Наша освітня стратегія спрямована на забезпечення функціонування і розвитку дошкільної, загальної середньої, позашкільної, професійно-технічної, вищої та післядипломної освіти, підвищення якості освітніх послуг із урахуванням демографічної ситуації відповідно до вимог суспільства, стану соціально-економічного розвитку, запитів громадян і потреб держави й регіону. Перші результати нових підходів до організації освіти свідчать про їх ефективність.
Важливо, що всі заклади освіти організовано розпочали новий навчальний рік. Більше 128 тисяч учнів здобувають знання у 720 школах. Цього року до школи пішли 12,9 тисячі першокласників, що на 1 тисячу більше, ніж у минулому навчальному році. Першокласників стає більше вже третій рік поспіль, і це дуже знаково.
Завдяки залученню місцевих органів виконавчої влади та органів самоврядування, підприємців, громадськості, меценатів і спонсорів до участі в акції "Дай руку, першокласнику!" для наймолодших школярів придбано повні канцелярські набори, а також поновлено матеріальну базу кабінетів початкової школи, комп’ютерну техніку, роздатковий і дидактичний матеріали тощо.
Успішно реалізується Комплексна програма розвитку освітньої галузі Полтавської області на 2011 – 2015 роки. Цього року з обласного бюджету використано 13,4 мільйона гривень для придбання до 1 вересня 14 шкільних автобусів, 25 навчальних комп’ютерних комплексів та 5 інтерактивних дощок, 17 навчальних кабінетів із природничо-математичних дисциплін.
На Полтавщині забезпечено стовідсоткову доставку підручників до загальноосвітніх навчальних закладів. Здійснено комісійну перевірку стану готовності навчальних закладів до нового навчального року за участю органів виконавчої влади та місцевого самоврядування із підписанням відповідних актів. Для навчальних закладів стовідсотково оформлені акти готовності теплових господарств та паспорти готовності до роботи в опалювальний період.
Зміцнення матеріальної
бази галузі
У рамках виконання обласної Програми економічних реформ на 2010 – 2014 роки “Успішна Полтавщина – заможна територіальна громада. Будуємо разом” проведена значна робота з підготовки матеріально-технічної бази закладів освіти комунальної форми власності. На ці цілі використано майже 10 мільйонів гривень.
Значну допомогу в поточному році отримали навчальні заклади від держави. За рахунок субвенції з Державного бюджету фінансувалися роботи на 8-ми освітянських об’єктах на загальну суму майже 30 мільйонів гривень. Зокрема до 1 вересня відкрито спортивний зал у Лубенській загальноосвітній школі №1 (з Держбюджету виділено 400 тисяч гривень). Завершується будівництво школи на 500 учнів у місті Червонозаводське Лохвицького району (з Держбюджету виділено близько 10 мільйонів гривень, орієнтований термін введення в експлуатацію – листопад цього року), дитячого садка-школи в мікрорайоні № 278 міста Кременчука (з Держбюджету виділено 400 тисяч гривень).
Значний обсяг робіт виконано у Гадяцькому, Полтавському районах, де проведено капітальні ремонти загальноосвітніх шкіл на суму близько 2 мільйонів гривень та більше 300 тисяч гривень відповідно. Понад 4 мільйони гривень використано на капітальний ремонт шкіл та дитячих садків у Кременчуці, де відремонтовано
7 дошкільних навчальних закладів та 14 загальноосвітніх шкіл, покрівлі 10 навчальних закладів, харчоблоки чотирьох та актові зали трьох установ.
Приклад відповідального ставлення до дітей для інших підприємств і підприємців показав голова наглядової ради, президент ПАТ “Крюківський вагонобудівний завод” Володимир Приходько, випускник Кременчуцької загальноосвітньої школи № 9, який силами підприємства за короткий строк провів повну реконструкцію цієї школи й укомплектував її сучасним обладнанням, необхідним для розвитку дітей, на загальну суму 5 мільйонів гривень.
