– Іване Олексійовичу, які функціональні обов'язки покладені на управління?
– З проголошенням України незалежною державою право кожного громадянина на судовий захист стало одним із фундаментальних прав людини, гарантованих у конституційному порядку. В зв'язку з цим дуже важливо забезпечити належні умови для функціонування місцевих судів. Власне, організаційне забезпечення їхньої діяльності і здійснює наше територіальне управління. Це, зокрема, заходи фінансового, матеріально-технічного, кадрового і організаційно-технічного характеру, також воно є головним розпорядником коштів.
– Не секрет, що чи не найболючіше питання забезпечення діяльності місцевих судів – це приміщення…
– У нашій області діє 31 місцевий суд. Але сьогодні сучасним нормативам, затвердженим Радою суддів України, відповідають приміщення лише двох із них – Карлівського та Решетилівського. Для одинадцяти судів – Шишацького, Чорнухинського, Семенівського, Пирятинського, Новосанжарського, Кременчуцького, Крюківського, Зіньківського, Козельщинського, Комсомольського, Автозаводського – необхідно придбати або ж побудувати нові. Решта приміщень потребує реконструкції та ремонту. Найгостріша ситуація склалася в Крюківському районному суді міста Кременчука. Невирішеним залишається й питання Пирятинського районного суду, який знаходиться у двох приміщеннях, одне з них – 1915 року забудови, друге – це невелика орендована частина приміщення.
– Але ж є приклади, коли вдається позитивно вирішити ці питання?
– Звичайно. Наприклад, для Гребінківського районного суду управлінням придбано приміщення, яке при здачі в експлуатацію відповідатиме всім нормативам. Там уже проведено заміну вікон, обладнано систему автономного опалення. На жаль, на цьому етапі будівництво загальмувало – закінчилися гроші. Аналогічна ситуація з проведенням ремонту склалася і в Семенівці. Або такий приклад: Октябрський районний суд міста Полтави до цього часу займав частину колишнього дитячого садка з відповідним плануванням. Завдяки підтримці міського голови Андрія Матковського нашому управлінню вдалося отримати в користування все приміщення. Та через відсутність коштів перед нами вкотре постало питання проведення ремонту.
– Іване Олексійовичу, на забезпеченні діяльності судів, напевно, відобразилася й економічна криза?
– На жаль, вона нас не оминула. Фінансове та матеріально-технічне забезпечення судових органів Полтавщини катастрофічне навіть у порівнянні з минулим роком. Згідно з бюджетним запитом на 2009 рік розрахункова сума видатків на утримання судів у порівнянні з кошторисними призначеннями становить 21 відсоток, які здебільшого фінансують лише захищені статті.
Бракує коштів на поточні видатки. Скажімо, на придбання предметів довгострокового користування на рік передбачено всього-на-всього 15,6 тисячі гривень! Зменшення видатків із Державного бюджету при щорічному збільшенні звернень до суду фізичних та юридичних осіб не дає змоги вирішити багато нагальних питань. Не вистачає навіть вкрай необхідного – марок, конвертів, паперу, коштів на оплату комунальних послуг тощо. Наприклад, лише Полтавський окружний адміністративний суд, який працює у пристосованих умовах з величезним навантаженням на суддів і працівників апарату, використовує близько 10 тисяч гривень на тиждень тільки на відправку кореспонденції. Постає питання: як виживати? Адже ціни на комунальні послуги, товари значно зросли, а фінансування зменшилося.
– Разом із тим протягом останніх років було значно розширено коло обов'язків судів у процесуальній та організаційній сферах діяльності?
– Так, це стосується передусім впровадження комп'ютерних програм електронного документообігу, фіксування судових процесів технічними засобами, ведення Єдиного державного реєстру судових рішень тощо. При цьому рівень забезпечення комп'ютерною технікою становить близько 25 відсотків. Як керівник управління я вбачаю за необхідне створення спеціалізованої бібліотеки для суддів, облаштування комп'ютерних класів для навчання працівників апаратів судів, майстерні по ремонту оргтехніки, автотранспорту, меблів, маю й чимало інших задумів. Однак для їх втілення не вистачає коштів.
– Посада судді – надто відповідальна. Тож кадровий відбір, напевно, жорсткий?
– Ми забезпечуємо роботу кваліфікаційної комісії суддів Харківського апеляційного округу. Зокрема, надана допомога в проведенні засідань кваліфікаційної комісії суддів, готуються обліково-характеризуючі матеріали на кандидатів на посаду судді вперше, обрання безстроково, переведення, звільнення.
