Та чи всі молочні продукти, що широко представлені сьогодні на полицях магазинів, справді натуральні й корисні? З цим запитанням ми звернулися до генерального директора одного з провідних молокопереробних підприємств області – ВАТ "Лубенський молочний завод" – Василя Максимова. Не вагаючись, Василь Олексійович запросив нас оглянути виробництво, щоб ми на власні очі побачили, як і з яких інгредієнтів виготовляється молочна продукція популярної серед споживачів торгової марки "Гармонія".
Ланцюжок "сировина – готова продукція"
Виробничий цикл ВАТ "Лубенський молочний завод" починається в екологічно чистій сільській місцевості Лубенського та сусідніх із ним Лохвицького, Оржицького, Хорольського, Миргородського, Пирятинського районів. Щодня на підприємство надходить 100–140 тонн молока. Та, перш ніж потрапити до цехів заводу, воно проходить "іспит" на якість.
– Більше, ніж ми, ніхто не зацікавлений у високій якості сировини, адже з поганого молока неможливо виготовити смачний сир, сметану чи іншу якісну молочну продукцію, яка б смакувала споживачеві, – говорить генеральний директор, голова правління ВАТ "Лубенський молочний завод", заслужений працівник промисловості України Василь Максимов.
Переважна більшість сировини надходить на молокозавод від сільськогосподарських підприємств. Однак велика робота проводиться і щодо заготівлі молока у населення: в загальній кількості сировини його питома вага – 20–25 відсотків. При цьому практично всі молокоприймальні пункти заводу – стаціонарні, оснащені холодильним обладнанням, а заготовачі продукції – кваліфіковані спеціалісти, які пройшли спеціальне навчання.
– За 2010 рік за здане заводу молоко селяни нашого району отримали понад 30 мільйонів гривень, – розповідає заступник голови Лубенської райдержадміністрації з питань АПК Микола Федоренко. – У цьому інтереси районної влади і підприємства співпадають, адже сьогодні – ніде правди діти – багато селян виживають саме за рахунок здачі молока. Крім того, Лубенський молокозавод – одне із основних бюджетоутворюючих підприємств міста.
Проте нині підприємству постійно доводиться балансувати між затратами на виробництво і купівельною спроможністю споживачів. І саме сировина складає значний відсоток у собівартості готової молочної продукції: у залежності від виду продукції іноді питома вага сировини сягає 60–70 відсотків.
– Значною мірою до підвищення цін на готову продукцію нас підштовхують сільгосппідприємства, вимагаючи збільшення закупівельних цін на молоко, – пояснює генеральний директор ВАТ "Лубенський молочний завод" Василь Максимов. – Для підтримки селян намагається регулювати закупівельні ціни й держава. Це зрозуміло і правильно. Однак у цьому бажанні важливо, так би мовити, не перестаратися. Намагання взяти побільше за сировину може призвести до того, що молокопереробні підприємства зменшать обсяги виробництва і сировина буде незатребувана. Бо навіть незначне підвищення ціни на готову продукцію помітно зменшує обсяги реалізації. Не хотілося б, щоб наш ринок поступово заполонила продукція з інших країн, як це вже було колись. Тож, мабуть, слід і самим виробникам молока шукати шляхи для здешевлення своєї продукції. Крім того, до вартості молочної сировини додайте недешеві нині енергоносії, упаковки. За рахунок підприємства здійснюються і збір молока, його доставка на завод, створюються молокоприймальні пункти, доставляється готова продукція в міста. Всі ці затрати постійно зростають, тож має зростати й кінцева ціна на продукцію. Проте ми дбаємо не лише про прибуток, а й про соціальну відповідальність перед споживачами, про їхнє здоров'я. Тож підвищення цін на продукцію – завжди останній, вимушений крок для нашого підприємства.
Смак, якість, натуральність
Ці принципи – основа торгової марки "Гармонія". Загалом – і ми у цьому переконалися – увесь асортимент продукції Лубенського молокозаводу дбайливо виготовляється за принципом "Для людей – як для себе". Споживачі таку турботу цінують і не зраджують улюбленому виробникові.
"Гармонія – це не просто гарне слово. Продукт має бути гармонійним, корисним. Особисто я, мої діти й онучка вживаємо продукцію нашого заводу. І рекомендую всім, бо знаю, що жоден інгредієнт у її складі не є шкідливим для здоров'я", – запевняє Василь Олексійович.
Насправді нині мало хто з виробників молокопродуктів використовує як сировину тільки натуральний продукт – молоко. Лубенцям це вдається, більше того – це жорстка політика підприємства.