Загалом у Комсомольську за бюджетні та позабюджетні кошти – більше 5 мільйонів гривень – капітально відремонтовано 7 шкіл. Крім того, з Благодійного фонду Полтавського гірничо-збагачувального комбінату для капітального ремонту басейну дитячо-юнацької спортивної школи № 2 виділено 2 мільйони 860 тисяч гривень.
Більше 3 мільйонів гривень спрямовано із місцевих бюджетів на ремонт дахів. Відремонтовано покрівлі у 23 навчальних закладах. Значний обсяг робіт проведено у Кременчуці, Полтаві, у Великобагачанському та Зіньківському районах. Стовідсотково виконані роботи з ремонту внутрішніх туалетів у 227 навчальних закладах. Слід відзначити Миргородський район, де до початку навчального року облаштовано вбиральні у 5 школах і тепер у всіх школах району є теплі туалети.
З обласного бюджету на проведення капітальних ремонтів та реконструкцій закладів обласного підпорядкування виділено 19,6 мільйона гривень. Здійснено капітальні ремонти покрівель їдальні Миргородської школи-інтернату для слабочуючих дітей та навчального корпусу Варварівської школи-інтернату в Карлівському районі, завершується ремонт покрівлі в обласному центрі естетичного виховання учнівської молоді, проведено ремонт внутрішніх систем опалення в полтавських школах-інтернатах.
“Нові стандарти – нова школа”
З усіх щаблів освіти найголовнішою є дошкільна. Вона залишається пріоритетом галузі. За два останніх роки, коли до влади прийшла нова команда однодумців, на Полтавщині відкрито 80 дитячих дошкільних закладів, переважно в селах. Це дало можливість охопити дошкільною освітою 88 відсотків від загальної кількості дітей. А діти п’ятирічного віку стовідсотково охоплені різними формами дошкільної підготовки. Усього в області сьогодні функціонує 599 закладів дошкілля, в яких здобувають дошкільну освіту понад 43 тисячі вихованців.
До кінця поточного року планується відновити роботу ще 9 дошкільних закладів. На ремонти та функціонування таких закладів вже залучено більше 7 мільйонів гривень, у тому числі
2 мільйони гривень спонсорських коштів. Завдяки реалізації програми розвитку сільських населених пунктів Полтавської області на 2012 рік проводяться ремонтні роботи на 243 об’єктах дошкільної освіти.
Важливо відзначити, що нинішній навчальний рік буде особливим для початкової школи, адже почалося поступове впровадження нов
ого Державного стандарту початкової загальної освіти та нових навчальних програм. Це – серйозний крок реформування освіти. Обмін досвідом щодо готовності впровадження Державних стандартів початкової освіти між Сумською, Харківською та Полтавською областями пройшов у рамках Всеукраїнської акції “Нові стандарти – нова школа”. З 1 вересня першокласники почали вивчати іноземну мову, в навчальну програму повернулося природознавство. Усі школи отримали нові підручники для першокласників. Це має допомогти в реалізації нового Державного стандарту початкової освіти.
Впровадження нового Державного стандарту передбачає розробку нових навчальних планів із урахуванням інтегрування курсів та введення додаткових предметів. Обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти імені М.В.Остроградського спільно з методичними службами проведена робота з підготовки вчителів до роботи за новим стандартом. Учителі та методисти розробляють злагоджену систему реалізації нововведень, адже саме від вчителя початкових класів багато в чому залежить, як складеться шкільна доля дитини, чи не втратить вона інтерес до знань і бажання навчатися. Тож і вимоги до них високі: відповідна фахова освіта, обізнаність із психолого-педагогічними та віковими особливостями учнів, володіння і уміння використовувати у практичній роботі сучасні педагогічні та інформаційно-комунікаційні технології. Усього в області – понад три тисячі вчителів 1–4-х класів. До речі, 99 відсотків із них – жінки.
