На такому фоні органи місцевого самоврядування промислового міста також мають позитивну динаміку вдосконалення. Цьому процесу сприяють насамперед прагнення територіальної громади до формування європейської моделі управління й надання адміністративних та інших послуг на найвищому рівні. А наскільки ці прагнення відповідають дійсності, красномовно засвідчує соціологічне дослідження, проведене у квітні – червні 2012 року. Його головною метою було з’ясування задоволеності населення рівнем надання послуг у різних сферах життєдіяльності міста. Одним із пунктів дослідження значилася діяльність органів місцевого самоврядування. За висновками соціологів, її як ефективну загалом оцінили 67,3 відсотка опитаних, а як неефективну – 16,5 відсотка. Відповідні показники два роки тому становили 28,3 відсотка та 13,8 відсотка. Свою беззаперечну довіру міському голові висловили 59,6 відсотка опитаних. З-поміж послуг, які, на думку респондентів, найбільше потребують поліпшення, найчастіше мешканці згадували медичні послуги, послуги, пов’язані з житлово-комунальним господарством (14,3 відсотка), станом доріг у місті та громадською безпекою.
Про результати досліджень, реалії, проблеми та перспективи місцевого самоврядування – розмова з міським головою Комсомольська, головою правління регіонального відділення Асоціації міст Полтавщини Сергієм Супруном.
– Сергію Андрійовичу, на Вашу думку, робота органів місцевого самоврядування може бути досконалою?
– Для повноцінної організації роботи органів місцевого самоврядування через певні процедурні моменти на законодавчому рівні люди й обирають раду, голову, виконком. Натомість для виконання ними функцій, які делегуються державою, та власних повноважень необхідне стабільне й ефективне наповнення місцевого бюджету і державної скарбниці. Водночас, керуючись у своїй діяльності чинним законодавством, ми стикаємося з певними проблемами. Для того, щоб робота була ефективною, у кожній територіальній громаді шукають шляхів розв’язання цих проблем, напрацьовуючи власний досвід. Для прикладу візьмемо чи не найближчу кожному мешканцю галузь – житлово-комунальне господарство. Місцевій владі постійно доводиться планувати, як ефективно використати наявні кошти за умови обмеженого фінансування й при тих тарифах, які не забезпечують повної собівартості надання послуг ЖКГ. Треба постійно думати, де скоротити витрати, щоб вижити. Ми одними з перших в Україні запровадили систему щодо надання послуг з утримання будинків і прибудинкових територій приватними структурами. Це дало можливість перейти на спрощену систему оподаткування. Ми першими пройшли ці випробування. Наш досвід вивчали багато колег, які відвідали місто, й започаткували комсомольські нововведення у себе. Однак життя вносить корективи. Змінюється законодавство, і ми змушені зараз шукати шляхів більш ефективного управління. Знову довелося повернутися до колишніх методів, адже відмінили спрощену систему оподаткування і зникла можливість економити кошти з оплати населення на утримання будинків і територій.
Наступний момент складний для всієї України. Це – своєчасна оплата житлово-комунальних послуг. Що треба робити, коли законодавство не дозволяє ефективно застосовувати нормативні акти для стягнення заборгованості. Розглядається питання й про нарахування пені, й про судові позови. Але кардинальних заходів не вживають, бо всі розуміють, що платоспроможність переважної більшості населення є доволі обмеженою. Хоча маємо можливості через субвенції оформлювати субсидії та оплачувати пільги.
Для мешканців Комсомольська ми створили відповідні умови, щоб зацікавити їх своєчасно сплачувати за спожиті комунальні послуги. Ефективним кроком стало запровадження пільгового тарифу для споживачів, які до 25 числа сплачують квартплату й комунальні платежі. Ця система працює, і ми досягли результату. Нині рівень проплат сягає 96–98 відсотків, а враховуючи попередні борги, то й 105–107 відсотків.
– Але ж рівень тарифів не відповідає вартості послуг, і держава повинна відшкодовувати цю різницю в тарифах.
– Сьогодні не можна категорично говорити про несвоєчасну компенсацію різниць у тарифах й інші фінансові затримки. Як керівник міста, я розумію, що у держави є відповідні труднощі. Тож коли є порозуміння між усіма гілками влади, можна знаходити взаємовигідний компроміс. Незважаючи на дефіцит Державного бюджету, ми все робимо для того, щоб до цієї проблеми з розумінням ставилися і наші підрядні організації, які брали участь у тендерах та конкурсах. Вони не звертаються до суду щодо заборгованостей, чекають поліпшення становиша.
