За даними профспілки, робітники незадоволені нещодавньою атестацією робочих місць. Для них було принциповим питанням, чи визнають роботу на комбінаті шкідливою. Відповідно до цього формуються два списки співробітників – із правом дострокового виходу на пенсію і без такого права. У підсумку атестації кількість “пільговиків” скорочено, лише 15 відсотків працівників ГЗК потрапляє у “пільговий” список. За твердженням протестувальників, при попередній атестації, проведеній на новій техніці, за робітниками було збережено право на пільги, а через п’ять років, після амортизації машин і поглиблення кар’єру, а відтак й ускладнення умов роботи, пільги хочуть ліквідувати.
Працівники кар’єру працюють у надважких умовах, повідомляє сайт пофспілки: перепад висоти при спуску в кар’єр сягає близько 300 метрів, мають місце висока запиленість і загазованість, підвищений радіаційний фон, дія потужних електромагнітних полів і т. д. За законодавством, власник копальні несе витрати, пов’язані з достроковим (на п’ять років раніше звичайного) виходом на пенсію працівників, котрі мають достатній стаж роботи в шкідливих умовах.
Активісти вимагають повернення робітникам кар’єру права на пільгове пенсійне забезпечення; підвищення зарплати не менше, ніж удвічі; зменшення денних і місячних норм праці. Останню вимогу вони аргументують тим, що існуючі норми не можна виконати без порушення техніки безпеки. Зокрема, йдеться про перевищення швидкості транспортними засобами, що стає причиною аварій.
За даними профспілки, в акції протесту беруть участь більшість робітників кар’єру: буровики, бульдозеристи, водії вантажівок, екскаваторники. Днями до них приєдналися слюсарі.
Внаслідок уповільнення роботи працівників усіх основних робітничих професій відвантаження гірничої маси скоротилося на 40 відсотків, Полтавський ГЗК призупинив роботу трьох із чотирьох печей із випалювання котунів і фактично працює на чверть своєї потужності. Ці дані наводить профспілка.
Тим часом керівництвом комбінату внесено зміни в інструкцію з охорони праці: відтепер водіям кар’єрних самоскидів заборонено, рухаючись без необхідності на малій швидкості, перешкоджати іншим транспортним засобам. Вилучено з інструкції й заборону обганяти інші автомобілі.
Минулого тижня зі страйкарями зустрічався заступник голови облдержадміністрації Борис Галушко. Полтавська облдержадміністрація та профспілка “Народна солідарність” домовилися про створення спільної комісії для вивчення ситуації. Керівництво гірничо-збагачувального комбінату співпрацюватиме з комісією.
Довідка “ЗП”. Полтавський ГЗК – найбільший український експортер залізорудних котунів – належить швейцарській фірмі Ferrexpo, яку контролює народний депутат України Костянтин Жеваго.
Керівництво ВАТ “Полтавський ГЗК” надало “Зорі Полтавщини” свою точку зору на ситуацію, що склалася, яку нижче публікуємо.
Ігор Зінченко, директор з промислової безпеки й охорони праці ВАТ “Полтавський ГЗК”:
“Атестація проведена відповідно до нормативних вимог, згідно з затвердженими методиками, й підстав для перегляду результатів немає. Виміри для визначення шкідливих факторів проводилися лабораторією комбінату й одночасно – санітарною лабораторією Харківського науково-дослідного інституту гігієни праці й професійних захворювань Харківського національного медичного університету МОЗ України. Після цього результати було спрямовано для перевірки до Державної обласної експертизи умов праці. За результатами перевірки був отриманий висновок експертизи №104 від 26.05.2010р. про правильність застосування Списків виробництв, професій, посад та показників, відповідно до яких призначаються пенсії за віком на пільгових умовах у ВАТ “Полтавський ГЗК”. Після перевірки матеріалів по атестації робочих місць у Державній обласній експертизі умов праці на підприємстві був виданий і погоджений із профспілковим комітетом підприємства наказ “Про результати проведення чергової атестації робочих місць за умовами праці, змінами в організації виробництва і праці”.