– Наш завод виробляє натуральні молочні продукти. Сметана – без рослинного жиру, кефір – без домішок, – підкреслює Василь Максимов. – Ми не додаємо до своєї кисломолочної продукції згущувачів, стабілізаторів та консервантів. Тому вона має короткий термін придатності. Й це ми вважаємо своїм досягненням. Адже довіру споживачів важко завоювати і дуже легко втратити.
Нині обсяги виробництва заводу – значні. За минулий рік прийнято і перероблено більше 50 тис. т молока. Випущено 13 тис. т кисломолочної продукції, 4 тис. т сметани, 2 тис. т кисломолочного сиру та сиркових виробів, 500 т масла, більше 2 тис. т морозива та чимало інших видів продукції. Щодоби ВАТ "Лубенський молочний завод" виробляє близько 100 тонн цільномолочної продукції, всього – понад 250 видів. Окрім того, при заводі працюють виробництва хлібобулочних та кондитерських виробів, цех напівфабрикатів.
Та лише заводчани знають, чого варте дотримання високих стандартів виробництва, тим більше – у не зовсім чесному конкурентному середовищі.
– Деякі виробники молочної продукції спекулюють на довірі споживачів. Вони знижують собівартість за рахунок різних сумнівних, але, на жаль, популярних нині, бо дешевих, домішок – модифікованих та генетично змінених компонентів, гідрогенізованих рослинних жирів зі шкідливими трансізомерами. Тобто свідомо знижують якість заради підвищення рентабельності, – зазначає керівник підприємства. – Такі суміші з консервантів, фарбників та інших "дарів" сучасних технологій навряд чи можуть бути корисними для організму, тим паче – дитячого. Взяти хоча б виробництво вершкового масла. Чому в одного виробника воно коштує 13–14 гривень за пачку, а в іншого – 6–7 гривень? Чи можливо при сьогоднішніх, майже однакових, закупівельних цінах по всіх сировинних зонах виробити масло, вдвічі дешевше за економічно обгрунтовану ціну?! Тож споживачі повинні розуміти: якщо масло дешеве, то, мабуть, у його складі не лише натуральні молочні вершки… Нас такий підхід ніколи не влаштовував і не влаштовує. Ми завжди працюємо, дотримуючись державних стандартів.
Не тільки корисна, а й лікувальна
Свій відлік історія виробництва молочної продукції в Лубнах бере з 1944 року. Нова ж його історія розпочалася з 1993 року з будівництвом заводу на новому майданчику, й нині це – сучасне підприємство харчової промисловості.
Йдучи у ногу з часом, ВАТ "Лубенський молочний завод" одним із перших серед молочних підприємств України розробило і впровадило у себе систему менеджменту якості, що відповідає вимогам міжнародного стандарту ISO 9001:2008 і ДСТУ ISO 9001-2009. Окрім цього, постійно підвищується рівень кваліфікації і мотивації кадрів, розширюється асортимент продукції.
Надзвичайно велику увагу підприємство приділяє продукції, яка не тільки корисна, а й має широкий спектр лікувально-профілактичних властивостей. Наприклад
, біокефір, біфілайф – продукти, що допомагають відновити мікрофлору кишечнику і мають дієтичні властивості. Молочні продукти, виготовлені із застосуванням стевії, – біолактон та кефір "Нежирний з харчовим волокном із кореня цикорію" – є незамінними при дієтичному харчуванні. За багатьма видами продукції Лубенський молокозавод має найвищі рейтинги в Україні, входить до десятки найкращих виробників.
У зв'язку зі щорічним збільшенням обсягів виробництва постійно триває оновлення потужностей заводу. На технічне переобладнання підприємство щороку спрямовує до 60 відсотків прибутку. В останні роки, зокрема, замінено резервуари в апаратному цеху, де здійснюється основне виробництво всіх видів продукції. Розширено потужності з виробництва кисломолочного сиру і сиркових виробів, завдяки чому цех збільшив обсяги переробки у 1,5 разу й нині випускає цієї продукції близько 9 т за добу.
Збільшено кількість ліній із фасування у плівку (це основний вид упаковки молочної продукції), тепер на підприємстві вже шість таких ліній. Встановлено також лінію з виробництва ПЕТ-пляшки і розфасовки в неї. Цього року заплановано модернізацію цеху морозива, вже зараз активно триває реконструкція холодильного господарства з виробництва крижаної води, яка використовується для охолодження продукції. Постійно оновлюється й нарощується автопарк зі спеціалізованим транспортом – нині він становить близько 70 автомобілів.
Продукція ВАТ "Лубенський молочний завод" постачається не лише до Полтави і райцентрів нашої області, її знають і споживають у багатьох регіонах України. В самих же Лубнах створено мережу з 16 фірмових магазинів "Молоко".
Василь МАКСИМОВ: “Ми пропонуємо йти до гармонії разом”
Опубліковано: 6 Квітня 2011