– Михайле Михайловичу, як на Вашу думку, чи достатня існуюча нині в Україні нормативно-правова база для здійснення належного державного контролю за проведенням державних закупівель?
– Слід зазначити, що важливим кроком на шляху становлення нового і прогресивного законодавства у сфері закупівель за державні кошти стало прийняття Верховною Радою України 1 червня 2010 року Закону України “Про здійснення державних закупівель”. Зазначений Закон України набув чинності 30 липня 2010 року і став головним нормативно-правовим актом, яким керуються працівники контрольно-ревізійної служби під час здійснення перевірок державних закупівель.
Цей закон передбачає створення конкурентного середовища у сфері державних закупівель, запобігання у ній проявам корупції, розвиток добросовісної конкуренції, забезпечення раціонального та ефективного використання державних коштів.
– Яка сфера дії Закону України “Про здійснення державних закупівель”?
– Закон застосовується до всіх замовників та закупівель товарів, робіт і послуг, які повністю або частково здійснюються за рахунок державних коштів, за умови, що вартість закупівлі товарів, послуг дорівнює або перевищує 100 тисяч гривень, а робіт – 300 тисяч гривень.
Раніше, до внесення змін в тендерне законодавство, під дію Закону України “Про здійснення державних закупівель” підпадали всі підприємства, які отримували кошти з Державного бюджету. Тепер же він застосовується лише до підприємств, які користуються податковою пільгою, передбаченою податковим чи митним законодавством, звільнені від обов’язку сплачувати заборгованість перед бюджетами за єдиним внеском на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, отримують бюджетну підтримку.
– Хто на державному рівні здійснює контроль у сфері державних закупівель?
– Відповідно до зазначеного закону виконання вимог законодавства у сфері здійснення державних закупівель контролюють Рахункова палата, Антимонопольний комітет і Державна фінансова інспекція України в межах своїх повноважень.
– Чи має Держфінінспекція право як контролюючий орган втручатися у процедуру закупівель та відміняти торги?
– До внесення змін до зазначеного Закону України “Про здійснення державних закупівель” контрольно-ревізійна служба України мала право впливати на процедуру торгів та у разі порушення законодавства відміняти їх. Так, протягом січня–листопада 2011 року внаслідок порушень у сфері державних закупівель за рекомендаціями КРУ в Полтавській області було відмінено 4 процедури відкритих торгів на загальну суму майже 12 мільйонів гривень. Однак після внесення змін до зазначеного закону з 2 жовтня 2011 року органи, уповноважені здійснювати контроль у сфері державних закупівель, позбавлені права втручатися у проведення закупівель.
– У яких інформаційних ресурсах необхідно розміщати оголошення про проведення тендера?
– Оголошення про закупівлі за державні кошти мають публікуватися в офіційному інформаційному бюлетені “Вісник державних закупівель” та на спеціалізованому веб-порталі Міністерства економічного розвитку і торгівлі України. Інформація про підсумки торгів також обов’язково повинна висвітлюватися.
– Михайле Михайловичу, розкажіть, будь ласка, про результати перевірок дотримання тендерного законодавства в минулому році на Полтавщині.
– Контрольно-ревізійним управлінням у Полтавській області постійно проводяться перевірки з питань дотримання вимог законодавства щодо здійснення закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти. Так, протягом 2011 року в області було проведено 497 контрольних заходів. На 49 об’єктах контролю встановлено порушення, а саме: укладання договорів без застосування процедур закупівель, на суму понад 92 мільйони гривень.
– У якій сфері встановлено найбільше порушень при здійсненні закупівель за державні кошти?
– Найбільше їх виявлено на державних підприємствах – на суму понад 80 мільйонів гривень. Значна частина цих коштів припадає на підприємства, підпорядковані Державному агентству лісових ресурсів України. Так, на 10 лісогосподарських підприємствах області встановлено укладання договорів без застосування процедур закупівель на суму понад 28 мільйонів гривень. Це придбання і пально-мастильних матеріалів, і послуг із перевезення вантажів залізничним транспортом тощо.
Також значна частина порушень припадає на сільськогосподарські підприємства: за минулий рік фахівцями КРУ області на цих підприємствах встановлено порушень тендерного законодавства більш ніж на 25 мільйонів гривень.
– Хто притягується до відповідальності за порушення вимог тендерного законодавства?
– За порушення вимог законодавства у сфері державних закупівель несуть персональну відповідальність члени комітету з конкурсних торгів замовника. Кодексом України про адміністративні порушення передбачено притягнення посадових осіб за порушення законодавства при здійсненні закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти до адмінвідповідальності у вигляді накладання штрафів. Законодавством визначені їх розміри – від 700 до 1 тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, тобто від 11 900 до 17 000 гривень. У разі здійснення протягом року аналогічного правопорушення передбаченні штрафи у розмірі від 1 тисячі до 1500 неоподатковуваних мінімумів.
Слід зазначити, що всі протоколи, складені за порушення в сфері державних закупівель, направляються до суду для розгляду та прийняття відповідного рішення. Зокрема в поточному році за рішеннями судових органів 13 осіб було притягнуто до адміністративної відповідальності за порушення законодавства у сфері закупівель. На них було накладене стягнення у вигляді штрафів на суму 56 тисяч гривень.
– Чи надають спеціалісти інспекції рекомендації щодо виправлення виявлених під час ревізій фінансових порушень?
– Ні, органи Державної фінансової інспекції України таких рекомендацій не надають. Відпов
ідно до вітчизняного законодавства у разі, якщо в період здійснення ревізії об’єкт контролю не усунув виявлене порушення, ми виставляємо йому письмову вимогу щодо усунення таких порушень. Вона є обов’язковою для виконання.
– Михайле Михайловичу, чи проводиться Держфінінспекцією у Полтавській області роз’яснювальна робота щодо застосування нових норм законодавства у сфері державних закупівель?
– Органи Державної фінансової інспекції України не мають повноважень із надання роз’яснень та консультацій щодо застосування норм законодавства. Цим займається Державна казначейська служба України.
Разом із тим наша робота спрямована на зміцнення фінансової дисципліни в державі, й одним із її напрямів є попередження фінансових порушень, в тому числі й пов’язаних із проведенням державних закупівель. Так, зокрема, ми активно співпрацюємо із засобами масової інформації щодо оприлюднення виявлених при проведенні ревізій та перевірок порушень фінансового законодавства.
– Якою Ви бачите перспективу розвитку в нашій країні системи держзакупівель?
– Її розвиток нерозривно пов’язаний із запровадженням сучасних інформаційних технологій та розробок, що стануть дієвим запобіжником корупційних ризиків. Автоматизація процесів операцій закупівель за державні кошти стане наступним важливим кроком на шляху вдосконалення системи державних закупівель.