І все ж обдурені й пограбовані минулого року аграрії вперто не бажають здаватися і мобілізують той потенціал, який залишився, щоб посіяти, доглянути та зібрати новий урожай. Цей урожай буде ніби притоком свіжої крові, яка наповнить кровоносні судини економіки і стане поштовхом до розвитку. Але для цього державі потрібно докласти максимум зусиль, щоб підтримати вітчизняних сільськогосподарських товаровиробників.
Та детальний аналіз показників Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” наводить на сумні роздуми. Перш за все, загальна сума бюджетного фінансування видатків Мінагрополітики зменшилась у порівнянні з минулим роком на 43% – з більш ніж 11 млрд грн до 6,36 млрд.
Безперечно, що на формування бюджету на нинішній рік значною мірою вплинула світова криза. Але ж прийняття бюджету є одним із головних чинників протистояння цій кризі, ослаблення її впливу на економіку держави і виходу з неї. Тобто принцип визначення головних ланок, головних важелів, які, запрацювавши, приведуть у дію весь механізм ефективних антикризових заходів, повинен бути визначальним при бюджетному процесі. В даній ситуації, на мою думку, до формування бюджету підтримки сільськогосподарських товаровиробників підійшли за залишковим принципом.
Абсолютно незрозумілим для мене є підхід розробників бюджету щодо бюджетної тваринницької дотації та фінансової підтримки виробництва продукції рослинництва. Вона складає всього 500 млн грн, або 18,3% від рівня минулого року. Дивним є і той факт, що у структурі видатків Мінагрополітики ці асигнування становлять лише 7,8%, тоді як із загального обсягу фінансування АПК у 2008 році виділялося 24,7% коштів, а в 2007-му – 27,5%.
Тепер проаналізуємо, скільки ж коштів виділяється на здешевлення кредитів. Їх заплановано 300 млн грн, або в 3,3 разу менше, ніж торік. Отож навіть у разі пролонгації всіх узятих підприємствами АПК у 2008 році кредитів виділених у бюджеті 300 млн гривень не вистачить на здешевлення відсотків за кредитами, не говорячи вже про здешевлення вартості кредитів, які підприємства АПК візьмуть під майбутній урожай. Ось і виходить, що Кабінет Міністрів свідомо прогнозує, що банки цьогоріч узагалі зведуть до мінімуму кредитування аграріїв.
Які ж кошти безпосередньо доходять до товаровиробників? Візьмемо для прикладу Карлівський район. Так, у 2008 році аграрії нашого району отримали за державними бюджетними програмами 5 млн 371,5 тис., що на 2 млн 83,7 тис. грн, або на 63%, більше, ніж у 2007 році. Із цих коштів 2 млн 726 тис. грн – компенсації за посів озимих та ярих культур, або 50,7% від загальної суми дотації, та 1 млн 68,7 тис. грн надійшло бюджетної дотації на тваринництво, що становить 19,9%. Крім того, товаровиробники одержали 1 млн 240,8 тис. грн компенсації відсоткової ставки за короткострокові кредити, або 23% від загальної суми отриманих районом бюджетних коштів за державними бюджетними програмами.
Порівняно з минулим роком, безпосередня підтримка аграрних товаровиробників з урахуванням компенсації Пенсійному фонду втрат від застосування платниками фіксованого сільськогосподарського податку спеціальної ставки по сплаті збору на обов’язкове пенсійне страхування зменшиться з 6,1 млрд до 2 млрд гривень, або більш як утричі, а левова частка видатків бюджету АПК піде на фінансування наукових та освітніх установ, управлінцям, а також на заходи з контролю якості та безпечності продукції. Аналізуючи обсяги фінансування та структуру видатків Мінагрополітики України на нинішній рік, як не крути, а вимальовуються далеко не оптимістичні перспективи.
Треба терміново вносити зміни до Державного бюджету на 2009 рік, збільшивши реальну підтримку сільськогосподарських товаровиробників. Підтримаємо селян – швидше виведемо державу з кризи. Часу обмаль, але він ще є. Дай нам, Боже, здорового глузду.
