– Прийняття нових правил місцевих виборів – це політична необхідність, чи є якась інша причина?
– Як відомо, спочатку місцеві вибори мали відбутися 30 травня поточного року, але, оскільки Державний бюджет не був прийнятий і кошти на їх проведення не були закладені, Верховна Рада України цю дату скасувала. Проте згідно із Конституцією України місцеві вибори мали відбутися у цьому році. Відтак, після ухвалення Державного бюджету, щоб не порушувати Основний Закон держави, наша політична сила – Партія регіонів – вийшла з ініціативою й була підтримана парламентською коаліцією, в результаті чого Верховна Рада України призначила місцеві вибори на 31 жовтня. І ось нарешті прийнятий, підписаний Президентом України Віктором Януковичем і оприлюднений Закон України «Про вибори депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, місцевих рад та сільських, селищних, міських голів».
Хотів би зупинитися на головних особливостях нового закону, які відрізняють його від попереднього. Найперша – це те, що нині на виборах депутатів обласної, районних, міських, районних у містах рад, окрім сільських і селищних, застосовуватиметься змішана, тобто мажоритарно-пропорційна, система. Це коли половина депутатів названих рад обиратиметься за партійними списками, а друга половина, за висуванням партійних осередків, виборюватиме мандати безпосередньо у мажоритарних округах. Ці люди, як правило, знані й авторитетні серед громад, які ефективно відстоюють та відстоюватимуть інтереси громадян, а сам мажоритарний принцип дозволяє максимально наблизити депутатів до своїх виборців.
Ще один момент. Скажімо, зараз в обласній раді третина районів не має власних депутатів, тому що їхні представники на минулих виборах перебували у непрохідних частинах партійних списків. Відтепер одним із позитивів нового закону якраз і є гарантоване рівне мажоритарне представництво в обласній раді кожного району та міста обласного значення. Це ж стосується і територіальних громад в інших відповідних радах.
Також до особливостей треба віднести скорочення виборчого процесу до 50 днів, замість колишніх 90, що, зокрема, економить бюджетні кошти; надання права висувати кандидатів на місцевих виборах місцевим організаціям партій за умови, що відповідний партосередок зареєстрований в установленому законом порядку не пізніш як за 365 днів до дня виборів; унеможливлення участі у виборчому процесі блоків політичних партій тощо.
– Чи є позитивним те, що тепер вибори до місцевих рад проходитимуть окремо від виборів до Верховної Ради України?
– Моя особиста думка: всі вибори необхідно проводити одночасно – вибори Президента України, Верховної Ради України, місцевих рад. Для того, щоб сформувати всі гілки влади і потім спокійно працювати. Бо вибори – це постійні популістські обіцянки, а коли вони відбуваються практично кожен рік, це не дає змоги займатися послідовною рутинною роботою, негативно впливає на розвиток суспільства в усіх галузях – і в економіці, і в гуманітарній сфері. Але раз так сталося, будемо проводити місцеві вибори у визначені терміни – 31 жовтня 2010 року.
Також хочу зауважити, що попри критику окремих положень нового закону, зокрема стосовно необхідності реєстрації місцевої парторганізації за 365 днів до дня виборів, на Полтавщині діють обласні осередки 154 політичних партій, майже 150 з яких відповідають регламентованим вимогам. Отже, цього цілком достатньо, аби вибрати собі партію, яка співзвучна твоїм поглядам і переконанням. Ця норма – своєрідний фільтр для тих, по суті, технічних партій-одноденок, які виконують на виборах винятково технологічні завдання і про політичну відповідальність яких навіть не йдеться.
Ще раз наголошую, що мажоритарно-пропорційна система з одного боку максимально наближує депутатів до виборців, а з іншого – сприяє подальшому розвитку партій, посиленню їхньої політичної відповідальності за ті дії, які вони будуть здійснювати у місцевих радах.
Тут алгоритм єдиний – партія створена, партія постійно працює з виборцями, а не тільки під вибори, йде на вибори, отримує відповідні квоти депутатських мандатів у різних радах і відповідає перед виборцями за своїх висуванців.
– Що потрібно знати виборцю, аби не розгубитися на виборчій дільниці?
– Не так вже й багато. Що стосується певних організаційних труднощів, то вони завжди були і будуть. Наприклад, збільшена кількість бюлетенів. Якщо на президентських виборах ми отримували один бюлетень, то нині їх буде мінімум 6, зокрема у Полтаві кожен виборець отримуватиме 7 бюлетенів (із виборів до обласної, міської, районної у місті рад – по два відповідних бюлетені, один із яких міститиме партійні списки, інший – прізвища мажоритарних кандидатів, та ще бюлетень із виборів міського голови).
Головне, що я порадив би нашим виборцям у цій ситуації, – робити у кожному бюлетені лише одну відмітку. Люди у нас мудрі, я певен, що вони зроблять правильний вибір і не піддадуться на порожні заклики й обіцянки. Всі вже втомилися від постійних політичних чвар, настав час прагматично підходити до тих процесів, які відбуваються в країні.
Нині вищу владу в державі сформовано – Президент України, Верховна Рада та Кабінет Міністрів працюють злагоджено, на одні завдання. Тож і ми маємо унікальний шанс сформувати дієздатну місцеву владу. В програмах Глави Держави Віктора Федоровича Януковича, Партії регіонів передбачено у перспективі передати місцевій владі 60 відсотків зведеного Державного бюджету. Щоб це зреалізувати найповніше, потрібно, зокрема на Полтавщині, за допомогою людей обрати команду патріотів Полтавського краю, які будуть самовіддано працювати на Полтавщину, на полтавців.
