пунктів військових гарнізонів – 300 млн гривень, та інші.
Ці “нововведення” містять великі соціальні ризики, оскільки їх запровадження в першу чергу позначиться на малозабезпечених та соціально незахищених верствах населення.
Не можна не згадати і про те, що протягом 2014 року “заморожується” розмір мінімальної заробітної плати на рівні 1218 гривень. Одночасно пропонується й “замороження” терміну підвищення розмірів базового стандарту для всіх соціальних гарантій, в тому числі і мінімальної заробітної плати, – прожиткового мінімуму.
Законом у 2014 році встановлено, без врахування зростання цін та інфляції, прожитковий мінімум на одну особу в розрахунку на місяць у розмірі 1176 гривень, та для тих, хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення: дітей віком до 6 років – 1032 гривні; дітей віком від 6 до 18 років – 1286 гривень; працездатних осіб – 1218 гривень; осіб, які втратили працездатність, – 949 гривень.
Це означатиме, що державні допомоги, які надаються відповідно до законів України “Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям”, “Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам”, “Про державну допомогу сім’ям з дітьми” тощо, а саме: допомога малозабезпеченим сім’ям, соціальна допомога дітям з інвалідністю та надбавка на догляд за дітьми з інвалідністю, допомога при народженні дитини, допомога на дитину до досягнення нею трирічного віку, допомога на дітей, над якими встановлено опіку чи піклування, допомога на дітей одиноким матерям, допомога на дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, що перебувають у прийомних сім‘ях та дитячих будинках сімейного типу та інших, не будуть збільшуватися протягом 2014 року.
Зазначу, що для багатьох сімей державна допомога є основним джерелом існування, особливо якщо це стосується сімей, які доглядають за дітьми з інвалідністю, з важкими формами інвалідності, багатодітних сімей та ін. Такий стан справ призведе до ще більшого зубожіння вразливих сімей та розшарування основних верств населення.
Також Законом встановлено єдиний розмір допомоги при народженні дитини незалежно від того, яка це дитина за черговістю народження, – 41280 гривень (було за другу 71 тис. грн, а третю – 141 тис. грн), та об’єднано її з допомогою по догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку.
Суттєво змінюються і податки, більшість яких матиме значний вплив на формування цін, а значить, на купівельну спроможність наших громадян. Передбачено зростання комунальних тарифів, які вже нині для багатьох сімей є непомірним тягарем. Кількість споживачів субсидій планується, що зросте з 1,4 до 4 млн сімей.
Призупиняється дія положень низки законів, які передбачали виплату (в розмірі 10 посадових окладів) грошової вихідної допомоги у випадку виходу на пенсію держслужбовцям, суддям, прокурорам, слідчим прокуратури, посадовим особам місцевого самоврядування, працівникам дипломатичної служби.
Скорочено комунальні пільги для медичних, фармацевтичних працівників, культури та мистецтва, спеціалістів із захисту рослин шляхом обмеження права надання пільги лише в разі не перевищення доходу вище податкової пільги, що відповідає 1,4 прожиткового мінімуму та ін.
Тому комуністи ні за яких умов не підтримали б такі законопроекти.
Буржуазні влади змінюються, але їхня сутність залишається однаковою. Скорочуючи і скасовуючи видатки на соціальні потреби громадян, урядовці навіть не хочуть слухати про пропозиції фракції Компартії України щодо запровадження мораторію на підвищення цін на предмети першої необхідності, тарифи і послуги, антикризової програми КПУ. Це означає, що за вихід з кризи в першу чергу мають заплатити найбідніші українці, а не багатії, які протягом двох десятиліть нещадно грабують як державу, так і кожного громадянина. Показовим у цьому плані є те, що в Україні зростає кількість мільйонерів і ростуть статки мільярдерів та провідних банків.
Прийняття подібних законопроектів владою завжди супроводжується перекладанням вини на “попєрєдніків” і необхідністю порятунку держави, а значить порятунку, у буржуазній державі, в першу чергу, статків багатіїв.
Багато громадян запитують, чому вчорашні лідери майдану, а нинішні (у переважній більшості) урядовці зі сцени майдану не оголошували намірів про те, що головними завданнями майдану є: зростання долара до 11–12 грн, підвищення тарифів, зменшення соціальних гарантій, ріст цін тарифів, послуг, безробіття, злочинності і беззаконня тощо? Можливо, тоді і результати майдану були б іншими?
Сергій ГОРДІЄНКО
Народний депутат України, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики, фракція КПУ
(Друкується у порядку, визначеному Законом України “Про статус народного депутата України”).