Обласна влада у співпраці з педагогами створює основу для належного виховання молодого покоління і здобуття ним якісної освіти. Сучасна шкільна освіта характеризується інтенсивною динамікою змін як у змісті освіти, так і в управлінні загальноосвітніми навчальними закладами: удосконалюються управлінські структури, запроваджуються нові технології шкільного менеджменту, створюються нові моделі навчальних закладів.
Сучасна освіта неможлива без відкритого інформаційного простору, без доступу до мережі Інтернет. Продовжуватиметься участь загальноосвітніх навчальних закладів у Національному проекті “Відкритий світ”. Це один із 11 національних проектів у галузі освіти, який передбачає створення освітньої інфраструктури на основі бездротової мережі 4-го покоління.
Поліпшенню якості освіти сприяє створення умов доступності до одержання освітніх послуг, особливо в сільській місцевості. Тож успішно реалізується програма “Шкільний автобус”. Завдяки поставці до нового навчального року 41 автобуса за кошти держави та 14 – за кошти обласного бюджету стовідсотково забезпечено підвезенням до місця навчання і додому учнів і вчителів. А це – кожен четвертий учень та майже тисяча педагогів.
Люди оцінюють роботу влади за реальними справами, а не порожніми обіцянками. Сьогодні сільські школи отримують шкільні автобуси, обладнані за сучасними європейськими стандартами кабінети інформатики, хімії, фізики, біології. Програма “Полтавщина – територія успіху” передбачає створення рівних можливостей у здобутті освіти як для міських, так і для сільських дітей. Ми впевнено, крок за кроком, реалізуємо окреслені плани.
З 1 вересня поточного року до роботи приступили 20,1 тисячі педагогічних працівників. Приємно відзначити, що серед них – переможці Всеукраїнського конкурсу “Директор ХХІ століття”. Це, зокрема, директор Комсомольської гімназії імені В.О.Нижниченка Лідія Василівна Полобок та директор Комсомольського навчально-виховного комплексу імені Л.І.Бугаєвської Алла Миколаївна Тузікова. Є у наших педагогічних рядах і переможці ІІІ етапу Всеукраїнського конкурсу майстерності педагогічних працівників позашкільних навчальних закладів “Джерело творчості”: директор Полтавського районного будинку дитячої та юнацької творчості Ірина Олексіївна Бурлакова й директор Полтавського міського центру позашкільної освіти Любов Григорівна Печерських.
За даними попереднього розподілу Полтавського національного педагогічного університету імені В.Г. Короленка, до закладів освіти області прибуло понад 300 молодих спеціалістів, з них 87 – особи, які навчалися за цільовими направленнями і будуть працювати в сільській місцевості.
Сучасні орієнтири профтехосвіти
Щодо підвищення якості професійно-технічної освіти, то найважливішим фактором є адаптація навчальних програм до реальних потреб ринку праці. Розширюється співпраця професійно-технічних навчальних закладів із роботодавцями. Прийнята регіональна програма розвитку професійно-технічної освіти. Для зміцнення матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів цього року виділяється 1 мільйон гривень.
Для залучення нових партнерів, розширення спектра професій, реалізації Державної програми розвитку професійно-технічної освіти щодо оптимізації професійно-технічних навчальних закладів ПТУ № 17 міста Полтави реорганізовано в експериментальний навчальний заклад "Полтавський центр професійно-технічної освіти". Це дасть можливість залучати прогресивних інвесторів до створення нової моделі співпраці, дозволить у сучасних умовах готувати спеціалістів підвищеного рівня кваліфікації, які могли б легко адаптуватися на ринку праці та мобільно реалізовувати свої можливості. Також змінено статус та назву Полтавського ПТУ № 10 на "Електрорадіотехнічний ліцей міста Полтави", який буде реалізовувати оновлену систему науково-методичного забезпечення професійно-технічної освіти та впроваджувати освітні інновації галузі промисловості.
Сьогодні ми в черговий раз доводимо, що взяті на себе зобов’язання влада виконує і робить все можливе задля розвитку галузі освіти. Облдержадміністрація і надалі буде спрямовувати роботу так, щоб нашим маленьким полтавцям було комфортно жити і навчатись.