Обговорюємо пенсійну реформу

– Валерію Костянтиновичу, спочатку хотілося б почути про передумови та мету проведення пенсійної реформи.
– Дефіцит коштів до Пенсійного фонду в державі оцінюється в 26,6 мільярда гривень. Це – надзвичайно велика сума. Рівень нинішніх пенсій не задовольняє практично 90 відсотків пенсіонерів, у яких середня пенсія лише на 65 відсотків більша від прожиткового мінімуму, тоді як у Європі вона вища вчетверо. Якщо дефіцит Пенсійного фонду зберігатиметься, то з таким бюджетом підвищити пенсію буде неможливо. Тому фінансово-економічний аспект і є основною передумовою для проведення пенсійної реформи.
Він поєднується з іншим, демографічним: кількість платників податків майже дорівнює кількості пенсіонерів. На Полтавщині мешкає близько 470 тисяч пенсіонерів, а загальна кількість працездатного населення, реально зайнятого у легальному секторі економіки, – 485 тисяч. Тобто співвідношення майже один до одного, як і в цілому по державі.
Таким чином, основна мета пенсійної реформи – збалансувати негативне співвідношення кількості пенсіонерів і працюючих. Вся пенсійна реформа спрямована на те, щоб людина працювала довше, заробивши собі більшу пенсію.
– Одне з найболючіших питань – підвищення пенсійного віку. Як Ви можете прокоментувати ці досить непопулярні кроки?
– Опоненти підвищення пенсійного віку вказують на дві основні причини, чому цього, на їхню думку, не слід робити. По-перше, через низьку тривалість життя населення. По-друге, підвищення пенсійного віку спричинить безробіття.
Найчастіше, коли оперують даними про очікувану тривалість життя, використовують показник тривалості життя від народження. Але ми повинні користуватися показником тривалості життя при досягненні певного віку, наприклад, шістдесяти років.
Статистика свідчить, що в Україні тривалість життя чоловіків після 60 років – 15 років, жінок після 55 років – 23 роки, тобто не набагато менша, ніж громадян інших держав. Отже, чоловіки, які досягли чинного пенсійного віку, живуть у середньому до 75 років, а жінки – до 78 років. Тому аргумент щодо низької тривалості життя населення можна вважати безпідставним.
Не досить обгрунтованим є й аргумент щодо посилення негативних тенденцій на ринку праці, адже дані Держкомстату свідчать про зворотні процеси. “Зоря Полтавщини” вже писала про те, що і тепер значна частина жінок пенсійного віку продовжують працювати. Таким чином, поступове – шість місяців на рік – підвищення пенсійного віку для жінок не матиме різких негативних наслідків для ринку праці. Водночас очевидним позитивом підвищення пенсійного віку для жінок буде збільшення розміру пенсії у зв’язку зі зростанням страхового стажу.
– Економічний ефект від запропонованої урядом пенсійної реформи – всього
1,7 мільярда гривень при загальному дефіциті Пенсійного фонду 26,6 мільярда гривень. При цьому в бюджеті на 2011 рік фінансування на утримання чиновників становить більш ніж 2 мільярди грн, про це говорила голова Комітету Верховної Ради України з питань промислової і регуляторної політики та підприємництва Наталія Королевська. Виходить, що нашим жінкам доведеться більше працювати, щоб чиновники розкошували на бюджетні гроші?
– Пенсійна реформа – не єдина реформа, яку запропонували Президент та Уряд України. Розпочато економічні реформи, внаслідок чого в минулому році вдалося стабілізувати економічну ситуацію в нашій державі. Тому покриття дефіциту Пенсійного фонду на 1,7 мільярда гривень – це мінімальна сума, на яку очікує Уряд.
А головне в ракурсі поставленого питання – це адміністративна реформа. Президентом України в грудні минулого року прийнято відповідний указ про скорочення на 30 відсотків державного апарату. Тому 2 мільярди гривень – це набагато менша сума, ніж було витрачено на держслужбовців у 2009 – 2010 pоках. До того ж фінансування пенсій проводиться із Пенсійного фонду, а витрати на чиновників – переважно з Державного та місцевих бюджетів. Тому кошти, зекономлені на підвищенні пенсійного віку, залишаться у Пенсійному фонді й ні в якому разі не підуть на утримання державного апарату.
– Є професії, у яких людина затребувана до 50 років. І що робити людям, які після 50-ти втратять роботу, якщо тепер пенсію обіцяють нараховувати за останні 3 роки?
– Можу погодитися із першою фразою. Віковий ценз справді притаманний окремим працівникам шоу-бізнесу та сфери обслуговування. Але у сфері створення національного продукту вік ролі практично не грає.
А те, що пенсію обіцяють нараховувати за останні 3 роки, – абсолютна неправда. Законопроектом із пенсійної реформи пропонується брати для обчислення пенсій заробіток за період роботи з липня 2000 року, тобто більше, ніж за 10 років.
