– Першокласники повністю забезпеченні всіма необхідними підручниками, – запевняє завідуюча бібліотекою Полтавської середньої загальноосвітньої школи І–ІІІ ступенів №38 Надія Чернікова, – та й старшокласникам вистачає необхідної навчальної літератури. Єдина проблема – необхідність самим бібліотекарям привозити і розвантажувати книги. Школярів настільки багато, що цього року доводилося чотири рази їздити в “Освітатехпостач” і розвантажувати літературу. Це досить важка робота.
– Кожен наш першокласник отримав цього року повний комплект підручників, – зазначає завідуюча бібліотекою Полтавської ЗОШ №19 Любов Подмаркова. – Проблему доставки книг нам допоміг вирішити батьківський комітет. Також у нас діє акція “Подаруй книгу школі” – діти з дому приносять дуже цікаві книги, які користуються значним читацьким попитом.
Кожна сучасна бібліотека має власний фонд періодики. Тим паче, що в Україні видається не тільки велика кількість вузькоспеціалізованих педагогічних газет і журналів, а й преса, цікава широкому загалу.
– На жаль, відповідні структури надають кошти лише на три видання: “Освіта України”, “Полтавський вісник” та “Інформаційний збірник”. Спеціалізовану педагогічну пресу вчителі передплачують за власний кошт, – зазначає Любов Подмаркова.
– Нам постійно рекомендують передплачувати спеціалізовану педагогічну періодику, – розповідає завідуюча бібліотекою Полтавської гімназії №13 Надія Ландар, – але гроші на це не виділяються. Тому вчителі або передплачують необхідні видання самостійно, або читають їх в Інтернеті. Добре, що в нашій бібліотеці є чотири персональних комп’ютери.
Проте більшість полтавських шкільних бібліотек поки що не можуть похвалитися таким забезпеченням.
Актуальною і досить складною є проблема забезпеченості шкільних бібліотек художньою літературою. Фонди здебільшого містять класику світової та української літератури, причому світова доволі часто представлена у російськомовних виданнях. А сучасної світової, і особливо української, літератури практично немає.
– Фонди бібліотек полтавських шкіл постійно оновлюються, – стверджує методист шкільних бібліотечних фондів Полтави Валентина Басенко. – Відповідно до змін навчальної програми ми подали до обласного управління освіти і науки запит на 54 найменування видань. Проте зараз не замовляють літературу для бібліотек на свій власний розсуд. Шкільні фонди поповнюються відповідно до вимог навчальної програми, яка складається і з уроків позакласного читання. Позакласне читання передбачає ознайомлення з творчістю поетів та прозаїків Полтавщини, поглиблене вивчення творчості письменників із основного курсу літератури. Деякі ж твори сучасних письменників не завжди відповідають цілям і вимогам навчального процесу, тому в шкільних бібліотеках їх немає. У свою чергу інтернетизація шкіл поки що відбувається здебільшого не за державні, а за спонсорські кошти.
Сподіваючись, що дефіцит творів сучасних українських письменників у шкільних фондах зможуть компенсувати міські бібліотеки, ми завітали до бібліотеки-філіалу для дітей №10. Тамтешні працівники відмовилися відрекомендуватись, проте роздумами поділились.
– Ситуація з поповненням наших фондів дуже складна. Вже два роки абсолютно не виділяється коштів на придбання нової літератури. Наша бібліотека обслуговує велику частину міста, влітку в нас було в середньому 150 відвідувачів щодня. Це – міф, що нинішні школярі не читають художньої літератури. Але коли діти просять твори сучасних українських письменників, то нам нічого їм запропонувати. Ще кілька років тому певні кошти надавали благодійники. Тоді ми зробили ремонт приміщень, закупили нові книги, меблі. Але нині абсолютно не відчуваємо підтримки відповідних інстанцій, а наші звернення просто ігноруються, – констатувала одна зі співробітниць бібліотеки.
Серед самих школярів завжди були і будуть як більш охочі до читання, так і шанувальники інших видів дозвілля. Учні полтавських шкіл №38 та №3 розповіли, які книги їм найбільше подобаються.
Єлизавета Стешина, 7-А, школа №38: “Моя улюблена книжка – “Пригоди Тома Сойєра” Марка Твена. Книгу мені дала мама. Дівчата з мого класу люблять дитячі детективи”.
Артем Кіриченко, 10-А, школа №38: “Найперше читаю шкільну програму – дуже багато матеріалу, тому на позакласне читання майже не залишається часу. Люблю твори Оскара Уайльда, Джека Лондона. Із сучасних українських письменників знаю Ірену Карпу, друзі дали почитати. Проза цієї авторки дуже специфічна, певно, люди старшого віку її не сприймають”.
Альона Кірпичова, 11-Б, школа №38: “Взяла у друзів почитати книги Люко Дашвар та Любка Дереша. Дуже сподобалось! На жаль, багато творів доводиться читати в електронному викладі”.
Вікторія Дугар, Уляна Кисельова,
7-А, спеціалізована школа №3: “Любимо читати твори Артура Конан-Дойля, Агати Крісті, Ліни Костенко. Зі шкільної програми сподобались пригодницькі повісті, романи Даніеля Дефо та Жюля Верна. Книги беремо у шкільній бібліотеці”.
Квітослава Любченко та Євгенія Жилінська, 10-А, спеціалізована школа №3: “Читаємо книги про історію, психологію та приховані можливості людини, здебільшого науково-популярні. Читаємо Ніцше, Вербера та Фрейда. З художньої літератури дуже подобається творчість Федора Достоєвського та Джоді Піклда. Книги беремо в міських бібліотеках або купуємо”.
Як бачимо, і класика, і сучасна література цікавлять юних читачів. І всілякі балачки, твердження про те, що епоха друкованої книги завершується, за висловом одного з улюблених письменників підростаючого покоління Марка Твена, занадто перебільшені.