Відповідно до наказу всі робітники, в умовах праці яких наявні шкідливі фактори, були ознайомлені з результатами атестації.
Внесення в перший або другий список передбачає наявність визначеної кількості шкідливих факторів на робочому місці. Скорочення списку означає не те, що всі шкідливі фактори нейтралізовані, а те, що деякі з них у результаті поліпшення були виключені.
Це стосується тільки тих робочих місць, де були істотно поліпшені умови праці й автомобілі, що придбані протягом останніх 2–3 років.
Полтавський ГЗК у період з 2006-го по 2009 роки вклав безпосередньо у створення здорових умов і безпеки праці понад 18,5 млн доларів США. Інвестиції в модернізацію і технічне переозброєння виробництва, і в першу чергу у відновлення парку великовантажних автомобілів, склали в 2006 році 51,6 млн доларів, у 2007 році – 106,6 млн доларів, у 2008 – більше 229 млн доларів, у 2009-му – понад 97,6 млн доларів. На сьогодні автопарк гірничотранспортного комплексу складається більш ніж на 60% із нових машин. Працівники ПГЗК використовують найсучаснішу техніку кращих світових виробників, зокрема фірм Caterpillar і Komatsu. Обладнана кондиціонерами, віброкріслами й іншими зручностями, така техніка забезпечує комфортні й безпечні умови праці.
Загалом по комбінату було атестовано 3410 робочих місць, на яких працюють 5885 працівників. За результатами атестації, підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за Списком №1 на 403 робочих місцях, на яких працює 861 працівник, за Списком №2 – на 1458 робочих місцях, на яких працює 2628 працівників.
30 червня ц. р. ВАТ “Полтавський ГЗК” одержав офіційну відповідь із головного управління праці та соціального захисту населення Полтавської обласної державної адміністрації. У листі відзначено, що атестація проведена якісно, показники факторів виробничого середовища враховані в повному обсязі, підстав для перегляду рішень (викладених у наказі) ВАТ “Полтавський ГЗК” від 21 травня 2010 року “Про результати проведення чергової атестації робочих місць за умовами праці, змінами в організації виробництва і праці” у частині підтвердження права на пільгове пенсійне забезпечення у відповідності зі Списком №2 на робочих місцях, що були обстежені, немає”.
Віктор Лотоус, генеральний директор ВАТ “Полтавський ГЗК”:
“Незважаючи на так званий тихий “італійський страйк” у кар’єрі підприємства, видобуток руди відбувається в плановому порядку, і обсяги руди, що добувається, дозволяють повною мірою завантажити переробний комплекс із виробництва котунів. Переробний комплекс працює зі стовідсотковим завантаженням потужностей. Твердження про те, що зупинено цех із виробництва котунів, – неправдиве. Ми відзначаємо тільки один негативний результат – у даний час знижені обсяги розкривних робіт, це важлива складова частина відкритих гірських робіт. Ці зниження складають зараз близько 20–30% від планових показників обсягів розкривних робіт. У короткостроковій перспективі, місяць-два-три, це жодним чином не позначиться на роботі підприємства. У довгостроковій перспективі це може призвести до створення небезпечних умов роботи в кар’єрі ВАТ “Полтавський ГЗК” і зниження обсягів видобутку руди.
Дотепер ми не бачили в письмовій формі жодної вимоги. Усе на словах. Основна ідея полягає в тому, що ми повинні перейти до переговорного процесу, що повною мірою буде відповідати законодавчим вимогам. Будуть обрані наділені повноваженнями представники колективу, сформульовані вимоги й визначено, на підставі чого ці вимоги висуваються, повинна бути створена погоджувальна комісія і так далі. Й тільки в руслі переговорного процесу буде визначено, наскільки ц
і вимоги правомірні”.
Коментарі керівників ПГЗК надано прес-службою ВАТ “Полтавський ГЗК”.
“Зоря Полтавщини”