Ремонт триватиме… 127 років
В УкраЇнІ понад 700 тисяч кілометрів автодоріг. Із них 170 тис. км перебуває на балансі Державної служби автомобільних доріг України "Укравтодор". 86 тис. км автодоріг – на балансі місцевих рад. Решта, так би мовити, – безбалансні.
Останніми роками фактичне фінансування автомобільної галузі в 6–8 разів менше, ніж це передбачено науково-обгрунтованими нормативами. Для утримання автошляхів у задовільному стані щороку "Укравтодору" необхідно майже 16 мільярдів гривень. "Фінансування 2009 року значно збільшене в порівнянні з 2008-м, коли загальна сума фінансування на автодороги була 10 мільярдів гривень. В цьому році на дороги загального користування маємо 16 млрд", – заявив під час прес-конференції столичним журналістам 23 квітня голова "Укравтодору" Вадим Гуржос. Але за підсумками реального фінансування протягом перших трьох місяців 2009 року було профінансовано 55% від запланованого, а в квітні – лише 18%.
В "Укравтодорі" підрахували, що капітальний ремонт всієї мережі вітчизняних доріг за нинішнього обсягу фінансування затягнеться щонайменше на 127 років.
Водночас, говорять спеціалісти, дороги псуються через клімат і збільшення транспортного навантаження. Взимку вода, що потрапила у тріщини на дорожньому полотні, замерзаючи, просто розриває його. Нинішня зима із великою кількістю опадів і постійним перепадом температур, як ніколи, "сприяла" цьому. До того ж старі шляхи будували за радянських часів, коли швидко ліквідовувалось бездоріжжя, і розраховані вони були на зовсім інше навантаження. Тодішні вантажівки перевозили не більше 10 тонн одразу. Сучасні автопотяги здатні перевезти до 50 тонн. Певна річ, дороги не витримують такого "перенапруження".
* * *
ДОВЖИНА доріг загального користування в нашій області, що знаходяться на балансі ДП "Укравтодор", – майже
9 тисяч кілометрів. З них близько однієї тисячі – це магістралі міжнародного значення. Головні серед них – автотраси М-03 "Київ–Харків–Довжанський", Р-52 "Решетилівка–Кобеляки–Царичанка–Дніпропетровськ". Решта – місцевого значення.
Всі комунальні дороги, що проходять по території населених пунктів (майже 9,5 тис. км), обслуговувалися за рахунок місцевих бюджетів. Тобто за податок із власників автотранспорту. Раніше половина цих коштів залишалася на місцях, половина – акумулювалася в обласному бюджеті, у спецфонді, який направляли на утримання доріг загального користування. Донедавна з Державного бюджету виділялася субвенція на утримання комунальних доріг – в середньому 14 мільйонів гривень щороку. Але ні в 2008-му, ні в 2009-му такої субвенції не було й немає.
Увесь збір із власників автотранспорту направляється винятково на утримання комунальних доріг, розповів начальник головного управління промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації Тарас Ткаченко. Рішенням останньої сесії обласної ради кошти спецфонду – 22,7 млн грн – направлено на комунальні дороги, які будуть задіяні під час відзначення 300-ліття Полтавської битви. Це – завершення будівництва під'їзної дороги до селища Яківці у Полтаві, ремонт автошляху по вулиці Зіньківській у Полтаві, що суміщається з автодорогою Полтава–Суми, а також основні магістралі Кременчука, Лубен, Хорола, Миргорода. Крім того, депутати вирішили зарезервувати 5 мільйонів гривень.
Транспортні й фінансові потоки
За даними начальника управління оподаткування фізичних осіб ДПА у Полтавській області Людмили Голуб, за минулий рік податківці зібрали 50 мільйонів 132 тисячі гривень податку з власників автотранспорту. За чотири місяці 2009-го ця сума склала майже 18 мільйонів гривень. Отже, спостерігається минулорічна динаміка. Спеціалісти облдержадміністрації підрахували, що для належного утримання комунальних доріг необхідно майже 150 млн грн.
"Нарікання на незадовільний стан доріг – справедливі, але виділені державою кошти говорять самі за себе, – розповідає Тарас Ткаченко. – У 2007 році Полтавщина отримала більше 300 мільйонів гривень на утримання, будівництво і капітальний ремонт автошляхів загального користування, які проходять по її території. У 2008-му – більше 200 мільйонів. На 2009 рік план – 118 мільйонів. Це з урахуванням того, що у будівельній галузі передбачається майже сімдесятипроцентна інфляція. До того ж у 2008 році роботи на трасі М-03 та інших дорогах виконані за рахунок кредитів. На кінець минулого року виникла кредиторська заборгованість – майже 30 мільйонів гривень. Тому із коштів, виділених у 2009-му, 30 мільйонів автоматично пішли на погашення цього боргу. Більше того, 118 мільйонів гривень – це кошти, які передбачені і на ремонт, і на утримання доріг. Тобто придбання піску, солі, прибирання снігу взимку, а також впорядкування придорожніх зон навесні, влітку, інші роботи. Тому зараз Служба автомобільних доріг у Полтавській області, що обслуговує дороги державного значення, перебуває у дуже важкому фінансовому стані, має заборгованість перед підрядниками, і в першу чергу – перед головним підрядником – дочірнім підприємством ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" "Полтавським облавтодором". Це відповідно призводить до того, що в облавтодорі виникають проблеми із виплатою заробітної плати, немає належного обсягу робіт. На жаль, подібне відбувається по всій Україні".
