І якщо люди донедавна могли оформити в сільраді, скажімо, завірену копію чи доручення, то відтепер доведеться їздити в райцентр до нотаріуса. Про ситуацію в сфері нотаріальних послуг говоримо з начальником Головного управління юстиції в Полтавській області Тетяною Колотіловою.
– Тетяно Михайлівно, з грудня минулого року набули чинності зміни до Закону України “Про нотаріат”. У чому вони полягають?
– Метою Закону перш за все є зрівняння в повноваженнях по вчиненню нотаріальних дій державних та приватних нотаріусів. Крім того, змінами дещо зменшено повноваження посадових осіб органів місцевого самоврядування. Це, в свою чергу, призведе до збільшення кількості відвідувачів у державних нотаріальних конторах та у приватних нотаріусів. Зміни до Закону містять багато суттєвих доповнень: щодо державного регулювання нотаріальної діяльності; порядку проходження стажування особами, які мають намір займатися нею; порядку підвищення кваліфікації нотаріусів; визначення нотаріальної таємниці; розмежування видів контролю за нотаріальною діяльністю між гілками влади; уточнення переліку видів нотаріальних дій і встановлення єдиного переліку дій, які вчиняють державні й приватні нотаріуси. Зміни стосуються також порядку визначення нотаріального округу, встановлюють прозорі правила допуску громадян України до приватної нотаріальної діяльності тощо. На даному етапі невідомо, як ефективно та безболісно для простих громадян і системи нотаріату в цілому ці положення Закону будуть впроваджені. Прийняття цих змін є тільки першим кроком до реформування нотаріату.
– Які документи відтепер не можна посвідчити в сільських радах?
– У відповідності до ст. 37 даного Закону право посадових осіб органів місцевого самоврядування обмежено щодо посвідчення довіреностей, засвідчення достовірності копій документів і виписок з них, а також засвідчення справжності підписів на документах. Для вчинення зазначених нотаріальних дій необхідно звертатися до державного чи приватного нотаріуса у районному центрі. З 1 грудня 2008 року посадові особи відповідних органів місцевого самоврядування мають право вживати заходи щодо охорони спадкового майна, посвідчувати заповіти (крім секретних), видавати дублікати посвідчених ними документів. Органи місцевого самоврядування не мають права на оформлення документів, призначених для використання за межами державного кордону. Разом з тим, відповідно до ч. 4 ст. 245 Цивільного кодексу України, довіреність на одержання заробітної плати, стипендії, пенсії, аліментів, інших платежів та поштової кореспонденції може бути посвідчена посадовою особою організації, в якій довіритель працює, навчається, перебуває на стаціонарному лікуванні, або за місцем проживання. Такі довіреності можуть посвідчуватись не лише нотаріусами.
– Скільки нотаріальних контор і загалом нотаріусів працюють у нашій області?
– Мешканців Полтавської області обслуговують 38 державних нотаріальних контор, де працюють 56 державних нотаріусів, у тому числі в м. Полтаві діють чотири міські та одна районна державні нотаріальні контори (11 нотаріусів). Крім цього, Головним управлінням юстиції у Полтавській області зареєстровано приватну нотаріальну діяльність 107 нотаріусів. У 2007 році державними нотаріусами області видано 5500 свідоцтв про право на спадщину, що становить п’яту частину загальної кількості нотаріальних дій; посвідчено 1248 заповітів, засвідчено 16542 копії документів, а також справжність підписів фізичних і юридичних осіб на
5115 документах.
– Чи справляється така кількість працівників з обсягом роботи? У яких районах не вистачає спеціалістів?
– Враховуючи середнє навантаження на одного державного нотаріуса, кількість державних нотаріальних контор у цілому відповідає потребам громадян міста Полтави та Полтавської області. Однак проблема в кількості не лише контор, а й державних нотаріусів, які в них працюють. Залишаються вакантними посади завідуючих трьох державних нотаріальних контор (Чутове, Диканька, Лохвиця) і 5 посад державних нотаріусів (в першій Лубенській, Пирятинській, першій Полтавській). Постійно працюємо над заповненням вакансій у державних нотаріальних конторах, створенням кадрового резерву. Як позитив хотілося б відзначити, що всі посади консультантів у державних нотаріальних конторах заповнені.
– У державних нотаріальних конторах, зокрема у Полтаві, часто виникають великі черги, люди змушені годинами чекати і нервувати. Що зроблено для того, щоб поліпшити обслуговування громадян?
