У ході реалізації зазначених пріоритетів державної пенсійної політики вдалося забезпечити стабільне фінансування та своєчасну виплату пенсій і грошової допомоги 472,4 тис. пенсіонерів Полтавщини. Майже на 632 млн грн порівняно з 2010 роком зросли власні надходження до пенсійного бюджету області.
Докладено чимало зусиль до виконання Національного плану дій на 2011 рік щодо впровадження Програми економічних реформ на 2010–2014 роки «Заможне суспільство, конкурентоспроможна економіка, ефективна держава». Із 1 січня 2011 року в Україні запроваджено єдиний внесок на загальнообов’язкове державне соціальне страхування. З 1 жовтня 2011 року набув чинності Закон України «Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи», яким поглиблено принципи соціального страхування у пенсійній системі.
Згідно з діючими законодавчими та нормативними актами було проведено шість масових перерахунків пенсій та їх щомісячну індексацію. Відбулося підвищення пенсій на 20% темпів зростання середньої зарплати, проведено пенсійні перерахунки окремим категоріям ветеранів війни та чорнобильцям. У результаті середній розмір пенсії на Полтавщині протягом 2011 року зріс на 88 грн і досяг 1160 грн.
У 2011 році лави пенсіонерів поповнили 24,6 тис. громадян нашої області, призначено 1317 пенсій за особливі заслуги перед Україною, проведено 20,6 тис. індивідуальних перерахунків пенсій. Для забезпечення сталого і своєчасного фінансування пенсійних виплат у 2011 році спрямовано 6,9 млрд грн, що на 621,2 млн грн, або майже на 10%, більше, ніж за попередній рік.
Зважаючи на те, що найважливішим завданням держави є збалансування бюджету Пенсійного фонду України, основним досягненням можна вважати стійку тенденцію до зростання власних надходжень. За 2011 рік до бюджету головного управління Пенсійного фонду України в Полтавській області з усіх джерел фінансування надійшло 6979,1 млн грн, з яких 4472,2 млн грн, або 64,1%, – власні надходження.
Покращення фінансово-економічної ситуації в області, зокрема збільшення кількості страхувальників та застрахованих осіб, підвищення рівня заробітної плати, її легалізація та, як наслідок, зростання фонду оплати праці, значною мірою сприяло активізації процесу надходження коштів від платників регіону.
У 2011 році темпи росту власних надходжень значно випереджали темпи росту потреби на виплату пенсій, внаслідок чого показник самофінансування органів фонду області зріс з 58,7% в січні до 83% в грудні. Збільшення частки коштів від платників Полтавщини сприяє зменшенню дефіциту обласного бюджету фонду та скороченню дотацій з Державного бюджету, з якого протягом року на фінансування пенсійних програм надійшло 1,6 млрд грн, що на 227,6 млн грн (12%) менше, ніж у 2010 році. За рахунок раціонального використання видатків на оплату послуг з доставки пенсійних виплат вдалося заощадити 34,4 млн грн бюджетних коштів. Окрім того, заощаджено близько 2 млн грн завдяки тому, що за три місяці роботи в умовах пенсійної реформи рішення про більш пізній термін виходу на пенсію прийняло 1300 громадян області.
За допомогою бази персоніфікованого обліку відомостей про застрахованих осіб встановлено, що на теренах краю намітилася тенденція до зменшення кількості найманих працівників, що отримують заробітну плату в мінімальному розмірі та меншому за мінімальний. За 2011 рік 13,8 тисячі таких працівників, так би мовити, задекларували реальні зарплати, це дало змогу збільшити суму єдиного соціального внеску на 2,4 млн грн.
Інтенсифікація процесу надходження коштів до бюджету фонду здійснюється і за рахунок заходів, спрямованих на посилення контролю за дотриманням платіжної дисципліни страхувальників. Позитивних результатів у цьому досягнуто завдяки взаємодії усіх гілок влади, соціальних партнерів і громадськості.
Протягом 2011 року сума боргів зі сплати страхових внесків, які накопичилися за минулі роки, зменшилася на 12,6 млн грн. Найефективнішими методами роботи з боржниками залишаються стягнення в судовому порядку та через органи Державної виконавчої служби. І хоча наявна сума заборгованості не має суттєвого впливу на фінансування пенсійних виплат, оскільки становить лише один відсоток від річної потреби на виплату пенсій, ми будемо наполегливо працювати над її погашенням, адже несплата внесків за той чи інший період позбавляє застрахованих осіб права на страховий стаж.
Першочерговим завданням на 2012 рік для органів Пенсійного фонду області стане підготовка до другого етапу пенсійної реформи, коли має запрацювати накопичувальна пенсійна система. Запровадження накопичувальних державних пенсій потребує не лише проведення великої організаційної роботи, постійного професійного контролю за становленням та розвитком системи, але й активної участі та свідомої позиції громадян. Учасники повинні знати свої права, контролювати та вимагати їх дотримання. Саме за таких умов система накопичувального пенсійного забезпечення, законопроект про яку нині розробляється урядом, буде ефективною для кожної людини.