Постійно проводимо роботу з кадровим резервом. Станом на 1 липня 2009 року до кадрового резерву на заміщення вакантних посад суддів загальних місцевих судів Полтавської області зараховано 24 особи. З метою формування дійового кадрового резерву підбираємо абітурієнтів для вступу на факультет професійних суддів Харківської національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого та Інституту підготовки професійних суддів Одеської національної юридичної академії.
На сьогодні в місцевих судах області працює 162 судді, вакантними залишаються 14 посад, на які управлінням спільно з керівництвом апеляційного суду вже підібрано кандидатів. Також протягом поточного року зараховано на посади суддів чотирьох осіб, яких вперше призначено на посади суддів місцевих судів Полтавської області відповідно до Указів Президента України. У зв'язку з виходом у відставку звільнено з посади трьох суддів.
– Чи відчуваєте підтримку обласних та місцевих органів влади?
– Управлінням Державної судової адміністрації спільно з апеляційним, господарським, окружним адміністративним судами області, радою суддів області була розроблена обласна “Програма організаційного забезпечення діяльності судів області на 2007–2010 роки”, яка затверджена рішенням сесії обласної ради від 8 червня 2007 року. На виконання заходів Програми у 2008 році з обласного бюджету було виділено і профінансовано видатки в сумі 130 тисяч гривень.
Хочу висловити вдячність за підтримку органів судової системи голові обласної державної адміністрації Валерію Асадчеву, голові обласної ради Олександру Удовіченку та депутатському корпусу обласної ради. Сподіваюсь, що і в поточному році заходи обласної Програми будуть профінансовані.
Програми організаційного забезпечення судів успішно діють і в деяких районах та містах області. Тому дякуємо керівництву міст Полтави, Лубен, Комсомольська, Полтавського, Карлівського та Диканського районів за посильну фінансову допомогу.
Користуючись нагодою, звертаюсь до голів місцевих громад із проханням підтримати суди та прийняти регіональні програми організаційного забезпечення діяльності судів, де вони відсутні. Сподіваюсь, що в результаті спільних дій та реалізації програм у судах області значно поліпшаться умови для здійснення правосуддя.
“Зоря Полтавщини”. 2 стор., 4 серпня
– З проголошенням України незалежною державою право кожного громадянина на судовий захист стало одним із фундаментальних прав людини, гарантованих у конституційному порядку. В зв'язку з цим дуже важливо забезпечити належні умови для функціонування місцевих судів. Власне, організаційне забезпечення їхньої діяльності і здійснює наше територіальне управління. Це, зокрема, заходи фінансового, матеріально-технічного, кадрового і організаційно-технічного характеру, також воно є головним розпорядником коштів.
– Не секрет, що чи не найболючіше питання забезпечення діяльності місцевих судів – це приміщення…
– У нашій області діє 31 місцевий суд. Але сьогодні сучасним нормативам, затвердженим Радою суддів України, відповідають приміщення лише двох із них – Карлівського та Решетилівського. Для одинадцяти судів – Шишацького, Чорнухинського, Семенівського, Пирятинського, Новосанжарського, Кременчуцького, Крюківського, Зіньківського, Козельщинського, Комсомольського, Автозаводського – необхідно придбати або ж побудувати нові. Решта приміщень потребує реконструкції та ремонту. Найгостріша ситуація склалася в Крюківському районному суді міста Кременчука. Невирішеним залишається й питання Пирятинського районного суду, який знаходиться у двох приміщеннях, одне з них – 1915 року забудови, друге – це невелика орендована частина приміщення.
– Але ж є приклади, коли вдається позитивно вирішити ці питання?
– Звичайно. Наприклад, для Гребінківського районного суду управлінням придбано приміщення, яке при здачі в експлуатацію відповідатиме всім нормативам. Там уже проведено заміну вікон, обладнано систему автономного опалення. На жаль, на цьому етапі будівництво загальмувало – закінчилися гроші. Аналогічна ситуація з проведенням ремонту склалася і в Семенівці. Або такий приклад: Октябрський районний суд міста Полтави до цього часу займав частину колишнього дитячого садка з відповідним плануванням. Завдяки підтримці міського голови Андрія Матковського нашому управлінню вдалося отримати в користування все приміщення. Та через відсутність коштів перед нами вкотре постало питання проведення ремонту.
– Іване Олексійовичу, на забезпеченні діяльності судів, напевно, відобразилася й економічна криза?