* * *
У нашІй області, як і по всій Україні, є ще одна категорія шляхів, котрі офіційно нікому не належать. За даними начальника УДАІ УМВС України в Полтавській області Володимира Кравчені, їх третина. Це переважно дороги, побудовані колгоспами та радгоспами. Але зі зміною форми власності вони залишилися нічийними.
Яскравий приклад цього – дорога по вулиці Петровського в Полтаві, що веде до села Щербані. Її побудували в 1980 році. Донедавна вона була безгоспною. Все ж "господаркою" дороги стала Щербанівська сільська рада Полтавського району, а з обласного бюджету виділили гроші на її ремонт.
Але це – виняток із правил. Бо коли штраф за незадовільне утримання автошляхів складав не більше 10 гривень, розповідає Володимир Кравченя, голови сільських та селищних рад його платили. Нині ж сума штрафу сягнула 1100–1700 гривень. А відтак органи місцевого самоврядування масово заявляють, що тамтешні дороги на балансі рад не перебувають і вони за них не відповідають.
Володимир Кравченя говорить, що в таких випадках Державтоінспекція має повне право закрити такі дороги, позаяк вони небезпечні. Але ж місцевим громадам не обійтися без них…
* * *
Про технІЧний бік незадовільного стану доріг ми намагалися дізнатися у Службі автомобільних доріг у Полтавській області та облавтодорі. Але, на жаль, у цих поважних інституціях не знайшли часу для спілкування із кореспондентом "Зорі Полтавщини". Певна річ, через постійну зайнятість керівництва.
Втім, ми отримали інформацію дещо іншого плану. Як розповів на нещодавній прес-конференції начальник Полтавського обласного теруправління Антимонопольного комітету України Володимир Оніщенко, спеціалісти цього управління та КРУ почали перевірку дочірньої компанії ВАТ "ДАК "Автомобільні дороги України" "Полтавський облавтодор". "Різниця у цінах тільки на закупівлю щебеню та піску між цінами виробника та цінами, за якими ці матеріали купували у комерційних структур, – близько 5 мільйонів гривень", – повідомив Володимир Оніщенко. Є претензії до облавтодору і щодо законності облаштування складів для зберігання піщано-соляної суміші в районах області. За інформацією Володимира Оніщенка, 24 квітня ц.р. представники СБУ та транспортної прокуратури в офісі облавтодору вилучили документацію та комп'ютерну базу підприємства. Він не виключає, що у ході розслідувань в поле зору контролюючих структур можуть потрапити й інші дорожні служби.
На жаль, не всюди
ГостІ Полтави обов'язково звертали увагу на порівняно якісне дорожнє покриття вулиць міста. Але цього року Полтава не уникла дорожнього руйнування. Та нині на автодорогах обласного центру тривають ремонтні роботи. Як розповів начальник управління житлово-комунального господарства Полтавського міськвиконкому Юрій Непорада, цьогоріч в міському бюджеті заплановано 12–14 мільйонів гривень на ремонт тих магістралей, якими курсує основний потік громадського транспорту. До дорожнього ремонту в міськвиконкомі поставилися принципово. З поміж підприємств-підрядників обрали ті, які дають гарантію на виконання роботи. Нині досить активно ведуться роботи по вулицях Маршала Бірюзова, Київське шосе, Фрунзе, Калініна. У найближчих планах – робота на вулицях Леніна, Жовтневій. За два місяці поточні дорожні ремонти у Полтаві мають завершитися, говорить Юрій Непорада. Вулицям, де міські автобуси і тролейбуси не курсують, доведеться, як-то кажуть, почекати, допоки з'явиться додаткове фінансування.
У цьому році також планується розпочати будівництво об'їзної дороги довкола Полтави, щоб великогабаритний вантажний транспорт не заїжджав у місто. Вона проляже через Супрунівку, Куклинці, Мачухи, Розсошенці.
Реформа за реформою гряде…
НедостатнЄ фінансування та великий транспортний потік, схоже, – не останні біди, які чекають на власників і користувачів автошляхів. "Постановою Кабінету Міністрів України передбачена реорганізація структури, що утримує дороги, – говорить Тарас Ткаченко. – "Укравтодору" в такому вигляді, як він зараз є, а відповідно облавтодорів і райавтодорів, не буде. Які структури залишаться на території Полтавщини, поки що не відомо. Але те, що реорганізація пройде протягом цього року, очевидно. Нещодавно ми отримали лист про те, що необхідно надати пропозиції "Укравтодору" щодо розподілу і передачі доріг, які зараз знаходяться на балансі Державної служби автомобільних доріг України, на баланс обласних державних адміністрацій. Але ми категорично проти такого підходу. Тому що це розпорядження між рядками читається так: заберіть усі дрібні дороги місцевого значення собі, залиште нам тільки міжнародні автомагістралі. І при цьому не визначені ні джерела фінансування для утримання усіх цих доріг, ні основні виробничі фонди, ні структурні підрозділи, які можуть цим займатися. Взагалі реорганізація "Укравтодору", м'яко кажучи, абсолютно не враховує інтереси місцевих громад. Мета одна – зняти відповідальність за стан доріг місцевого значення і водночас забрати основні фонди існуючих дорожніх організацій".
* * *
РеорганІзацІЇ, декларації і баюри на автошляхах – сумні реалії сьогодення. Кажуть, що стан доріг – то індикатор ефективності дій влади, реального економічного рівня, соціальний показник суспільства.
Нашими нинішніми дорогами ні до Європи, ні до Азії не добратися. У прямому й переносному значенні.
Проблема №1
Опубліковано: 13 Травня 2009