Зоря Полтавщини, Середа, 4 лютого 2009 р., 2 стор.
Та детальний аналіз показників Закону України “Про Державний бюджет України на 2009 рік” наводить на сумні роздуми. Перш за все, загальна сума бюджетного фінансування видатків Мінагрополітики зменшилась у порівнянні з минулим роком на 43% – з більш ніж 11 млрд грн до 6,36 млрд.
Безперечно, що на формування бюджету на нинішній рік значною мірою вплинула світова криза. Але ж прийняття бюджету є одним із головних чинників протистояння цій кризі, ослаблення її впливу на економіку держави і виходу з неї. Тобто принцип визначення головних ланок, головних важелів, які, запрацювавши, приведуть у дію весь механізм ефективних антикризових заходів, повинен бути визначальним при бюджетному процесі. В даній ситуації, на мою думку, до формування бюджету підтримки сільськогосподарських товаровиробників підійшли за залишковим принципом.
Абсолютно незрозумілим для мене є підхід розробників бюджету щодо бюджетної тваринницької дотації та фінансової підтримки виробництва продукції рослинництва. Вона складає всього 500 млн грн, або 18,3% від рівня минулого року. Дивним є і той факт, що у структурі видатків Мінагрополітики ці асигнування становлять лише 7,8%, тоді як із загального обсягу фінансування АПК у 2008 році виділялося 24,7% коштів, а в 2007-му – 27,5%.
Тепер проаналізуємо, скільки ж коштів виділяється на здешевлення кредитів. Їх заплановано 300 млн грн, або в 3,3 разу менше, ніж торік. Отож навіть у разі пролонгації всіх узятих підприємствами АПК у 2008 році кредитів виділених у бюджеті 300 млн гривень не вистачить на здешевлення відсотків за кредитами, не говорячи вже про здешевлення вартості кредитів, які підприємства АПК візьмуть під майбутній урожай. Ось і виходить, що Кабінет Міністрів свідомо прогнозує, що банки цьогоріч узагалі зведуть до мінімуму кредитування аграріїв.
Які ж кошти безпосередньо доходять до товаровиробників? Візьмемо для прикладу Карлівський район. Так, у 2008 році аграрії нашого району отримали за державними бюджетними програмами 5 млн 371,5 тис., що на 2 млн 83,7 тис. грн, або на 63%, більше, ніж у 2007 році. Із цих коштів 2 млн 726 тис. грн – компенсації за посів озимих та ярих культур, або 50,7% від загальної суми дотації, та 1 млн 68,7 тис. грн надійшло бюджетної дотації на тваринництво, що становить 19,9%. Крім того, товаровиробники одержали 1 млн 240,8 тис. грн компенсації відсоткової ставки за короткострокові кредити, або 23% від загальної суми отриманих районом бюджетних коштів за державними бюджетними програмами.
Порівняно з минулим роком, безпосередня підтримка аграрних товаровиробників з урахуванням компенсації Пенсійному фонду втрат від застосування платниками фіксованого сільськогосподарського податку спеціальної ставки по сплаті збору на обов’язкове пенсійне страхування зменшиться з 6,1 млрд до 2 млрд гривень, або більш як утричі, а левова частка видатків бюджету АПК піде на фінансування наукових та освітніх установ, управлінцям, а також на заходи з контролю якості та безпечності продукції. Аналізуючи обсяги фінансування та структуру видатків Мінагрополітики України на нинішній рік, як не крути, а вимальовуються далеко не оптимістичні перспективи.
Треба терміново вносити зміни до Державного бюджету на 2009 рік, збільшивши реальну підтримку сільськогосподарських товаровиробників. Підтримаємо селян – швидше виведемо державу з кризи. Часу обмаль, але він ще є. Дай нам, Боже, здорового глузду.
Зоря Полтавщини, Середа, 4 лютого 2009 р., 2 стор.