– Наша громадська організація зареєстрована в Луганську і надає безкоштовну правову допомогу громадянам, які протестують проти незаконної забудови міста. Ми намагалися отримати доступ до генерального плану міста, але нам повідомили, що цей документ має гриф “для службового користування” і недоступний для широкого загалу. Тоді ми вирішили вивчити ситуацію щодо доступності громадськості до генпланів у інших українських містах. У результаті стало очевидним, що документ, який згідно із Законом України “Про регулювання містобудівної діяльності” мав би бути доступним для громадськості шляхом його розміщення на веб-сайті органу місцевого самоврядування та у місцевих періодичних друкованих засобах масової інформації, фактично є закритим для широкого загалу. Така ситуація – всюди по Україні, й вона неприпустима, – повідомив голова Східноукраїнського центру громадських ініціатив Володимир Щербаченко.
За його словами, головною причиною відмови у наданні затребуваної інформації міські ради визначили наявність на генеральних планах міст грифів “таємно” або “для службового користування”. Такі грифи, згідно з результатами проведеного дослідження, мають генеральні плани Полтави, Миргорода, Кременчука й інших міст області. Велика кількість міст і містечок Полтавщини взагалі живуть і розвиваються без генплану, а якщо й мають, то застарілий, який знаходиться в процесі затвердження.
Начальник управління земельних ресурсів та земельного кадастру виконкому Полтавської міської ради Юрій Трегубов, який був присутній на зібранні, зазначив, що якби генплани міст, у тому числі й Полтави, існували в електронному вигляді, вони були б доступними для вільного ознайомлення. При цьому він зауважив: якщо комусь справді потрібно ознайомитися з цим документом, можна це зробити на місці, в міській раді. Й додав, що основна проблема – не у відсутності доступу громадськості до генеральних планів, які визначають стратегію довгострокових планування та забудови територій населених пунктів і засекречені на державному рівні, а в тому, що дозволи на стихійну забудову міст фактично видають не органи місцевого самоврядування, а так звані домобудівельні комбінати, що мають державне підпорядкування.