Відкриваючи роботу пленуму, голова обласної організації НСЖУ, головний редактор газети “Зоря Полтавщини” Григорій Гринь наголосив, що основна причина затримки передплати – прагнення поштовиків знову підвищити плату за доставку періодики. Минулого року вона зросла на 60 відсотків, нині планується приплюсувати ще 55 відсотків. До того ж, “пропонується” підвищити плату за оформлення передплатної квитанції до 4,5 гривні. Певна річ, з такими планами “Укрпошти” не може погодитися журналістська громада. Тож на попередньому пленумі обласної організації НСЖУ в серпні ц.р. було прийнято рішення надіслати відповідним міністерствам і відомствам звернення, в яких аргументувати економічну, соціальну недоцільність нового аж занадто високого підвищення цін на послуги поштовиків. Такі звернення були надіслані. А чи були почуті? Про це поінформував голова Національної спілки журналістів України Ігор Лубченко.
Він, зокрема, розповів про свою робочу зустріч з Президентом України Віктором Ющенком за участю міністра транспорту і зв’язку Йосипа Вінського. Віктор Ющенко дав доручення об’єктивно розглянути цю проблему і знайти взаємоприйнятне рішення. Проблема розглядається, а передплатна кампанія так і не розпочалася. Тому НСЖУ має намір провести моніторинг роботи поштовиків, які стосовно друкованих ЗМІ діють аж ніяк не по-партнерськи. До того ж, як наголосив Ігор Лубченко, вони, користуючись монопольним становищем, нав’язують споживачам, так би мовити, “додаткові послуги”. Скажімо, при доставці пенсій гроші вкладають у конверти і вимагають за це платити. Це одна з ланок, що складає монопольний ланцюг, який обплутує соціальну й інформаційну політику.
Моніторинг – вимушений крок. І Національна спілка журналістів розуміє, що протистояння не приводить до конструктивних рішень. Тому варто зміцнювати партнерські зв’язки, а не руйнувати їх невиваженими діями, адже в підсумку втрачають і газетярі, і поштовики, а найголовніше – громадяни – споживачі інформаційного продукту, – зазначив голова НСЖУ.
Григорій Гринь, продовжуючи тему розмови, висловив занепокоєння якістю роботи місцевих відділень “Укрпошти”.
– Ми розуміємо, що ні тарифи, ні терміни передплати від обласної дирекції УДППЗ не залежать, але ж своєчасна доставка газет – прямий обов’язок місцевих поштовиків. Однак навіть в обласному центрі далеко не поодинокі випадки, коли “Зорю Полтавщини”, видання, яке виходить тричі на тиждень, приносять передплатникам двічі, а то й один раз на тиждень. Що вже казати про райони, де внаслідок реформи системи поштового зв’язку ліквідовано відділення доставки преси. Газета неодноразово друкувала листи передплатників з цього приводу, проте періодика, як центральна, так і місцева, доставляється із запізненням. Все це негативно впливає на тиражі видань, втрачаються актуальність публікацій, доцільність три- чи п’ятиразового виходу. Такі проблеми можна і слід розглядати на місцях. Необхідно просто виконувати договірні умови.
Директор обласної дирекції УДППЗ “Укрпошта” Павло Ковтун визнав, що випадки затримки доставки газет трапляються, і попросив своїх колег, керівників центрів поштового зв’язку, які були запрошені на пленум, пояснити причини цього явища. Вони наголошували на низькій рентабельності підприємств, а відтак і на незадовільному рівні зарплати поштарів, моральному і технічному старінні обладнання, зношеності автотранспорту, на великих затратах при доставці газет і журналів.
До певної міри поштовиків можна зрозуміти, адже плинність кадрів у галузі надзвичайно висока. Але ж минулого року, коли проводилося безпрецедентне підвищення цін на послуги “Укрпошти” (нагадаємо – на 60%), керівники УДППЗ запевняли, що кошти буде спрямовано на збільшення зарплати поштовиків. Минув час, а ставка листоноші так і не зросла. Куди поділися гроші, на що витрачатимуться виручені від чергового проекту кошти, залишається тільки здогадуватися.
Учасники пленуму з тривогою говорили про те, що йде комплексний наступ не лише на свободу слова, а й на систему державного поштового зв’язку, з тим, щоб довести її до банкрутства. На жаль, гіркий досвід підказує, як можуть розвиватися події далі.