– Утім, як показує вищезгадане дослідження, у багатьох напрямах очолювана Вами команда управлінців – на вірному шляху.
– Так. Задоволеність мешканців міста якістю комунальних послуг у порівнянні з 2010 роком значно збільшилась – із 46,8 відсотка до 76,5 відсотка. Як і раніше, найбільше проблем пов’язано з постачанням гарячої води. Натомість досить ефективно, за твердженням опитаних, міська влада розв’язує проблему вивезення сміття. Цікавим є те, що частка опитаних, згодних сплачувати більше грошей за комунальні послуги кращої якості, за останні два роки значно зросла. А от основним способом поліпшення ситуації з надання комунальних послуг опитані, як і раніше, вважають посилення громадського контролю за діяльністю ЖЕКів. Поменшало прихильників стимулювання розвитку конкуренції на ринку комунальних послуг. Натомість за останні два роки зміцнилася думка мешканців щодо створення об’єднань співвласників багатоквартирних будинків.
– Сергію Андрійовичу, попри фінансові труднощі з бюджетом, Комсомольськ залишається ініціатором багатьох нововведень і починань. Місто одне з перших ухвалило власний статут, розробило стратегію розвитку, почало проводити громадські слухання, виступило піонером зі створення первинної медико-санітарної допомоги. Нині міська влада націлилася на гендерне бюджетування. Яким чином плануєте його запроваджувати?
– У цьому питанні ми йдемо в ногу із загальнодержавною концепцією, ухваленою урядом до 2016 року. Вона означає переструктурування доходів та витрат таким чином, щоб потреби громади, як жінок, так і чоловіків, були відповідно представлені в статтях бюджету. Такий підхід зробить бюджет ще більш ефективним, справедливим і прозорим, адже гендерний бюджет сприяє підвищенню якості послуг для населення, оскільки вибудовуються чіткі орієнтири на конкретного споживача.
Ми не одні у цьому глобальному світі, є передовий досвід, тож міська рада Комсомольська уклала договір про співпрацю у цьому питанні з Фондом імені Фрідріха Еберта в Україні. Комсомольськ увійшов до четвірки регіонів, де поточного року розпочалася реалізація проекту «Гендерне бюджетування на місцевому рівні». У нашій команді є ініціатив
ні люди, які мають досвід роботи в органах місцевого самоврядування і при підтримці Фонду проходять навчання. Нині вже відбулася презентація практичного посібника «Гендерні аспекти бюджетування на місцевому рівні», у якому викладено і частину гендерного бюджетного аналізу, проведеного командою дослідження Комсомольська. Цей посібник стане першим і поки що єдиним друкованим виданням всеукраїнського рівня, яке міститиме конкретні приклади команд пілотних міст України у галузях освіти, фізкультури і спорту, охорони здоров’я. Ми маємо наміри зробити перші кроки до гендерного бюджетування в галузях охорони здоров’я, фізкультури та спорту.
– Сергію Андрійовичу, Ви з гордістю говорите про своїх колег. Утім, заробітна плата нижчих категорій посад службовців органів місцевого самоврядування, які становлять більшість на самоврядній службі, дорівнює оплаті праці технічних працівників, що є серйозною перепоною для розбудови в Україні справді професійної служби в органах місцевого самоврядування. Ситуацію мав би виправити Закон України «Про службу в органах місцевого самоврядування», новий проект якого перебуває на розгляді у Верховній Раді. Однак він зазнав серйозної критики, у тому числі й з боку Асоціації міст України, членом правління якої Ви є.
– Так, справді, ми досить ретельно вивчили запропоновану нову редакцію закону і після тривалого обговорення на засіданні АМУ додали пропозицій на трьох аркушах, які потребують обов’язкового врегулювання. Сподіваюся, що до колективної думки обов’язково дослухаються, адже для цього й створено Асоціацію міст України і її регіональні відділення. АМУ має уповноважених представників у парламенті та Адміністрації Президента, які від імені членів асоціації представляють їхні інтереси задля ухвалення максимально ефективних рішень і законів.
– Наближається День місцевого самоврядування. Що б хотіли побажати колегам з нагоди професійного свята?
– Ефективного наповнення бюджетів, поваги від людей, родинного затишку і здоров’я.
– Дякую за змістовну бесіду.