– На жаль, вона нас не оминула. Фінансове та матеріально-технічне забезпечення судових органів Полтавщини катастрофічне навіть у порівнянні з минулим роком. Згідно з бюджетним запитом на 2009 рік розрахункова сума видатків на утримання судів у порівнянні з кошторисними призначеннями становить 21 відсоток, які здебільшого фінансують лише захищені статті.
Бракує коштів на поточні видатки. Скажімо, на придбання предметів довгострокового користування на рік передбачено всього-на-всього 15,6 тисячі гривень! Зменшення видатків із Державного бюджету при щорічному збільшенні звернень до суду фізичних та юридичних осіб не дає змоги вирішити багато нагальних питань. Не вистачає навіть вкрай необхідного – марок, конвертів, паперу, коштів на оплату комунальних послуг тощо. Наприклад, лише Полтавський окружний адміністративний суд, який працює у пристосованих умовах з величезним навантаженням на суддів і працівників апарату, використовує близько 10 тисяч гривень на тиждень тільки на відправку кореспонденції. Постає питання: як виживати? Адже ціни на комунальні послуги, товари значно зросли, а фінансування зменшилося.
– Разом із тим протягом останніх років було значно розширено коло обов'язків судів у процесуальній та організаційній сферах діяльності?
– Так, це стосується передусім впровадження комп'ютерних програм електронного документообігу, фіксування судових процесів технічними засобами, ведення Єдиного державного реєстру судових рішень тощо. При цьому рівень забезпечення комп'ютерною технікою становить близько 25 відсотків. Як керівник управління я вбачаю за необхідне створення спеціалізованої бібліотеки для суддів, облаштування комп'ютерних класів для навчання працівників апаратів судів, майстерні по ремонту оргтехніки, автотранспорту, меблів, маю й чимало інших задумів. Однак для їх втілення не вистачає коштів.
– Посада судді – надто відповідальна. Тож кадровий відбір, напевно, жорсткий?
– Ми забезпечуємо роботу кваліфікаційної комісії суддів Харківського апеляційного округу. Зокрема, надана допомога в проведенні засідань кваліфікаційної комісії суддів, готуються обліково-характеризуючі матеріали на кандидатів на посаду судді вперше, обрання безстроково, переведення, звільнення.
Постійно проводимо роботу з кадровим резервом. Станом на 1 липня 2009 року до кадрового резерву на заміщення вакантних посад суддів загальних місцевих судів Полтавської області зараховано 24 особи. З метою формування дійового кадрового резерву підбираємо абітурієнтів для вступу на факультет професійних суддів Харківської національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого та Інституту підготовки професійних суддів Одеської національної юридичної академії.
На сьогодні в місцевих судах області працює 162 судді, вакантними залишаються 14 посад, на які управлінням спільно з керівництвом апеляційного суду вже підібрано кандидатів. Також протягом поточного року зараховано на посади суддів чотирьох осіб, яких вперше призначено на посади суддів місцевих судів Полтавської області відповідно до Указів Президента України. У зв'язку з виходом у відставку звільнено з посади трьох суддів.
– Чи відчуваєте підтримку обласних та місцевих органів влади?
– Управлінням Державної судової адміністрації спільно з апеляційним, господарським, окружним адміністративним судами області, радою суддів області була розроблена обласна “Програма організаційного забезпечення діяльності судів області на 2007–2010 роки”, яка затверджена рішенням сесії обласної ради від 8 червня 2007 року. На виконання заходів Програми у 2008 році з обласного бюджету було виділено і профінансовано видатки в сумі 130 тисяч гривень.
Хочу висловити вдячність за підтримку органів судової системи голові обласної державної адміністрації Валерію Асадчеву, голові обласної ради Олександру Удовіченку та депутатському корпусу обласної ради. Сподіваюсь, що і в поточному році заходи обласної Програми будуть профінансовані.
Програми організаційного забезпечення судів успішно діють і в деяких районах та містах області. Тому дякуємо керівництву міст Полтави, Лубен, Комсомольська, Полтавського, Карлівського та Диканського районів за посильну фінансову допомогу.
Користуючись нагодою, звертаюсь до голів місцевих громад із проханням підтримати суди та прийняти регіональні програми організаційного забезпечення діяльності судів, де вони відсутні. Сподіваюсь, що в результаті спільних дій та реалізації програм у судах області значно поліпшаться умови для здійснення правосуддя.
“Зоря Полтавщини”. 2 стор., 4 серпня