"Серйозній перевірці були піддані відповідність правилам сертифікації згідно з вимогами до авіаційних навчальних закладів цивільної авіації. Рівень підготовки кандидатів на одержання свідоцтва члена екіпажу повітряного судна і внесення в нього кваліфікаційних оцінок. Особливо ретельно члени комісії перевіряли використання авіаційної техніки й авіаційного тренажера для підготовки льотного складу, якість підготовки курсантів на ЯК-18Т у 2006–2007 роках і багато інших критеріїв", – підкреслила Наталя Алюшина. За результатами перевірки комісії, стан якості підготовки льотного складу в КЛК НАУ було визнано незадовільним.
Комісія у своєму висновку констатувала, що в процесі підготовки пілотів не дотримуються норми організації польотів, а сам авіаколедж уже давно перепрофілювався з льотного навчального закладу на виробничий підрозділ. На підставі виявлених комісією численних порушень дію сертифіката навчального закладу Кременчуцького льотного коледжу призупинено.
Комісією було запропоновано Міністерству освіти та науки України розглянути питання про відповідність займаним посадам керівництва КЛК НАУ й про необхідність негайного втручання в поліпшення якості навчального процесу підготовки пілотів цивільної авіації.
Керівникам Міносвіти рекомендовано також звернутися до Генпрокуратури для проведення детальної перевірки правомірності розпродажу майна КЛК і використання бюджетних коштів.
Тим часом міжрайонна транспортна прокуратура порушила кримінальну справу за фактом підробки службової документації, на підставі якої здійснювалася видача свідоцтв пілотів цивільної авіації.
Поновлення дії сертифіката навчального закладу можливе лише після усунення недоліків і позитивного підтвердження цього з боку Державіаадміністрації України.
Для довідки: Кременчуцький льотний коледж заснований у 1960 році. За багаторічну історію в коледжі пройшли підготовку понад 60 тисяч слухачів із країн СНД і близько 6 тисяч із 67 держав світу (Австралії, Болгарії, Бурунді, Іспанії, Ірану, Індії, Канади, Китаю, Куби, Лаосу, Лівії, Мексики, Непалу, США, Японії й деяких інших африканських і латиноамериканських країн). За цей період у коледжі освоєно 14 типів повітряних суден, із них 12 типів вертольотів, включаючи важкі вертольоти Мі-8, Ка-32, Мі-8МТВ, Мі-6, Мі-26Т.
крила"
"Зоря Полтавщини"
– Будь-який навчальний заклад на всі види своєї діяльності відповідно до чинного законодавства повинен мати сертифікати. У нашого коледжу їх 16. Потрапив у немилість лише один – ліцензія на проведення учбово-тренувального процесу. З чого все почалося? У 2005 році змінилося керівництво, котре не могло байдуже спостерігати, як у Кременчуці втрачається роками напрацьована школа підготовки пілотів вертольотів. Нове керівництво підвищило вимоги до співробітників. Це не всім сподобалося. Отож декому довелося звільнитися. Вони писали скарги до різних інстанцій про всілякі порушення, які нібито мають місце в коледжі. Інформація, на моє переконання, подавалася суб'єктивно, нічим не підтверджувалася. Разом із тим, до навчального закладу почали приїздити одна за одною різні комісії з інспекціями, перевіряли нашу роботу й правоохоронці. Ми послідовно доводимо свою правоту.
Зокрема, нам у вину ставиться продаж вертольота Мі-2. Це державне майно, і без дозволу ми б його ніколи не продали. Шість місяців пішло на отримання цього дозволу, тому, коли все перевірив УБОЗ, претензій не було. Як і вибачення. Працівники СБУ приходили з тією ж самою перевіркою. Довелося переконувати: щоб коледж вижив, треба десь шукати кошти, тому й змушені продавати стару техніку. Але перш ніж продати, нам довелося доводити, що через рік-два вся ця техніка вже нікому не буде потрібною і просто піде на металобрухт за копійки… Кожна подібна скарга – це нерви й втрачений час. На щастя, четверо з шести скаржників вже зрозуміли свою помилку й вибачилися, а двоє все ще пишуть.
– Тобто комісія Державіаадміністрації, яка є повноважним органом Міністерства транспорту й зв'язку, призупинила дію сертифіката саме на підставі скарг?
– Так, комісія посилалася на скарги, тому й склала акт. У ньому відзначено такі моменти нашої діяльності, про які навіть не йшлося під час перевірки. До того ж нам пообіцяли показати проект акта, щоб ми з ним ознайомилися, але так і не надіслали. 27 серпня приїздила комісія, а акт підписано аж 17 вересня. Саме тоді ми й довідалися, що дію сертифіката призупинено.
– Що це означає для коледжу?
– Це означає, що з 17 вересня ми не маємо права приймати слухачів на курси перекваліфікації пілотів на комерційній основі, що становить від двох до п'яти груп по вісім осіб. А ще це наші кошти, які ми могли б заробити. Що стосується курсантів, то на них це не поширюється, бо вони вчаться по лінії Міністерства освіти та науки, для них не передбачена льотна практика. Навіть маючи фінансову можливість організувати для курсантів польоти, тепер ми юридично не можемо цього робити, бо нам просто "підрізали" крила. Щодо обіцяних у лютому коштів із державного бюджету на організацію польотів, то ми їх так від Міністерства транспорту і зв'язку і не отримали. На льотній практиці зараз перебуває 15 осіб. Ми за свої кошти її почали організовувати, а нас ще й звинувачують невідомо в чому.
Щодо Міністерства освіти та науки, то на організацію навчального процесу, харчування кошти направляються в повному обсязі. Міністерство ж транспорту та зв'язку зовсім не фінансує організацію польотів.
А попит є. Латвія, Африка, Таджикистан, Туркменія – всі їдуть до нас. Там потрібні кваліфіковані пілоти, але вони розуміють, що створити власну школу для їх підготовки – справа дуже затратна, тому їдуть до нас. Ми могли б збільшити обсяги підготовки, але ще не створили умов для проживання, які б відповідали світовим стандартам. До нас просяться, а ми змушені встановлювати чергу, бо не спроможні всіх одночасно прийняти. Тепер нам призупинили польоти. Сподіваємося, що це триватиме недовго.
– Коледж визначив заходи для усунення недоліків?
– Нам їх уже затверджують втретє. Там 19 пунктів. Складається враження, що просто затягують час. Ми для прикладу взяли льотні документи інших структур і зрозуміли це. Дехто вже не приховує думки, що на нас "наїжджає" приватний капітал. Державіаадміністрація, яка підпорядкована Міністерству транспорту та зв'язку, прагне, на мою думку, льотний комплекс підпорядкувати собі.
– Іншими словами, такі дії можна розцінювати як своєрідне рейдерство? На що сподівається колектив коледжу в такій ситуації?
– Ми будемо усувати вказані недоліки. Але якщо відчуємо відвертий "наїзд", то будемо подавати до суду. Справа в тому, що в Україні не існує якихось єдиних чи типових положень про те, як саме складати ці документи. Майже щороку приходять нові уряди, міністри, і кожний диктує свої вимоги. За 16 років усі дуже втомилися від цього, бо, врешті-решт, необхідно встановити якийсь чіткий і прозорий порядок, щоб потім вимагати його виконання.