Зважений аналіз показує, що освітянські реформи триматимуться на трьох китах: модернізації, гуманізації та оптимізації. Наш інститут уже сьогодні працює у визначеному руслі й має певні досягнення. Він став одним із перших серед аналогічних закладів, які впроваджують систему управління якістю за стандартом ISO 9001:2009. У 2010 році інститут успішно пройшов сертифікацію і підтвердив високий рівень якості менеджменту. За вагомий внесок у розвиток національної освіти, впровадження інноваційних методів та підходів, плідну наукову педагогічну діяльність наш трудовий колектив нагороджено Почесною грамотою Кабінету Міністрів України. Майже з кожним із близько 17000 педагогічних працівників області встановлено ділові стосунки, що сприяють зростанню їхньої професійної майстерності. Впровадження спільно з освітянами області окремих проектів оцінено золотою медаллю Другої міжнародної виставки "Сучасні навчальні заклади-2011". Ми пишаємося першим місцем в Україні за рівнем підготовки 10477 учителів області за програмою Intel "Навчання для майбутнього".
Минулого року курси підвищення кваліфікації пройшли і 394 працівники дошкільної, 3805 загальної середньої освіти та 251 представник керівних кадрів. Здійснено методичне забезпечення навчально-виховного процесу в дошкільних загальноосвітніх і позашкільних навчальних закладах шляхом проведення 18 науково-практичних, 13 науково-методичних семінарів, 42 семінарів-практикумів для методистів районних і міських методичних служб, керівників районних (міських) методичних об'єднань. Проведено 6 всеукраїнських та 1 міжнародну конференції, взято участь у 5 міжнародних і всеукраїнських проектах. Цими формами роботи було охоплено понад 4000 педагогів. У 2011 році на базі районів та міст області проведено 168 заходів. У 27 спеціальних дослідницьких групах здійснювало наукову роботу 230 педагогів.
Широко використовується така форма навчально-методичної роботи, як вивчення, узагальнення та поширення кращого педагогічного досвіду. Минулого року вивчено досвід понад 20 педагогів та навчальних закладів, відвідано близько 500 уроків, понад 100 виховних заходів. Було організовано і проведено 22 масових заходи, спрямовані на створення умов для формування у дітей особистісних рис громадян Української держави, розвиненої духовності, моральної, художньо-естетичної, трудової, екологічної культури.
З метою оптимізації змісту післядипломної педагогічної освіти в інституті було створено 19 обласних творчих груп із розробки концепції моделей ключових та професійних компетентностей педагогічних працівників. Підсумком їхньої роботи стала низка методичних рекомендацій до викладання географії, до профільної підготовки та профільного навчання з хімії; методичний посібник з біології для 10 профільних класів та збірники дидактичних матеріалів з хімії для 7 та 8 класів. Видано "Наукові записки ПОІППО. Моделі сучасних компетентностей педагогічного працівника". Щоб відповідати стрімкому розвитку інформаційно-комунікаційних технологій та системи мас-медіа, в області діють три інформаційних портали. Винятково за ініціативою ПОІППО на базі районних (міських) відділів освіти проводяться п'ятиденні семінари-тренінги, що підвищують готовність учителів до викладання основ здоров'я та факультативних курсів за методикою розвитку життєвих навичок. У 2011 році підготовлено 967 педагогів, які впроваджують цю методику більше, ніж у 400 навчальних закладах області. 892 педагоги пройшли підготовку до викладання інформатики на профільному рівні, отримавши сертифікати за успішне виконання завдань тренінгів.
В області створено систему "Шкіл сприяння здоров'ю", що налічує більше 400 навчальних закладів. У них діти під час уроків більше спілкуються між собою, рухаються, розвивають лідерські якості, отримують позитивні емоції та насолоду від навчання. Уроки серед природи сприяють збереженню і зміцненню здоров'я школярів.
В умовах можливого надання освітнім закладам статусу самостійності щодо питань фінансового забезпечення навчального процесу актуальним завданням є розвиток економічної компетентності педагогів і школярів. Із цією метою ПОІППО узагальнює теоретичні досягнення сучасної економіки освіти, проводячи відповідні науково-практичні семінари. На базі Шишацької обласної гімназії-інтернату для обдарованих дітей було проведено обласний науково-практичний семінар "Навчання в школі й економіка освіти", присвячений проблемі забезпечення ефективної діяльності навчальних закладів у сучасних умовах фінансування, зокрема – аналізу моделей і практик фінансування й залучення позабюджетних коштів та визначенню індикаторів розвитку шкільної освіти.
Полтавщина – одна з перших областей України у запровадженні інклюзивної освіти. На базі ПОІППО здійснюється функціональна підготовка вихователів груп продовженого дня та інтернатних закладів, логопедів дитячих закладів, олігофренопедагогів спеціальних навчальних закладів.
Кращі вчителі Полтавщини проводять майстер-класи для колег із різних областей. Так, за досвідом роботи до учителів української мови і літератури приїздять учителі Кіровоградщини, Миколаївщини. Було зокрема проведено всеукраїнські майстер-класи Героя України Т.І.Балагури (Полтавський багатопрофільний ліцей №1), заслужених учителів України Ю.В.Макашової (Кременчуцький ліцей інформаційних технологій № 30), І.В.Мітіної (Комсомольська гімназія ім. Нижниченка). Нестандартні підходи до формування орфографічної грамотності школярів продемонструвала учителям інших областей І.Б.Каткова із Кременчуцької гімназії №6. Функціональну грамотність учнів 5–8 класів області підтверджують показники підсумкових контрольних робіт: більше 60% школярів виконали ці завдання на достатньому та високому рівнях. А творчі досягнення – це перемоги на конкурсах, олімпіадах, турнірах. Тільки на всеукраїнському етапі І Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Тараса Шевченка 15 представників області із 40 стали переможцями. У грудні минулого року відбувся обласний етап ІІ Міжнародного мовно-літературного конкурсу імені Тараса Шевченка, де брали участь 176 школярів та студентів області, 38 із них стали переможцями.
Найбільше можливостей із формування і розвитку громадянської компетентності учнівської молоді має освітня галузь "Суспільствознавство". Окрім історії, правознавства, цю функцію виконують ряд громадянознавчих курсів, рекомендованих Міністерством освіти і науки, молоді та спорту України для впровадження у варіативну частину навчальних планів. Ця робота розпочалася ще у 2002 році з реалізації регіональної моделі громадянської освіти.
Минулого року інститутом видано 20 найменувань науково-методичної літератури обсягом 145 умовних друкованих аркушів та загальним тиражем 6100 примірників. У нинішньому році, окрім курсової підготовки, плануємо зосередити роботу над розробкою Стандарту післядипломної педагогічної освіти. Залишається актуальним питання підвищення кваліфікації науково-педагогічних і педагогічних працівників ПОІППО, які викладають психолого-педагогічні дисципліни і методики шкільних предметів на базі провідних університетів та наукови
х установ Академії педагогічних наук України. Перспективи розвитку вбачаємо і в активній участі у міжнародних та національних освітянських виставках із метою популяризації інноваційних технологій педагогів Полтавщини, вивченні передового педагогічного досвіду вітчизняної та європейської школи.