– Іване Олексійовичу, виповнюється десять років від дня створення Державної судової адміністрації України. Пригадайте, як вона формувалася?
– Створювати дієву та фінансово незалежну систему правосуддя на Полтавщині довелося практично з нуля, не маючи ні належного фінансування, ні гідного службового приміщення як для самого управління, так і для більшості судів області.
Завдяки організаторським здібностям і зваженим рішенням, що ґрунтувалися на великому досвіді, неабияким зусиллям та самовідданості ми зуміли оперативно підібрати досвідчені кадри для апарату управління в орендованому приміщенні. Користуючись одним комп'ютером, почали здійснювати організаційне забезпечення місцевих судів області. Станом на 1 січня 2003 року в 31 місцевому суді області в користуванні було лише 25 комп'ютерів. Сьогодні без перебільшення можна сказати, що 2002 – 2012 роки стали для органів судової системи, які діють на Полтавщині, переломними в плані покращення матеріально-технічного забезпечення. Збільшення видатків із Державного бюджету дало змогу вирішити багато питань зміцнення їх матеріально-технічної бази, комп'ютеризації, інформаційного забезпечення.
– Які проблеми дошкуляли найбільше?
– Попри очевидні здобутки, неможливо за короткий термін подолати проблеми, що накопичувались протягом багатьох десятиліть. Адже виділених бюджетних асигнувань було недостатньо для задоволення реальних потреб місцевих судів області. Не став винятком і 2012 рік – визначені у бюджеті кошти становлять лише 29 відсотків від річної потреби судової системи України. Крім того, на соціальні виплати (заробітна плата тощо) спрямовується 82,9 відсотка з цієї суми; на комунальні послуги – 3,7 відсотка; на капітальні видатки безпосередньо на здійснення судочинства – всього 0,6 відсотка. Серйозне недофінансування судової гілки влади, а в даний час і затримка платежів державною казначейською службою, може спричинити низку нових проблем. Серед них, зокрема, – неналежне забезпечення системами звукозапису, комп'ютерами, копіювальною технікою, невідповідність встановленим нормам приміщень судів, ряд інших не менш важливих проблем. Серйозною проблемою добору кадрів є досить низький розмір заробітної плати працівників апарату суду та управління. Варто зазначити, що з 1 грудня цього року посадовий оклад як працівника, так і дипломованого спеціаліста з досвідом роботи становить 1134 гривні. А навантаження на працівників апарату суду та управління є значним і має тенденцію до зростання.
Спостерігається значне щорічне збільшення звернень фізичних та юридичних осіб до суду за захистом своїх прав та законних інтересів, що свідчить про підвищення рівня довіри до українського правосуддя. Лише за перше півріччя поточного року середньомісячне надходження судових справ на одного суддю місцевого суду області становить понад 60 справ і матеріалів.
Керівництво Державної судової адміністрації України доклало значних зусиль для належного забезпечення приміщенням, ремонтом, комп'ютерною технікою та меблями Полтавського окружного адміністративного суду.
– Іване Олексійовичу, а які програми діють на теренах Полтавщини щодо судового адміністрування?
– Виходячи з існуючих проблем, територіальне управління Державної судової адміністрації України в Полтавській області спільно з апеляційним судом Полтавської області завдяки розумінню і підтримці голови обласної державної адміністрації Олександра Удовіченка, голови обласної ради Івана Момота, переважної більшості депутатів обласної ради розробили обласну Програму сприяння населенню області у судовому захисті та організаційного забезпечення діяльності судів області на 2011–2015 роки. Представники всіх політичних сил в обласній раді з розумінням поставилися до проблем діяльності судів, усвідомлюючи важливість та необхідність їх розв'язання, підтримали своїм рішенням значимість заходів, що передбачені програмою.
Українська правова система постійно вдосконалюється та розвивається. Судова реформа в державі, ініційована Президентом України, має неабиякі результати: прийнято новий Закон "Про судоустрій і статус суддів", нещодавно введений в дію абсолютно новий, наближений до європейських норм, Кримінальний процесуальний кодекс, окрім того, важливим законодавчим кроком у сфері поліпшення фінансового забезпечення української судової системи стало прийняття Закону України "Про судовий збір", який був ініційований Державною судовою адміністрацією України. Цим законом передбачено, що всі кошти, які надходять від сплати судового збору, спрямовуються на фінансування судової системи. Такий підхід значно посилює організаційну незалежність судів і при цьому дозволяє істотно підвищити рівень їх фінансового та матеріально-технічного забезпечення.
– Доводилося чути про системи відеоконференц-зв'язку в процесі розгляду справ у суді. Розкажіть про них детальніше.
– Одним із дієвих способів ефективної модернізації судового процесу в Україні є використання відеоконференц-зв'язку, що дозволить уникнути затягування судового розгляду справи у зв'язку з неможливістю того чи іншого учасника процесу прибути до зали судового засідання.
Ефективність систем відеоконференц-зв'язку в процесі розгляду справ у суді доведено досвідом їх застосування у зарубіжних країнах. Наприклад, у Росії системи відеоконференц-зв'язку застосовуються вже більше 10 років, а їх впровадження дозволить громадянам зекономити значні кошти, які витрачаються на поїздки до судів у інші населені пункти. Перший досвід застосування системи відеоконференц-зв'язку засвідчив його широкі можливості: проведення судових засідань у режимі віддаленої участі засуджених і свідків не лише забезпечує значне заощадження бюджетних коштів, а й суттєво прискорює терміни розгляду кримінальних справ. Завдяки політичній волі Глави Держави, голови Державної судової адміністрації України вітчизняна Феміда стала працювати більш якісно та ефективно на благо всього українського народу.
– І наостанок хотілося б почути про плани на найближчу перспективу.
– Передусім бачу управління потужним матеріально-технічним та методичним центром, який впроваджуватиме все новітнє і передове у діяльність місцевих судів області. У наших планах – створення майстерні з ремонту комп'ютерної та оргтехніки місцевих судів, відкриття комп'ютерного класу для проведення навчання працівників апарату судів, актового залу для проведення нарад, конференцій з суддями та працівниками судів. І хоча протягом десятиріччя зроблено немало, в майбутньому нас чекають нові виклики у сфері організаційного забезпечення діяльності судів, на які, переконаний, ми зможемо знайти достойну відпові
дь.
Шановні судді та працівники судів Полтавської області!
Від щирого серця вітаємо вас із професійним святом – Днем працівників суду!
У громадянському суспільстві суд є дієвим механізмом захисту прав і свобод людини та інтересів держави. Служителі Феміди несуть відповідальність за ту сферу діяльності, яка найбільше відчуває на собі вплив соціально-економічних збурень, негараздів, правової неврегульованості. Від ефективного функціонування судової влади значною мірою залежать стабільність у державі й довіра громадян до всіх її інститутів. Тому подальше вдосконалення судової системи сприятиме утвердженню сильного та справедливого суду, зміцненню його авторитету.
Дякуємо всім вам за повсякденну копітку працю та наполегливість при виконанні службових обов'язків.
Хай нагородою за невтомну працю стане вдячність людей, яким ви повернули віру в справедливість і верховенство права в нашій державі.
Бажаємо всім доброї вдачі, оптимізму й професійних успіхів, шани громадян і підтримки держави!
Іван
КЛОЧКО,
начальник територіального
управління Державної судової
адміністрації України
в Полтавській області
Олександр КАСМІНІН,
голова апеляційного
суду Полтавської області
Валерій
ЦІЛЕНКО,
голова господарського суду Полтавської області
Федір
СОКОЛЕНКО,
голова Полтавського окружного адміністративного
суду