Віра ІЛЬКОВА
“Зоря Полтавщини”
ПОКАЗНИКИпозбавлення бать&
ківських прав в Україні зали&
шаються, на жаль, стабільно ви&
сокими. Дослідження вказують
на критичну позначку. Близько 95
відсотків дітей&сиріт можна від&
нести до соціальних, бо на мо&
мент набуття цього невтішного
статусу в них були живі батьки.
Натомість, попри державну під&
тримку прийомних сімей і будин&
ків сімейного типу, громадяни не
поспішають усиновлювати чужих
дітей чи брати над ними опіку.
Зокрема, за інформацією місь&
кого управління юстиції, у Кре&
менчуці минулого року було вси&
новлено лише 26 дітей, одного з
яких взяв на виховання громадя&
нин США. Водночас у місті впро&
довж п’ятдесяти років функціонує
школа&інтернат імені А.С. Мака&
ренка, яка є загальноосвітнім
закладом обласного підпорядку&
вання. Довгий час вихованцями
інтернату були переважно діти з
малозабезпечених і соціально
незахищених сімей, та після 2002
року основний контингент закла&
ду – діти&сироти та діти, які
позбавлені батьківського піклу&
вання.
За словами директора закла&
ду Олександра Кириченка, нині в
інтернаті навчається 190 дітей із
9 районів області. З них повних
сиріт – 14, із соціально неспро&
можних і малозабезпечених сі&
мей – 85, а от позбавлених бать&
ківського піклування – 91. За ві&
ковим цензом найбільшу групу
складають підлітки, котрі вчаться
у 5–9&х класах. Їх – 113. Дітьми
такого віку практично не цікав&
ляться усиновителі. Хоча мину&
лого року таке щастя посміхну&
лося одній дитині молодшого ві&
ку, ще двох узяли під опіку й од&
ного – до прийомної сім’ї.
Як бачимо, впровадження сі&
мейних форм виховання не набу&
ло сподіваного поширення. На
жаль, не запрацювала й норма
щодо виховання 50 дітей в одній
школі&інтернаті. У Кременчуць&
кому закладі свого часу перебу&
вали й 320 дітей, тому нинішня
кількість (190) – це ширші мож&
ливості у справі виховання. Як
зазначає Олександр Кириченко,
ще три роки тому в школі відій&
шли від колективних форм вихо&
вання й перейшли до соціально&
індивідуальних. Ця форма робо&
ти спрямована на вивчення інди&
відуальних особливостей кожної
дитини і формування та розвиток
на цій основі її нахилів і здібнос&
тей. Не секрет, що діти, позбав&
лені батьківського піклування,
пройшли досить сувору школу
життя: скоювали правопорушен&
ня, вживали алкоголь, тютюн, а
то й наркотики. Таких вихованців
у Кременчуцькому інтернаті –
майже третина, наголошує ди&
ректор закладу. Також він зазна&
чає, що у багатьох із них шкідливі
звички – це як генетичний код,
успадкований від горе&батьків.
Утім, бувають і винятки як серед
безвідповідальних сімей, так і
серед на перший погляд цілком
забезпечених та благополучних.
Нещодавно до інтернату потра&
пила 13&річна дівчинка, від якої
добровільно відмовилися бать&
ки, які успішно працюють у бан&
ківській сфері. Вони категорично
не хочуть спілкуватися з донькою
й сподіваються, що інтернат му&
сить її перевиховати. На жаль,
такі випадки непоодинокі.
Тож, на переконання Олексан&
дра Кириченка, інтернати існува&
тимуть ще довго, адже соціаль&
них сиріт при живих батьках не&
обхідно вчити, виховувати. А у
державному закладі вони мають
необхідне для цього: сучасні на&
вчальні кабінети з комп’ютера&
ми, мультимедійними дошками
та Інтернетом; столярну й швей&
ну майстерні; спортивну й актову
зали; бібліотеку з різноманітним
книжковим фондом; затишні
спальні та ігрові кімнати; заняття
в різноманітних гуртках. Із заці&
кавленням вихованці відвідують
центр психологічного розванта&
ження та соціально&побутовий
центр. Останній, до речі, було
створено завдяки сприянню гро&
мадських формувань “Наше
майбутнє ХХІ сторіччя” і “Фонд
розвитку громади Кременчука”.
Два роки тому вони при підтрим&
ці міської влади та фінансової
допомоги Всеукраїнського бла&
годійного фонду “Крона” й Між&
народного фонду “Відродження”
на базі школи&інтернату офіційно
відкрили “Школу підготовки до
дорослого життя”. Задля цього в
одному з приміщень створено
умови, які нагадують помешкан&
ня невеликої родини, – однокім&
натну квартиру з кухнею та їдаль&
нею. Тут діти, зокрема вихованці
старшого віку, мають змогу на&
вчатися основам ведення до&
машнього господарства, готува&
ти їжу, планувати витрати сімей&
ного бюджету. Спочатку зі шко&
лярами активно працювали во&
лонтери, лікарі, психологи з
міського центру соціальних
служб для молоді. Нині така ініці&
атива чомусь згасла, тому робо&
ту школи сімейного життя пра&
цівники навчального закладу ор&
ганізовують самотужки.
Не секрет, що в усіх інтернат&
них закладах існує проблема ви&
ховательських кадрів, адже такої
спеціалізації немає в педагогіч&
них навчальних закладах. Робота
вихователя в інтернаті не прес&
тижна, вимагає значних фізичних
і моральних зусиль. А діти є різні
– хворі, психологічно вразливі…
В інтернаті Кременчука вихова&
телів також не вистачає, нині їх
всього 14 на 12 груп, потреба ж
значно більша. Зрозуміло, що
кожній дитині вони аж ніяк не мо&
жуть замінити батьків, але в ціло&
му їхня нелегка праця дає пози&
тивні результати. Переважна
більшість випускників Кремен&
чуцького інтернату успішно адап&
туються, вступають до різних
навчальних закладів, створюють
родини. Інша справа, що не всі
вихованці після завершення на&
вчання спроможні правильно
визначитися у подальшому жит&
ті. Значний вплив на це має й змі&
на моральних орієнтирів у сус&
пільстві. Молоді люди бачать і
розуміють, що добре живеться
не людині праці, а тому, хто має
більше грошей. У такому склад&
ному водовороті діти, котрі не
мають батьків або позбавлені їх&
нього піклування, менше захи&
щені від різного роду необдума&
них вчинків.
Дехто з активних “захисників”
прав дитини називає школи&ін&
тернати м’ясорубками людських
душ. Мовляв, і методи виховання
там несімейні, й дисципліна
жорстка, і режим надміру суво&
рий. Контраргументом для таких
випадів Олександр Кириченко
називає відсутність альтернати&
ви. Від того, що хтось виголошує
полум’яні промови, обездоле&
ним дітям краще не живеться. З
іншого боку, батьки, які не вико&
нують належним чином своїх
обов’язків стосовно власних ді&
тей, поки що не тільки не усві&
домлюють, а й не вірять, що їх
можуть за це суворо покарати. І,
на жаль, не помиляються! Тому
інтернати для соціальних сиріт –
це чи не єдина можливість вижи&
ти у суворих реаліях сьогодення