– Для кандидатів на посади сільських, селищних та міських голів обов’язково заручатися підтримкою політичних партій. Чи це не є спробою політичного структурування суспільства?
– Це саме так і є. Давайте поглянемо на цю справу з іншого боку. Обрані голови де-факто є представниками або вихідцями з тих чи інших політичних угруповань. Потім вони під різними приводами заявляють про призупинення членства або свій вихід із партій тощо. То чи не спроба це політичних сил не брати на себе відповідальність за власних висуванців? Відтак я вважаю, треба визначатися і чесно говорити виборцям, що ось саме ця політична сила мене висунула кандидатом на посаду голови. Водночас за нормами нового закону такий кандидат може бути і позапартійним, але відповідний місцевий партосередок відтепер нестиме за нього повну відповідальність. Законодавець, запроваджуючи ці вимоги, на мій погляд, турбувався саме про подальшу розбудову відповідальної партійної системи в Україні.
– У законопроекті передбачалося введення грошової застави для всіх, хто балотуватиметься на місцевих виборах. У прийнятому законі цієї новації вже немає. Чим керувався законодавець, вирішуючи – вводити цю норму чи ні?
– Мотиви на користь такої вимоги були різні. Уявіть собі, наприклад, аби не було грошової застави на президентських виборах – скільки ми б мали кандидатів і якої довжини були б бюлетені? Це також було б використано як певна політична технологія із висунення повних тезок прохідних кандидатів тощо. А так це було дієвою засторогою від політичних авантюристів. І це не єдиний аргумент.
Проте, на мою думку і на думку багатьох фахівців, виборців, з якими я спілкувався з цього приводу, для місцевих виборів, особливо сільських, селищних рад, така проблема не є актуальною. Тому добре, що названу норму з проекту закону парламентарі не підтримали і грошових застав вносити не потрібно.
– Цього разу не зможуть узяти участь у місцевих виборах військовослужбовці строкової служби та громадяни, які перебувають у місцях позбавлення волі. Чим це викликано?
– Законодавець у даному випадку виходив перш за все з того, що це – вибори місцевих органів влади. А представники названих категорій громадян Укр
аїни перебувають у тій чи іншій місцевості тимчасово і не є членами відповідних територіальних громад. Уявімо собі ситуацію, коли у військовій частині або виправному закладі, дислокованому в конкретному населеному пункті, контингент за чисельністю може навіть перевищувати кількість місцевого населення. Звісно, що їхня участь у виборах істотно вплине та викривить реальне волевиявлення тамтешніх жителів. Щоб запобігти цьому, й ухвалено назване обмеження.
Ще раз наголошую: це стосується винятково місцевих виборів. Стосовно виборів Президента України та народних депутатів України конституційне право голосу названих громадян не обмежується.
– Чи зміниться кількість депутатів у сільських, селищних і міських радах?
– У прийнятому законі ці питання унормовані в залежності від чисельності жителів конкретної територіальної громади, для чого прописана відповідна шкала. Проаналізувавши її параметри та враховуючи запроваджувану мажоритарно-пропорційну систему, попередньо можемо говорити про ймовірність деякого зменшення кількості депутатів сільських, селищних, міських рад. Раніше районна рада сама приймала рішення щодо власного загального складу, й, наприклад, Кобеляцька районна рада нині налічує 86 депутатів, у той час, як в обласній раді – 90 народних обранців. Відтак кількість депутатів усіх без винятку рад буде визначатися згідно з новим законом про вибори. Передбачаю, що посилиться боротьба за депутатські мандати, що дозволить виборцям обрати насправді кращих із кращих.
– Нинішнім законом скорочено терміни виборчої кампанії. Коли на теренах Полтавщини очікувати на розгортання передвиборної агітації?
– Як я вже згадував, виборчий процес починається за 50 днів до дня виборів. Проте виборчий процес – це не тільки агітація. Спочатку формуються територіальні виборчі комісії, утворюються виборчі округи, проводяться партійні конференції, йде висунення кандидатів тощо. Розпочинати свою передвиборну агітацію суб’єкти виборчого процесу мають право з дня, наступного за днем прийняття відповідною територіальною виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидатів у депутати, кандидатів на посаду сільського, селищного, міського голови. Тобто це відбудеться десь за 25 днів до дня виборів й відповідно матиме доволі стислі терміни, що збереже від зайвої напруги нервові клітини наших виборців.
– Чи можете Ви, як депутат і заступник голови обласної ради, вже зараз передбачити, якою буде нинішня виборча кампанія – чесною чи не зовсім чесною?
– Ви знаєте, що технології застосовуються різні, і я думаю, що й ці вибори, мабуть, не стануть винятком. Але, аналізуючи перебіг попередніх кампаній, маю зазначити, що на Полтавщині вибори в основному проходять демократично, чесно, без грубих порушень. Мені здається, що і ці вибори пройдуть демократично і чесно. Тим більше, що формування виборчих комісій від партій та від кандидатів-«мажоритарників», наявність спостерігачів дають змогу належно контролювати процеси проведення виборів і підрахунку голосів. Та й саме наше суспільство у цьому сенсі постійно дорослішає. Окремі політикани, наголошую – не політики, а політикани, може, й планують якісь сумнівні технології, але я певен, що наші виборці, наші полтавці, працівники комісій підійдуть до справи, як завжди, відповідально, а відтак і ці вибори пройдуть на належному рівні.
прес-службою обласної ради.