– Наказом Головного управління юстиції затверджено оновлені графіки роботи державних нотаріальних контор області та прийому в них громадян. Більшість державних нотаріальних контор приймають людей по суботах, з вихідними у неділю та понеділок; інші держнотконтори працюють як і раніше: з понеділка по п’ятницю, з вихідними у суботу та неділю. В кожній державній нотаріальній конторі області щочетверга з 13-ї до 17-ї години – робота з архівом, тобто прийом громадян не відбувається. За рішенням Головного управління юстиції протягом жовтня–грудня 2008 року в приміщеннях державних нотаріальних контор міста Полтави та в Полтавській районній держнотконторі приватні нотаріуси надавали безплатні юридичні консультації. Ця робота триватиме і в цьому році. Консультанти всіх державних нотаріальних контор надають громадянам попередні консультації, оформляють запити тощо. В кожній держнотконторі є інформаційні стенди для відвідувачів, які містять окремі положення законодавства, переліки документів, їх зразки і тарифи.
– Чи зможуть приватні нотаріуси оформляти спадкові справи громадянам, чи це функція лише державного нотаріуса?
– Поки що видача свідоцтв про право на спадщину належить до повноважень виключно державних нотаріальних контор. Однак прийняття Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про нотаріат” є так званою “малою реформою нотаріату”, першим етапом переходу до єдиного нотаріату. Зміни в цьому Законі стосуються не тільки нотаріусів, а й кожного громадянина, оскільки дозволяють зробити нотаріат доступнішим. З 1 червня 2009 року державні та приватні нотаріуси матимуть рівні права щодо оформлення спадкових прав: вживатимуть необхідні правові заходи для охорони спадкового майна, видаватимуть свідоцтва про право на спадщину, свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя. Це дозволить розподілити навантаження між державними та приватними нотаріусами, і черги зменшаться. Та не можна з упевненістю сказати, що зазначений Закон одразу вирішить усі проблемні питання. Нотаріат потребує прийняття нових законодавчих актів. Сподіваємося, що законодавець врахує усі минулі прогалини та колізії в законодавстві про нотаріат.
– Як допомагають органи влади роботі нотаріальних контор, зокрема, що стосується приміщень? Чи є співпраця з громадськими організаціями в питаннях надання безплатних юридичних консультацій?
– Майже усі приміщення державних нотаріальних контор області знаходяться у користуванні на підставі договорів оренди. Більшість приміщень потребують проведення капітальних ремонтів. Відповідно до договорів оренди ми не маємо змоги фінансувати капремонти, але проводяться поточні ремонти, замінюються меблі та комп’ютерна техніка тощо. Спеціалісти управління юстиції разом із громадськими організаціями ведуть правороз’яснювальну роботу в громадських приймальнях міста. Представники нашого управління, міських і районних управлінь юстиції разом із приватними нотаріусами двічі на місяць надають безплатні консультації правового характеру мешканцям віддалених населених пунктів області.
Зоря Полтавщини, 3 стор., 21_01_09
– Тетяно Михайлівно, з грудня минулого року набули чинності зміни до Закону України “Про нотаріат”. У чому вони полягають?
– Метою Закону перш за все є зрівняння в повноваженнях по вчиненню нотаріальних дій державних та приватних нотаріусів. Крім того, змінами дещо зменшено повноваження посадових осіб органів місцевого самоврядування. Це, в свою чергу, призведе до збільшення кількості відвідувачів у державних нотаріальних конторах та у приватних нотаріусів. Зміни до Закону містять багато суттєвих доповнень: щодо державного регулювання нотаріальної діяльності; порядку проходження стажування особами, які мають намір займатися нею; порядку підвищення кваліфікації нотаріусів; визначення нотаріальної таємниці; розмежування видів контролю за нотаріальною діяльністю між гілками влади; уточнення переліку видів нотаріальних дій і встановлення єдиного переліку дій, які вчиняють державні й приватні нотаріуси. Зміни стосуються також порядку визначення нотаріального округу, встановлюють прозорі правила допуску громадян України до приватної нотаріальної діяльності тощо. На даному етапі невідомо, як ефективно та безболісно для простих громадян і системи нотаріату в цілому ці положення Закону будуть впроваджені. Прийняття цих змін є тільки першим кроком до реформування нотаріату.
– Які документи відтепер не можна посвідчити в сільських радах?
– У відповідності до ст. 37 даного Закону право посадових осіб органів місцевого самоврядування обмежено щодо посвідчення довіреностей, засвідчення достовірності копій документів і виписок з них, а також засвідчення справжності підписів на документах. Для вчинення зазначених нотаріальних дій необхідно звертатися до державного чи приватного нотаріуса у районному центрі. З 1 грудня 2008 року посадові особи відповідних органів місцевого самоврядування мають право вживати заходи щодо охорони спадкового майна, посвідчувати заповіти (крім секретних), видавати дублікати посвідчених ними документів. Органи місцевого самоврядування не мають права на оформлення документів, призначених для використання за межами державного кордону. Разом з тим, відповідно до ч. 4 ст. 245 Цивільного кодексу України, довіреність на одержання заробітної плати, стипендії, пенсії, аліментів, інших платежів та поштової кореспонденції може бути посвідчена посадовою особою організації, в якій довіритель працює, навчається, перебуває на стаціонарному лікуванні, або за місцем проживання. Такі довіреності можуть посвідчуватись не лише нотаріусами.
