Навчально-виховний процес у цій школі побудований таким чином, щоб кожна дитина, яка навчається в ній, мала можливість розвиватися не лише фізично, а й духовно, морально, самовдосконалюватися. Такий інноваційний підхід набагато ефективніший, ніж традиційний, у якому учням вказують на їхні недоліки, переконані педагоги, які працюють у Полтавській спеціалізованій школі №5. Дитині треба допомагати виявляти її здібності, підкреслювати позитивні риси її характеру, акцентувати увагу на досягненнях. Наслідки цього комплексного підходу до виховання – у його позитивних результатах. Так, серед шкільних навчальних закладів Київського району Полтави спеціалізована школа №5 за результатами ЗНО традиційно займає одне з перших місць. За останні десять років ніхто із учнів цієї школи не скоїв правопорушення, показник учнівського травматизму – найнижчий у районі.
Педагогічний колектив спеціалізованої школи №5 – це команда однодумців, які поєднують у собі енергійність, досвід і професіоналізм. Їхній творчий здобуток, узагальнений на сторінках профільних видань, – один із найбільших в області. Вчителі школи працюють під керівництвом заслуженого працівника освіти України, директора школи Володимира Кловацького. За роки свого директорства він зумів вивести очолюваний ним із 1980-го року шкільний навчальний заклад із другорядних у авангард. Нині школа №5 лідирує не лише за кількістю зібраного металобрухту чи вторсировини, як було колись, а й за рівнем успішності учнів, що підтверджується їхніми перемогами на предметних олімпіадах різних рівнів та Малої академії наук, високими результатами ЗНО.
– Ми розробили методику визначення рівня фізичного здоров’я, духовного розвитку й морально-психологічного стану наших учнів, – розповів Володимир Кловацький. – Щочверті проводимо моніторинг вихованості школярів. Це дає змогу з’ясувати, якої допомоги потребує та чи інша дитина, і вчасно надати її. Таким чином, виховання у нас є синтезом мистецтва і науки.
Ще одна інновація, запроваджена в очолюваному Володимиром Кловацьким освітньому закладі, – так звана інформаційна гармонізація. У відповідності із системним підходом до управління школою вона розглядається як відкрита інформаційна система. Усі учні, вчителі та батьки мають вільний доступ до інформації стосовно шкільного життя, проектів і програм, у яких школа бере участь, загалом усіх аспектів навчально-виховного процесу. До того ж будь-хто із учнів школи чи їхніх батьків має змогу поспілкуватися з директором у режимі on-line, отримати консультацію психолога чи соціального педагога. До того ж на базі школи періодично відбуваються засідання психолого-педагогічного університету, які проводить товариство «СпАнна». Його очолює Володимир Кловацький. На засіданнях психолого-педагогічного університету, які відбуваються у відкритому режимі, обговорюються актуальні аспекти виховання дітей, їхньої соціалізації, повноцінної творчої реалізації. Окрім цього, чотири рази на рік батьки й учителі збираються разом, щоб знайомитися з основами психології й поглиблювати знання з педагогіки.
– Стратегія подальшого розвитку нашої школи, яку плануємо використовувати протягом найближчого десятиліття, грунтується на засадах успіху, здоров’я і дотримання прав, – зазначив Володимир Кловацький. – Здоров’я ми розглядаємо в трьох аспектах – фізичному, морально-психологічному та духовному. Тобто на уроках та під час позакласних занять намагаємося не лише сприяти зміцненню фізичної складової дитячого здоров’я, а й загартовувати їхню волю, закладати в них основи духовності й моральних принципів.
Із листопада 2009 року Полтавська спеціалізована школа І–ІІІ ступенів №5 бере участь у Національній освітній програмі «Розуміємо права людини». У її рамках реалізується проект «Школа – територія прав людини», організований Українською Гельсінкською спілкою з прав людини спільно з Норвезьким Гельсінкським комітетом. У ньому беруть участь всього 12 українських шкіл, серед яких – і Полтавська спеціалізована школа №5. За словами Володимира Кловацького, участь у подібних програмах і проектах, з одного боку, сприяє підвищенню правової свідомості учнів, а з іншого – допомагає вчителям виховувати в дітях почуття власної гідності й поваги до прав і свобод інших людей, без чого неможливе формування повноцінної, всебічно розвиненої особистості.
Учителі спеціалізованої школи №5 переконані, що немає необдарованих, «звичайних» дітей, навпаки, кожна дитина – це індивідуальність і особистість. Для того, щоб допомогти їй у повній мірі розкрити й розвинути свій творчий потенціал, навколо неї треба створити ситуацію успіху. Необхідно допомогти учням відчути віру у власні сили на шляху до успіху, переконані члени педколективу спеціалізованої школи №5 Полтави, і сповідують цей принцип у своїй щоденній роботі в школі.
Школа, в якій плекають особистість
Опубліковано: 25 Березня 2011