При цьому, якщо людина не працювала з липня 2000 року більше п’яти років, пенсію можна буде розрахувати із заробітку за п’ять років до 1 липня 2000 року з додаванням наявних місяців роботи після цієї дати.
З усього періоду, за який береться зарплата для пенсії, можна буде виключити відрізок до п’яти років із низькою оплатою праці.
Так що нові пропозиції в цьому плані значно не вплинуть на розмір пенсії тих людей, які не працювали з 2000 року або мали невисокі зарплати.
Водночас для визначення заробітку при обчисленні пенсії базова середня зарплата в галузях економіки буде тепер враховуватись за три останніх роки. Нагадаємо читачам, що нині цей показник враховується за рік, що передує року звернення за пенсією. Такий підхід допоможе відновити соціальну справедливість. Адже ще недавно можна було, пропрацювавши місяць і скориставшись прогалинами у законодавстві, після перерахунку отримати пенсію на 1000 гривень більшу.
– Жінка – берегиня домашнього вогнища, на її плечах турбота про дітей та онуків. Держава відбирає це право?
– Поетапне підвищення пенсійного віку для жінок на 6 місяців щороку, на мою думку, негативно не вплине на роль жінки в нашому суспільстві. Новий підхід, навпаки, сприятиме реалізації тієї гендерної політики, яка вже закріплена у відповідному законодавстві, що діє в нашій державі, до речі, за ініціативою самих жінок.
Формула нарахування пенсії давно вимагає перегляду. Адже сьогодні пенсія тієї жінки, яка має мінімальний стаж, і тієї, яка все життя працювала, ще й виховувала дітей, не набагато відрізняється. Новим законопроектом якраз і передбачається переглянути формулу нарахування пенсій, і не тільки для жінок, а й для чоловіків. Нині в області, як і в цілому в державі, 70 відсотків пенсіонерів отримують виплати практично в однаковому розмірі незалежно від тривалості страхового стажу та розміру зарплати. Відхід від пенсійної зрівнялівки планується здійснити шляхом підвищення страхового стажу, який гарантуватиме право на мінімальну пенсію. Зокрема, проектом пенсійної реформи передбачено, що для отримання мінімальної пенсії жінкам потрібно буде відпрацювати 30 років (нині – 20), а чоловікам – 35 років (нині – 25). При цьому розмір мінімальної пенсії буде дещо більшим.
Якщо ж страховий стаж у людини, яка досягне нового пенсійного віку, буде меншої тривалості, тоді пенсію передбачено нараховувати в розмірі, пропорційному прожитковому мінімуму. Отже, пенсія в жінки, яка працювала недовго, і в жінки, яка працювала довше, буде суттєво відрізнятися. До того ж, щоб здобути право на пенсію, потрібно буде мати 15-річний стаж.
– Уряд України пропонує запровадити такі джерела формування пенсії в країні: роботодавець – працівник – держава. Більшість громадян переконані, що це чергове “обдирання” бідного народу.
– Очевидно, це запитання про так звану накопичувальну систему, бо джерелами формування діючої солідарної системи якраз і виступають: 1) роботодавці зі своїм фондом оплати праці; 2) працівники, які перераховують внески у розмірі 1–5 відсотків із своєї зарплати; 3) держава, яка дотує Пенсійний фонд.
Законопроектом передбачається запровадити другий рівень пенсійної системи – обов&rsquo
;язкову накопичувальну систему. Це дасть змогу урізноманітнити джерела доходів майбутніх пенсіонерів і забезпечити більш високий рівень їхніх пенсій. Але без радикальних заходів економічного впливу це запровадження – досить віддалена перспектива, оскільки буде можливим лише того року, в якому буде забезпечено бездефіцитність бюджету Пенсійного фонду України.
Учасниками накопичувальної системи будуть особи, яким на дату її запровадження виповнилося не більше 35 років. Розмір страхового внеску на дату впровадження передбачається встановити на рівні 2 відсотків із подальшим щорічним підвищенням на один відсоток, але не більше 7 відсотків. При досягненні пенсійного віку таким особам будуть виплачуватися дві пенсії: одна – з нинішньої солідарної системи, інша – з власного накопичувального рахунку.
Адміністратором коштів майбутньої накопичувальної системи буде виступати державний Пенсійний фонд. Відповідні гарантії щодо збереження цих коштів згідно з проектом пенсійної реформи бере на себе держава.
– Усіх осіб віком до 35 років примусово зобов’яжуть обирати недержавний пенсійний фонд. Наскільки це правомірно? Яка ситуація буде з тими, кому 40 і більше років?
– Недержавне пенсійне забезпечення – це третій рівень пенсійної системи, який грунтується на суто добровільному волевиявленні кожної людини незалежно від віку.

Іван КУЗЬМЕНКО
Журналіст
Print Friendly, PDF & Email
Ви можете залишити коментар, або Трекбек з вашого сайту. Друкувати Друкувати

Залишити комментар

Ліміт часу вичерпаний. Будь-ласка, перезавантажте CAPTCHA.