На високому державному рівні декларується необхідність захисту вітчизняного інформаційного простору. А життєві реалії складаються так, що економічними ножицями цей простір карнають, зменшуючи до вузької смужки. На київських владних пагорбах виконавці чужої волі досить успішно вправляються в цьому.
У таких умовах надзвичайно високої ваги набуває слово правди. І щоб його почули, прочитали люди, необхідні спільні зусилля журналістів і поштовиків. Отож партнерство значно вигідніше, ніж протистояння, констатували учасники пленуму.
Він, зокрема, розповів про свою робочу зустріч з Президентом України Віктором Ющенком за участю міністра транспорту і зв’язку Йосипа Вінського. Віктор Ющенко дав доручення об’єктивно розглянути цю проблему і знайти взаємоприйнятне рішення. Проблема розглядається, а передплатна кампанія так і не розпочалася. Тому НСЖУ має намір провести моніторинг роботи поштовиків, які стосовно друкованих ЗМІ діють аж ніяк не по-партнерськи. До того ж, як наголосив Ігор Лубченко, вони, користуючись монопольним становищем, нав’язують споживачам, так би мовити, “додаткові послуги”. Скажімо, при доставці пенсій гроші вкладають у конверти і вимагають за це платити. Це одна з ланок, що складає монопольний ланцюг, який обплутує соціальну й інформаційну політику.
Моніторинг – вимушений крок. І Національна спілка журналістів розуміє, що протистояння не приводить до конструктивних рішень. Тому варто зміцнювати партнерські зв’язки, а не руйнувати їх невиваженими діями, адже в підсумку втрачають і газетярі, і поштовики, а найголовніше – громадяни – споживачі інформаційного продукту, – зазначив голова НСЖУ.
Григорій Гринь, продовжуючи тему розмови, висловив занепокоєння якістю роботи місцевих відділень “Укрпошти”.
– Ми розуміємо, що ні тарифи, ні терміни передплати від обласної дирекції УДППЗ не залежать, але ж своєчасна доставка газет – прямий обов’язок місцевих поштовиків. Однак навіть в обласному центрі далеко не поодинокі випадки, коли “Зорю Полтавщини”, видання, яке виходить тричі на тиждень, приносять передплатникам двічі, а то й один раз на тиждень. Що вже казати про райони, де внаслідок реформи системи поштового зв’язку ліквідовано відділення доставки преси. Газета неодноразово друкувала листи передплатників з цього приводу, проте періодика, як центральна, так і місцева, доставляється із запізненням. Все це негативно впливає на тиражі видань, втрачаються актуальність публікацій, доцільність три- чи п’ятиразового виходу. Такі проблеми можна і слід розглядати на місцях. Необхідно просто виконувати договірні умови.
Директор обласної дирекції УДППЗ “Укрпошта” Павло Ковтун визнав, що випадки затримки доставки газет трапляються, і попросив своїх колег, керівників центрів поштового зв’язку, які були запрошені на пленум, пояснити причини цього явища. Вони наголошували на низькій рентабельності підприємств, а відтак і на незадовільному рівні зарплати поштарів, моральному і технічному старінні обладнання, зношеності автотранспорту, на великих затратах при доставці газет і журналів.
До певної міри поштовиків можна зрозуміти, адже плинність кадрів у галузі надзвичайно висока. Але ж минулого року, коли проводилося безпрецедентне підвищення цін на послуги “Укрпошти” (нагадаємо – на 60%), керівники УДППЗ запевняли, що кошти буде спрямовано на збільшення зарплати поштовиків. Минув час, а ставка листоноші так і не зросла. Куди поділися гроші, на що витрачатимуться виручені від чергового проекту кошти, залишається тільки здогадуватися.
Учасники пленуму з тривогою говорили про те, що йде комплексний наступ не лише на свободу слова, а й на систему державного поштового зв’язку, з тим, щоб довести її до банкрутства. На жаль, гіркий досвід підказує, як можуть розвиватися події далі.
На високому державному рівні декларується необхідність захисту вітчизняного інформаційного простору. А життєві реалії складаються так, що економічними ножицями цей простір карнають, зменшуючи до вузької смужки. На київських владних пагорбах виконавці чужої волі досить успішно вправляються в цьому.
У таких умовах надзвичайно високої ваги набуває слово правди. І щоб його почули, прочитали люди, необхідні спільні зусилля журналістів і поштовиків. Отож партнерство значно вигідніше, ніж протистояння, констатували учасники пленуму.