З початку цього року земельне законодавство в Україні зазнало значних змін. Набрали чинності Закони України “Про державний земельний кадастр” та “Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень”. Законодавчо реєстрація земельної ділянки та прав власності на неї розділена між двома відомствами. У зв’язку з цим розпочали роботу одразу два нових реєстри – Державний земельний кадастр, у якому земельні ділянки реєструються як об’єкти права (зазначаються відомості про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера), та Державний реєстр речових прав на нерухоме майно, в якому реєструються речові права на земельні ділянки та їх обмеження.
З початку 2013 року право власності (користування) на землю виникає лише з дня його реєстрації в державному реєстрі прав Державною реєстраційною службою, утвореною при Міністерстві юстиції України, або ж нотаріусами – при посвідченні угод щодо відчуження земельних ділянок.
До проведення реєстрації права власності (користування) на землю здійснюється реєстрація земельної ділянки в Державному земельному кадастрі, де зазначається така інформація про земельну ділянку, як детальний опис її меж, координати поворотних точок, експлікації складу угідь, окремі обмеження у використанні земельної ділянки (охоронні та санітарні зони і т.п.), нормативна/експертна грошова оцінка, опис суміжних володінь, картографічна документація…
Слід зазначити, що ці дві реєстраційні системи тісно пов’язані між собою. Фахівці обох відомств за допомогою повністю захищених автоматизованих систем зв’язку передають необхідну інформацію в електронному режимі. Таким чином, хоча державна реєстрація земельної ділянки та прав на неї проводиться у різних державних реєстрах та різними уповноваженими органами, створено умови, максимально пристосовані до потреб громадян.
Метою таких нововведень є концентрація реєстрації прав на всі об’єкти нерухомості, у тому числі земельні ділянки, в одному реєстрі прав за прикладом розвинутих цивілізованих країн світу.
Оформлення земельної ділянки фактично розділено на два етапи: перший – виконання документації із землеустрою ліцензованою землевпорядною організацією на договірних засадах; другий етап – державна реєстрація земельної ділянки в територіальних органах Держземагентства та реєстрація права в реєстрі майнових прав.
Функції з ведення Державного земельного кадастру покладені на державних кадастрових реєстраторів. Саме до державного кадастрового реєстратора відповідного районного (міського) відділу Держземагентства після виготовлення і погодження землевпорядної документації повинен звернутися громадянин, або уповноважена ним особа, із заявою про реєстрацію земельної ділянки у Національній кадастровій системі.
Терміни здійснення державної реєстрації земельних ділянок чітко визначено діючим законодавством – на це відводиться 14 календарних днів (при умові, якщо не буде виявлено помилок у документації і вона не викликає додаткових запитань).
Після проведення державної реєстрації земельної ділянки заявникові надається витяг з Державного земельного кадастру, що містить всі відомості про земельну ділянку, внесені до Поземельної книги, у тому числі й її кадастровий номер.
Надалі дані про земельну ділянку в електронній формі передаються до Укрреєстру, де згідно з заявою громадянина здійснюється наступний крок – державна реєстрація прав на земельну ділянку. Після отримання в порядку інформаційного обміну даних інформації про реєстрацію права на земельну ділянку державний кадастровий реєстратор Держземагентства України вносить до Поземельної книги відомості про власників або користувачів земельної ділянки.
Законодавчих змін зазнали і розміри оплати послуг, які надаються органами Держземагентства, – за реєстрацію земельної ділянки в Національній кадастровій системі сплачується 65 гривень.
Видача витягів із Державного земельного кадастру про земельну ділянку здійснюється також нотаріусами при вчиненні ними нотаріальних дій. При вчиненні правочину щодо земельної ділянки фізичні та юридичні особи можуть отримати витяг із Державного земельного кадастру про земельну ділянку в Державного кадастрового реєстратора (вартість такої адміністративної послуги складає 53 гривні) або доручити отримати цей витяг нотаріусу.
За період роботи Національної кадастрової системи, станом на 30 липня цього року, державні кадастрові реєстратори Полтавщини зареєстрували 31702 земельні ділянки, надали 26462 витяги з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Слід зазначити, що запровадження з 1 січня 2013 року видачі свідоцтв про право на земельну ділянку не означає, що слід негайно міняти державні акти на такі свідоцтва. Всі державні акти, видані відповідно до вимог раніше діючого земельного законодавства, вважаються дійсними.
З 1 січня цього року працює електронна Публічна кадастрова карта України (http://map.land.gov.ua/ kadastrova-karta), завдяки чому інформація про земельні ділянки в Україні стала відкритою. Сьогодні кожен бажаючий на Публічній карті в режимі он-лайн може віднайти земельну ділянку, яка його цікавить, та отримати інформацію про неї. Як і будь-які інші нововведення, нова Національна кадастрова система має деякий час попрацювати, щоб громадяни на власному досвіді змогли переконатися у її перевагах.
Позитивність законодавчих змін очевидна. Завдяки високотехнологічній електронній системі, введенню чітко визначених термінів реєстрації земельних ділянок та прав на них і запровадженню контролю й відповідальності за дотриманням строків державна реєстрація земельних ділянок за новою процедурою відбувається в кілька разів швидше, що практично ліквідувало черги в органах Держземагентства, зволікання з розглядом документів та інші незручності, з якими раніше стикалися громадяни.
Олександр ШИЛО
Заступник начальника Головного управління Держземагентства
у Полтавській області