– Скільки нотаріальних контор і загалом нотаріусів працюють у нашій області?
– Мешканців Полтавської області обслуговують 38 державних нотаріальних контор, де працюють 56 державних нотаріусів, у тому числі в м. Полтаві діють чотири міські та одна районна державні нотаріальні контори (11 нотаріусів). Крім цього, Головним управлінням юстиції у Полтавській області зареєстровано приватну нотаріальну діяльність 107 нотаріусів. У 2007 році державними нотаріусами області видано 5500 свідоцтв про право на спадщину, що становить п’яту частину загальної кількості нотаріальних дій; посвідчено 1248 заповітів, засвідчено 16542 копії документів, а також справжність підписів фізичних і юридичних осіб на
5115 документах.
– Чи справляється така кількість працівників з обсягом роботи? У яких районах не вистачає спеціалістів?
– Враховуючи середнє навантаження на одного державного нотаріуса, кількість державних нотаріальних контор у цілому відповідає потребам громадян міста Полтави та Полтавської області. Однак проблема в кількості не лише контор, а й державних нотаріусів, які в них працюють. Залишаються вакантними посади завідуючих трьох державних нотаріальних контор (Чутове, Диканька, Лохвиця) і 5 посад державних нотаріусів (в першій Лубенській, Пирятинській, першій Полтавській). Постійно працюємо над заповненням вакансій у державних нотаріальних конторах, створенням кадрового резерву. Як позитив хотілося б відзначити, що всі посади консультантів у державних нотаріальних конторах заповнені.
– У державних нотаріальних конторах, зокрема у Полтаві, часто виникають великі черги, люди змушені годинами чекати і нервувати. Що зроблено для того, щоб поліпшити обслуговування громадян?
– Наказом Головного управління юстиції затверджено оновлені графіки роботи державних нотаріальних контор області та прийому в них громадян. Більшість державних нотаріальних контор приймають людей по суботах, з вихідними у неділю та понеділок; інші держнотконтори працюють як і раніше: з понеділка по п’ятницю, з вихідними у суботу та неділю. В кожній державній нотаріальній конторі області щочетверга з 13-ї до 17-ї години – робота з архівом, тобто прийом громадян не відбувається. За рішенням Головного управління юстиції протягом жовтня–грудня 2008 року в приміщеннях державних нотаріальних контор міста Полтави та в Полтавській районній держнотконторі приватні нотаріуси надавали безплатні юридичні консультації. Ця робота триватиме і в цьому році. Консультанти всіх державних нотаріальних контор надають громадянам попередні консультації, оформляють запити тощо. В кожній держнотконторі є інформаційні стенди для відвідувачів, які містять окремі положення законодавства, переліки документів, їх зразки і тарифи.
– Чи зможуть приватні нотаріуси оформляти спадкові справи громадянам, чи це функція лише державного нотаріуса?
– Поки що видача свідоцтв про право на спадщину належить до повноважень виключно державних нотаріальних контор. Однак прийняття Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про нотаріат” є так званою “малою реформою нотаріату”, першим етапом переходу до єдиного нотаріату. Зміни в цьому Законі стосуються не тільки нотаріусів, а й кожного громадянина, оскільки дозволяють зробити нотаріат доступнішим. З 1 червня 2009 року державні та приватні нотаріуси матимуть рівні права щодо оформлення спадкових прав: вживатимуть необхідні правові заходи для охорони спадкового майна, видаватимуть свідоцтва про право на спадщину, свідоцтва про право власності на частку в спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя. Це дозволить розподілити навантаження між державними та приватними нотаріусами, і черги зменшаться. Та не можна з упевненістю сказати, що зазначений Закон одразу вирішить усі проблемні питання. Нотаріат потребує прийняття нових законодавчих актів. Сподіваємося, що законодавець врахує усі минулі прогалини та колізії в законодавстві про нотаріат.
– Як допомагають органи влади роботі нотаріальних контор, зокрема, що стосується приміщень? Чи є співпраця з громадськими організаціями в питаннях надання безплатних юридичних консультацій?
– Майже усі приміщення державних нотаріальних контор області знаходяться у користуванні на підставі договорів оренди. Більшість приміщень потребують проведення капітальних ремонтів. Відповідно до договорів оренди ми не маємо змоги фінансувати капремонти, але проводяться поточні ремонти, замінюються меблі та комп’ютерна техніка тощо. Спеціалісти управління юстиції разом із громадськими організаціями ведуть правороз’яснювальну роботу в громадських приймальнях міста. Представники нашого управління, міських і районних управлінь юстиції разом із приватними нотаріусами двічі на місяць надають безплатні консультації правового характеру мешканцям віддалених населених пунктів області.
Зоря Полтавщини, 3 стор., 21_01_09